Gå til innhold

Byttet fra Cipralex til Efexor - bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med angst for å være innestengt, fobisk angst (buss, fly, tog, heis, bilkø), og angsten med tilhørende fysiske reaksjoner jeg får i slike situasjoner er så vond at jeg sliter nå med angst for angsten og får angst bare av å vite at jeg skal i slike situasjoner. Uansett, dette hemmer meg ekstremt i hverdagen og går veldig utover jobb og privatliv, fordi jeg må finne på unnskyldninger for å ikke være med på ting. Har gått på cipralex i 2 år, men synes jeg ikke får bra effekt av denne, så fastlegen ville jeg skulle prøve efexor. Har gått på den en uke nå og har begynt å slite veldig med magen, nærmest forstoppelse og lurer på om dette er en bivirkning som ofte går over? Har egentlig lyst til å slutte med en gang... 

Har i tillegg googlet endel og vet ikke om efexor i utgangspunktet er det beste for meg som ikke sliter med depresjon? Selv om jeg begynner å bli deprimert fordi det hemmer meg karrieremessig.. Burde jeg heller prøvd et annet ssri? Som f.eks zoloft eller fontex? 

Anonymkode: 248b9...45b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne agorafobien får du uansett ikke has på med medisiner. Her må det psykoterapi til.

Endring mellom et SSRI, et annet eller et SNRI er av bagatellmessig betydning.

Skrevet

Efexor er en antidepressiv medisin, men den brukes også mot: "Generalisert angstlidelse (GAD). Sosial angstlidelse (SAD). Panikklidelse, med eller uten agorafobi."

Forstoppelse er nevnt som en vanlig (dvs. ≥1/100 til <1/10) bivirkning. Denne vil trolig gi seg etter noe tid. Forsøk å ta Lactulose og ev. Dulclax (stikkpille) eller mini-klystér om alt stopper opp.

Hold ut bivirkningene og la medisinen få en real sjanse før du prøver noe nytt. Andre medisiner kan gi deg andre bivirkninger igjen. Medisiner kan ha virkning, men dessverre har de sine bivirkninger. Lykke til! :)

Skrevet

Takk for svar. 

Ja, jeg har vært hos en privat psykolog og prøvd litt kognitiv terapi, uten hell dessverre og lommeboka klarte heller ikke mer. Har nå fått henvisning av fastlegen til psykolog, så jeg står på venteliste, så får vi se om en annen psykolog klarer noe mer... Jeg har også selv mistet litt troen dessverre.. Har også tvangstanker knyttet til agorafobien.

Anonymkode: 248b9...45b

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei

er en stund siden dette ser jeg. Men lurer veldig på hvordan det går med deg og om du fortsatte på efexor?

Anonymkode: 4566f...225

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...