Gå til innhold

Bihulebetennelse - trenger snarlig råd

Anbefalte innlegg

Har hørt at antibiotika har liten effekt, og ofte er det virus... men om man har det over en uke bør man søke lege? Noen som vet?

Nå har jeg hatt bihulebetennelse siden mandag, er litt bedre nå, men over ene øyebrynet er det ømt når jeg trykker, og verre når jeg bøyer meg fram. 
Har prøvd både vanlige nesedråper, saltvannsdråper og smertestillende - dette løser opp litt, men har ikke hjulpet så mye mot smertene.
Tidligere hadde jeg det i kjeven og... der er jeg bedre, nå er det kun over brynet jeg har vondt.

Og det er tykt lysegult snørr og av og til rennende.
Det jeg syns har hjulpet best hittil er damp - 

jeg fyller en kasserolle med vann og har i et par kamilleteposer, timian, ingefær, og sitron, og litt salt,

så koker jeg opp, slår av og står over og sniffer inn dampen med  nesen. 
Da renner det fra nesen og jeg kjenner smerten blir borte..

Paracet og nesedråper tok ikke bort smerten.

Men som sagt, jeg har fortsatt vondt over brynet, 

såå om noen har noen andre gode kjerringråd - kom med det! jeg skal på fest i kveld, og har ikke lyst til å kjenne på dette.

(neida, ingen alko).

Anonymkode: dea80...2e7

Fortsetter under...

Du må få nesesprayen opp i bihulene, så det beste er å putte hodet mellom beina og spraye - deretter lar du det renne opp (ned) i bihulene. Ellers fungerer ibux langt bedre enn paracet for alle typer betennelsesmerter.

God bedring :)

Kan jeg bruke Ibux når jeg er mageoperert? Jeg kan ikke bruke Voltarol osv pga magen... pga blødningsfare osv...

Jeg tok 2 paracet nå, funka litt bedre :) Kanskje en var for lite.

Har hørt at antibiotika har liten effekt, og ofte er det virus... men om man har det over en uke bør man søke lege? Noen som vet?

Nå har jeg hatt bihulebetennelse siden mandag, er litt bedre nå, men over ene øyebrynet er det ømt når jeg trykker, og verre når jeg bøyer meg fram. 
Har prøvd både vanlige nesedråper, saltvannsdråper og smertestillende - dette løser opp litt, men har ikke hjulpet så mye mot smertene.
Tidligere hadde jeg det i kjeven og... der er jeg bedre, nå er det kun over brynet jeg har vondt.

Og det er tykt lysegult snørr og av og til rennende.
Det jeg syns har hjulpet best hittil er damp -

jeg fyller en kasserolle med vann og har i et par kamilleteposer, timian, ingefær, og sitron, og litt salt,

så koker jeg opp, slår av og står over og sniffer inn dampen med  nesen. 
Da renner det fra nesen og jeg kjenner smerten blir borte..

Paracet og nesedråper tok ikke bort smerten.

Men som sagt, jeg har fortsatt vondt over brynet,

såå om noen har noen andre gode kjerringråd - kom med det! jeg skal på fest i kveld, og har ikke lyst til å kjenne på dette.

(neida, ingen alko).

Du kan se det an lenger enn en uke såfremt du ikke har høy feber og dårlig allmenntilstand. Damp er bra å bruke. Det kan være lurt å ta nesespray etter at du har fått løsnet litt opp ved hjelp av damp.

Selv har jeg svært god effekt av rinexin  mot bihulebetennelse,i stedet for nesespray, men rinexin er på resept.

Det høres ut som om du er på bedringens vei, så forhåpentligvis er du bra til jul. God bedring:-)

Annonse

Glemte å svare på det med lege. Som frosken sier så trenger du ikke oppsøke lege selv om det varer i mer enn en uke. Generelt trenger man ikke lege for noen influensa- eller forkjølelsesymptomer med mindre man har svært dårlig almenntilstand. Det innebærer å ikke få i seg drikke over lang tid, ha høy feber i mer enn noen dager eller store smerter - for eksempel i brystet eller hodet.

