Gå til innhold

akutt lumbago


Gjest Hulda

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt ett innlegg i forum hvor jeg fortalte at jeg for ca. 1 år siden hadde keisersnitt, og at jeg stort sett hele tiden etter dette har vært plaget med smerter i korsryggen og nedover mot halebeinet. Jeg nevnte vel også at jeg trodde jeg var svai i ryggen samt at jeg løftet mye på sønnen min ettersom samboeren mib er mye borte i jobbsammenheng. 0609 fikk jeg akutte smerter i ryggen da jeg skulle løfte på sønnen min. Det var som om hele ryggen klappet sammen og jeg greide ikke å flytte meg en milimeter. Det bar på sykehuset hvor jeg fikk diagnosen akutt lumbago. Jeg fikk resept på Ibux 600 mg og paralgin forte. Nå er det jo gått noen dager og jeg føler meg forsatt nesten like dårlig tiil tross for innatk av smertestillende (ibux og paralgin forte 3 ganger dgl). Når jeg ser meg i speilet ser det ut som om jeg er rammeskeiv. Er dette vanlig? Sykemeldingen min går ut 1309, men jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skal kunne jobbe, når jeg ikke fungerer hjemme??!! Hvordan er prognosen, og hva bør jeg gjøre??? Har hørt at kiropraktikk kan være tingen?? Takknemmlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke lege - men har lang erfaring med å ha vond rygg. Tenkte bare jeg skulle si at det fortsatt er svært kort tid siden du fikk akutt lumbago - og at det mest sannsynlige er at det vil gå over i løpet av de nærmeste ukene. Det er ikke uvanlig å bli "skjev" den første perioden.

Du bør forsøke å bevege deg noe hver dag - gå noen korte turer - helst på mykt underlag. Det kan også være lurt å ise ned ryggen noen ganger daglig - kjøp en stor ispose på apoteket eller bruk en pose frosne erter. Høres vel også ut som om du bør kontakte legen for å få litt lengre sykemelding. Men det er viktig å ikke "krisemaksimere" vond rygg - det har en tendens til å øke risikoen for at det blir langvarig, fordi man da unnlater å bruke ryggen på en fornuftig måte.

Hvis du får gjentatte episoder med akutt rygg, kan det være greit å få rekvisisjon til en fysioterapeut som kan hjelpe deg å legge opp et fornuftig treningsprogram.

Akutt lumbago er kjempevondt mens det står på - men det positive er at det stort sett alltid går over:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til Hulda ang akutt lumbago.

Utifra sykehistorien høres dine plager primært ut til å være av muskulær karakter, såkalt lumbago.

En skjevhet får vi pga såkalt "muskulær avverge", dvs vi forsøker å skåne ryggen i minst smertefull stilling. Enkelte vil nok om din tilstand også bruke ordet "låsning" eller "nærlåsning".

Tablettebehandlingen du har fått synes fornuftig.

Ofte kan manipulasjon hos kiropraktor i en slik sitausjon være nyttig. Prognosen er ofte god. Generelt skal du tilstrebe å være i aktivitet- man ligger seg ikke frisk!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...