Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på julegaver til barna deres?

Anbefalte innlegg

Men kuledyner, tannlege og briller har dere ikke råd til å betale selv? Fy faen sier jeg.

Anonymkode: b4639...d6e

Men 35-40.000,- på julegaver til ungene... Jeg begynner å helle til at stønader til en del ting skal bli behovsprøvd.

Fortsetter under...

ang PC`ene,  ikke enig, nå er min lille gutt:-) headhuntet til en it bedrift med startlønn på over en halv million, før ferdig med vgs, han jobber der alle ferier, men altså, poenget, ja han er kjeempeflink og selvlært ang og innen it, men han er også der fordi han har hatt ubegrenset nærmest av fritid forran PC- vennen sin:-)

Hvordan klarer han den jobben med aspergers?

Barna hadde neppe vært der de er teknologisk om de ikke hadde hatt gleden av maks utstyr og en mor med rommet fult av PC er som bare trenger litt oppjustering:-)

Jeg måtte ønske meg penger til jul og bursdag og spare selv for å få råd til datamaskin.

Anonymkode: 7587d...733

Hvordan klarer han den jobben med aspergers?

Jeg måtte ønske meg penger til jul og bursdag og spare selv for å få råd til datamaskin.

Hei!

Den greier han så bra at de vil på død og liv ha han:-)

hadde jeg vært din mamma så hadde jeg prioritert PC til deg forran noe annet:-)

samt gitt masse tid til å finne ut av ting, fikse PC`er m.m.

Hei!

Den greier han så bra at de vil på død og liv ha han:-)

Da høres han ikke så veldig "plaget" ut av AS.

hadde jeg vært din mamma så hadde jeg prioritert PC til deg forran noe annet:-)

samt gitt masse tid til å finne ut av ting, fikse PC`er m.m.

Jeg klarte fint å spare til det selv.

Men 35-40.000,- på julegaver til ungene... Jeg begynner å helle til at stønader til en del ting skal bli behovsprøvd.

Haha, nå er det jeg som har snakket om kuledyne her inne da, og jeg kjøper ikke designervesker til 7000,-  :D 
Men kuledyna koster omtrent det da :P

Endret av Bokormen123
Nicklusheletida

Kjøper dere ikke sammen til ungene altså? Det begynte vi med ganske tidlig såvidt jeg husker. 

Nei og det er nok mest fordi jeg foretrekker minst mulig planlegging og diskusjon med han. Vi har riktignok gjort et unntak i år, da minstejenta trengte og ønsket ny mobil. Der har jeg bidratt med 1.500, men den er kjøpt brukt. Lite brukt da :-) Den nyeste samsung.

Annonse

Hei!

Vi gir ulikt, og mer etter behov og ønsker.

PC-ustyr, syns jeg er veeldig nødvendig, så på det er vi rause, spill-PC`er, monstre :-D har alle barna fra de er ca 9 år.

I år hadde ingen store behov, unntatt en, som MÅ ha designerveske fra Høyer, så der har jeg vært og brukt ekstremt mange tusenkroner på en skoleveske.  Like mye som en megaspill-PC. kjøpt med rabatt og satt sammen selv.

Så leste jeg at Høyer, går så det suser, og at best økning av alle "kjedebutikker" har de, men de selger designerklær og vesker, noe gründeren mener alle har råd til, om de vil.

Imidlertid er de ikke en vanlig kjedebutikk, for da jeg spurte om min datter kunne bytte vesken i en annen farge, fikk jeg beskjed om at det måtte skje innen 31/12. Da gikk jeg til en annen butikk, i sentrum, og fikk en bedre avtale, der kan hun bytte helt til slutten av januar, samt om behov, få tilgodelapp innen 31/12, som hun kan bruke i hvilken som helst Høyer butikk.

