Gå til innhold

Kjøpslov og deponering, noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

kizi1365381292

Fikk i julegave en flott jakke til 2500 kr hos min mann. I butikken spurte min mann om jakka kunne leveres tilbake om den ikke passet og fikk ett ja til svar. Den passet dessverre ikke til meg, så jeg ønsket levere tilbake. I dag dro jeg tilbake til selger for å levere jakka. Jeg fikk ikke pengene igjen, men en tilgodelapp. Jakken ble kjøpt på kvelden 22.desember og på kvitteringen står det at det er 3 dagers deponering (altså til og med 25.desember og butikken mente fristen var gått ut og at de hadde kjøpsloven på sin side. Imidlertid var i dag første virkedag etter julestengte dager, og jeg ville ikke kunne fått levert jakken før i dag uansett. Jeg synes butikken ikke tilgodesatte kunden her, de sto på sitt og viste ingen forståelse for de stengte dagene. En annen ting er hva kjøpsloven sier når det er tre dager deponering og butikken har stengt den dagen du ennå kan få pengene igjen? Noen som vet dette? Takker så mye for svar og godt nyttår :-)

Fortsetter under...

Fikk i julegave en flott jakke til 2500 kr hos min mann. I butikken spurte min mann om jakka kunne leveres tilbake om den ikke passet og fikk ett ja til svar. Den passet dessverre ikke til meg, så jeg ønsket levere tilbake. I dag dro jeg tilbake til selger for å levere jakka. Jeg fikk ikke pengene igjen, men en tilgodelapp. Jakken ble kjøpt på kvelden 22.desember og på kvitteringen står det at det er 3 dagers deponering (altså til og med 25.desember og butikken mente fristen var gått ut og at de hadde kjøpsloven på sin side. Imidlertid var i dag første virkedag etter julestengte dager, og jeg ville ikke kunne fått levert jakken før i dag uansett. Jeg synes butikken ikke tilgodesatte kunden her, de sto på sitt og viste ingen forståelse for de stengte dagene. En annen ting er hva kjøpsloven sier når det er tre dager deponering og butikken har stengt den dagen du ennå kan få pengene igjen? Noen som vet dette? Takker så mye for svar og godt nyttår :-)

jeg er enig med deg i ar dette var dårlig, men tror dessverre ikke du finner støtte i kjøpsloven.

Tror neppe det er vanlig å få deponere for varer over jul, men dette burde selgeren informert klarere om, vet burde din mann forsikret seg om betingelsene.

Jeg ville også trodd at deponering i dette tilfellet var 3 virkedag og ikke 3 røddager, jeg ville bedt om å få snakke med daglig leder eller avdelingsleder, det kan jo ha vært en julevikar du snakket med? Veldig dårlig service det der synes jeg.

Men spurte han om å få deponere den?  Det er da ikke det samme å deponere for noe som å spørre om den kan byttes eller leveres tilbake.  Jeg deponerer ofte for tøy fordi jeg ikke får prøvd i butikken og da får jeg et stempel på kvitteringen hvor det står deponering og datoen.  Da får jeg pengene igjen og ikke en tilgodelapp.

I kjøpsloven er deponering ikke omtalt.

Imidlertid finnes det angrerett. Den gjelder kun når man har handlet på et annet sted enn i butikken.  F.eks. via netthandel.

Så har vi returrett. Det står heller ikke i loven, men er en avtale butikken kan gjøre med sine kunder. F.eks. åpent kjøp, som Elkjøp og andre opererer med.   Man kan nok si at den avtalen mannen din inngikk i butikken var en avtale om returrett. Når det står 3 dager på kvitteringen, er jeg enig i at det må være inneforstått at det gjelder virkedager.   Prøv å kontakte daglig leder, som andre her også anbefaler. 

Jeg ville ha henvendt meg skriftlig til butikken og gjort rede for hva som har skjedd. Det som kan gi dere rett til å få pengene tilbake, er den muntlige avtalen/diskusjonen din mann hadde da han kjøpte jakken. Dere vil ikke vinne frem ved å bruke kjøpsloven eller andre lover, men ved å fremholde at måten det ble svart på gjorde det rimelig å forstå det som at dere hadde en returrett i det minste til første hverdag etter jul.

Ved å henvende dere skriftlig, så vil sannsynligvis innehaver/daglig leder være den som svarer - og med litt flaks vil vedkommende overprøve den avgjørelsen som ble tatt i butikken i daga.

Lykke til:-)

Annonse

kizi1365381292

I kjøpsloven er deponering ikke omtalt.

Imidlertid finnes det angrerett. Den gjelder kun når man har handlet på et annet sted enn i butikken.  F.eks. via netthandel.

Så har vi returrett. Det står heller ikke i loven, men er en avtale butikken kan gjøre med sine kunder. F.eks. åpent kjøp, som Elkjøp og andre opererer med.   Man kan nok si at den avtalen mannen din inngikk i butikken var en avtale om returrett. Når det står 3 dager på kvitteringen, er jeg enig i at det må være inneforstått at det gjelder virkedager.   Prøv å kontakte daglig leder, som andre her også anbefaler. 

Jeg snakket med daglig leder, og ble totalt avvist dessverre, så jeg tenker det ikke er mer å gjøre. Men å handle der, blir jeg neppe å gjøre flere ganger utenom at jeg må få brukt tilgodelappen på 2500 kr :-)

Det er Forbrukerkjøpsloven som er relevant, ikke Kjøpsloven.

Det er riktig som flere andre har sagt her. Det er ikke angrerett på kjøp i "fysisk" butikk (dette reguleres av Angrerettloven) - det er kun angrerett ved fjernsalg (altså hvis du kjøper noe utenom fast utsalgssted). Det er heller ikke hjemlet i noen lov at man har bytterett - men de aller fleste butikker praktiserer bytterett, ikke minst ved julegaver.

Jeg er egentlig helt enig med butikken, du har fått en tilgodelapp, og det er helt normal praksis og god kundebehandling. At du ikke kan heve kjøpet er normalt, og hjemlet i lov. For å kunne heve kjøpet skal det foreligge en feil fra utsalgsstedet, og selv da har utsalgsstedet normalt rett til å kunne korrigere mangelen før man har krav på heving.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...