Flott å høre at paracet hjelper deg nå :) 

Du kan ta 1 g paracet 4 ganger daglig. Jeg har best erfaring med rinexin, men som frosken sier så er det på resept. Antibiotika ville jeg nektet å ta dersom jeg ikke var skikkelig dårlig. Den mest effektive saltvannsparayen syns jeg er physiomer
 https://www.apotek1.no/produkter/physiomer-nesespray-jet-strong-210ml-817200p   Den har skikkelig trykk så man får saltvannet skikkelig opp i nesa. Skylle først med den og så spraye med nesespray kan fungere, men min erfaring er at nesesprayen ikke kommer til i bihulene så jeg foretrekker rinexin.

Du kan ta 1 g paracet 4 ganger daglig. Jeg har best erfaring med rinexin, men som frosken sier så er det på resept. Antibiotika ville jeg nektet å ta dersom jeg ikke var skikkelig dårlig. Den mest effektive saltvannsparayen syns jeg er physiomer
 https://www.apotek1.no/produkter/physiomer-nesespray-jet-strong-210ml-817200p   Den har skikkelig trykk så man får saltvannet skikkelig opp i nesa. Skylle først med den og så spraye med nesespray kan fungere, men min erfaring er at nesesprayen ikke kommer til i bihulene så jeg foretrekker rinexin.

Jeg (trådstarter) føler at saltvannsdråper på engangspipetter er litt vanskelige... det er så mye oppi så jeg må sprute flere ganger i nesen, men føler det renner ned i svelget så jeg nesten brekker meg. Slik opplever jeg ikke med nesespray, så tror jeg kjøper saltvannsnesespray neste gang.. Ellers har jeg en slimavsvellende eller hva det nå heter med menthol, den hjelper litt, men pga jeg har snørret sånn så har jeg en tendens til å blø litt neseblod innimellom og :)

Føler meg enda bedre i dag, nå er det bare litt ømt over brynet... Krysse fingrene. Mildvær og nå, og det hjelper. Merker at kulde og trekk får meg til å bli verre.

Jeg var sykmeldt for mange år siden da jeg jobbet i barnehage pga jeg aldri ble bra av forkjølelsen og var plaget meg bihulebetennelse. Siden vi var så mye ute sa legen at jeg måtte holde meg i ro inne noen dager så jeg fikk tid å bli frisk. 

Jeg (trådstarter) føler at saltvannsdråper på engangspipetter er litt vanskelige... det er så mye oppi så jeg må sprute flere ganger i nesen, men føler det renner ned i svelget så jeg nesten brekker meg. Slik opplever jeg ikke med nesespray, så tror jeg kjøper saltvannsnesespray neste gang.. Ellers har jeg en slimavsvellende eller hva det nå heter med menthol, den hjelper litt, men pga jeg har snørret sånn så har jeg en tendens til å blø litt neseblod innimellom og :)

Føler meg enda bedre i dag, nå er det bare litt ømt over brynet... Krysse fingrene. Mildvær og nå, og det hjelper. Merker at kulde og trekk får meg til å bli verre.

Jeg var sykmeldt for mange år siden da jeg jobbet i barnehage pga jeg aldri ble bra av forkjølelsen og var plaget meg bihulebetennelse. Siden vi var så mye ute sa legen at jeg måtte holde meg i ro inne noen dager så jeg fikk tid å bli frisk. 

Den sprayen som jeg linket til sprayer ikke en fin sprut, men en veldig konsentrert stråle. Det gjør at den løser bedre opp enn vanlig spray. Nesten litt som en høytrykkspyler. Det å ikke få saltvannet i halsen er en treningssak. Stå over vasken. Bøy hodet godt til siden og spray i det nesebordet som er øverst. Hodet skal være slik som når du ligger. Da renner saltvannet ut av det andre nesebordet. Med mindre det et helt tett, da renner det ut samme vei som det kom inn. Jeg får lett litt bihulebetennelse så når jeg er forkjøla så bruker jeg mye saltvann. Physiomer er det eneste som funker syns jeg. Men det er helt klart brekkekkelt til man har fått teknikken.

Bra du føler deg bedre. Bihulebetennelse et irriterende plagsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...