Det forundrer meg at de har så dårlig service?? Kjøpe en veske til over 7000 kr også fikk jeg beskjed om at pakkedisken lå...noe sånt som der og der og videre der......jeg orket ikke høre, jeg forventet faktisk å få en såpass dyr veske pakket inn. Hadde jeg vært i London eller Berlin, er jeg sikker på at jeg hadde fått vesken pakket inn. Vanligvis pakker jeg inn selv, men jeg så for meg en pen eske og innpaktning, men tydeligvis har høyer så stor økning i år, så sikkert tar de seg ikke bryet med innpaktning. Imidlertid står ikke jeg ved en pakkedisk!

enten pakker jeg inn hjemme, med nøye utvalgt papir og bånd, eller jeg får det gjort på en profesjonell måte i butikken.

Mulig vil jeg etter dette handle dyre designerting i utlandet. (jeg vet ikke, men jeg vurderer det, da jeg syns det er merkelig, at de ikke tar seg tid og kostnad ved å pakke inn en veske med en såpass høy kostnad)

Skryt?

Anonymkode: a85d1...a8f

Haha, nå er det jeg som har snakket om kuledyne her inne da, og jeg kjøper ikke designervesker til 7000,-  :D 
Men kuledyna koster omtrent det da :P

Men MM og hennes familie har vel opptil flere kuledyner og alskens ting og tang som det virker som om helsevesenet / trygdevesenet har kommet løpende etter dem med omtrent, mens andre må kjempe i årevis for å få småting som kan gjøre livene deres lettere.

Men MM og hennes familie har vel opptil flere kuledyner og alskens ting og tang som det virker som om helsevesenet / trygdevesenet har kommet løpende etter dem med omtrent, mens andre må kjempe i årevis for å få småting som kan gjøre livene deres lettere.

Jeg synes du er snar til å dømme. Du vet ikke mer om MM's liv og familie enn det hun skriver her. Hun kunne sikkert skrevet enda mer om alle utfordringene i hverdagen.

Nicklusheletida

Jeg tror du må prøve å la være hisse deg opp slik over alt som skrives. En dag er det luksus og dyre merkeklær og en annen dag er det jakt etter billigvarer i butikkhyllene. Dette har nok med diagnosen Asperger å gjøre. De henger seg opp i ting og får det plutselig for seg at ting skal være slik og sånn. De tenker detaljer og greier kanskje ikke å se helheten alltid.

For oss vil det virke meningsløst å saumfare butikkene etter pakker med surkål for ei krone for deretter å bruke 7000 tusen på ei merkeveske, ikke sant ?

Vær glad for at du selv er selvstendig, tenker fornuftig og slipper å være avhengig av hjelp fra andre :) Ser at du stadig vekk irriterer deg over ting Madelenemie skriver, men alt er kanskje ikke slik det kan virke på trykk noen ganger.

Nicklusheletida

Kjøper dere ikke sammen til ungene altså? Det begynte vi med ganske tidlig såvidt jeg husker. 

Jeg tror jeg misforsto deg da jeg svarte først. Du mener kjøpe sammen med kjæresten ? Det kunne jeg kanskje ha begynt med, men det har jeg ikke tenkt på enda. Når det gjelder foreldrene våre gjør vi det slik: Jeg kjøper til mine foreldre og skriver på hans navn. Han kjøper til sine foreldre og skriver på mitt navn.

Jeg tror jeg misforsto deg da jeg svarte først. Du mener kjøpe sammen med kjæresten ? Det kunne jeg kanskje ha begynt med, men det har jeg ikke tenkt på enda. Når det gjelder foreldrene våre gjør vi det slik: Jeg kjøper til mine foreldre og skriver på hans navn. Han kjøper til sine foreldre og skriver på mitt navn.

Nå er jo ikke jeg i situasjonen med ny partner, men jeg synes det virker litt kunstig at gaven til barna også er fra ny kjæreste, med mindre det er en reell steforeldersituasjon.

Annonse

Nicklusheletida

Nå er jo ikke jeg i situasjonen med ny partner, men jeg synes det virker litt kunstig at gaven til barna også er fra ny kjæreste, med mindre det er en reell steforeldersituasjon.

Nei, det er jo ikke noe steforeldresituasjon og derfor har jeg heller ikke tenkt tanken :) To av dem var voksne da vi skiltes og han har lite med dem å gjøre utenom noen felles middager nå og da. Hun eldste bor jo i et annet land også. Med den yngste blir det litt annerledes, selv om han ikke har noen steforeldrerolle ovenfor henne heller. De kjenner hverandre godt iom at hun er med oss på ferier og tilbringer en del helger sammen med oss, men det har ikke vært i mine tanker å spleise på presang til henne heller. Jeg og faren hennes har spleiset på henne i år. Hun vet akkurat hva hun får og det er det hun ønsket seg aller mest .

Hva vi gjør etter hvert får vi se på. Det må føles naturlig :)

Jeg tror du må prøve å la være hisse deg opp slik over alt som skrives. En dag er det luksus og dyre merkeklær og en annen dag er det jakt etter billigvarer i butikkhyllene. Dette har nok med diagnosen Asperger å gjøre. De henger seg opp i ting og får det plutselig for seg at ting skal være slik og sånn. De tenker detaljer og greier kanskje ikke å se helheten alltid.

For oss vil det virke meningsløst å saumfare butikkene etter pakker med surkål for ei krone for deretter å bruke 7000 tusen på ei merkeveske, ikke sant ?

Vær glad for at du selv er selvstendig, tenker fornuftig og slipper å være avhengig av hjelp fra andre :) Ser at du stadig vekk irriterer deg over ting Madelenemie skriver, men alt er kanskje ikke slik det kan virke på trykk noen ganger.

Jeg ville bare takke deg for dette kloke innspillet. Selv om jeg ikke bruker 7000 kr på en veske, så er det veldig fint å lese et svar med slik forståelse for hvordan asperger/autisme kan være.

Har ikke telt må jeg innrømme, men eldstejenta fikk ski, det ble ca. en tusenlapp inkl skisko (tilbud), men i tillegg fikk hun noen andre gaver, så det kan hende jeg har kommet opp i et par tusen på de :D 

på hver....

Men jeg og mannen min pleier ikke kjøpe dyre gaver til hverandre, vi kjøper kanskje noe vi likevel trenger i huset, så bruker vi heller mer på barna. 
På nevøer/nieser har vi lagt ut ca. 350 per barn (pluss porto på de som bor et stykke unna). 

På søsken har vi vel brukt 4-500 og på foreldre 500 på hver.

Nicklusheletida

Jeg ville bare takke deg for dette kloke innspillet. Selv om jeg ikke bruker 7000 kr på en veske, så er det veldig fint å lese et svar med slik forståelse for hvordan asperger/autisme kan være.

Tusen takk :-) Det har vært spennende og lærerikt å følge Madelenemie :-)

Vær glad for at du selv er selvstendig, tenker fornuftig og slipper å være avhengig av hjelp fra andre :) 

Dette er bare dum generalisering.

Gjest Gargamel

mm

ikke uenig i alt, ang vesken så JA,

ang PC`ene,  ikke enig, nå er min lille gutt:-) headhuntet til en it bedrift med startlønn på over en halv million, før ferdig med vgs, han jobber der alle ferier, men altså, poenget, ja han er kjeempeflink og selvlært ang og innen it, men han er også der fordi han har hatt ubegrenset nærmest av fritid forran PC- vennen sin:-)

Barna hadde neppe vært der de er teknologisk om de ikke hadde hatt gleden av maks utstyr og en mor med rommet fult av PC er som bare trenger litt oppjustering:-)

Det var bra å høre at han har fått seg jobb. Det kan dere være stolte av :-) 

Det var bra å høre at han har fått seg jobb. Det kan dere være stolte av :-) 

Det kan man si. Men jeg tenker det er rart at NAV ville ha han på AAP mens han ennå går på VGS. Her er det noe som ikke stemmer, for å si det pent.

Anonymkode: a8089...0f1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...