Gå til innhold

Kan bli farlig kaldt!

Anbefalte innlegg

http://www.yr.no/artikkel/kulda-kan-gi-trobbel-pa-ostlandet-1.12743898

– Det kan bli skikkelig ubehagelig og kanskje også farlig for noen, sier meteorologen som bekymrer seg for kulda denne uken. Kanskje får hovedstaden under 20 minusgrader.

Mange deler av landet er godt rustet til å takle minusgrader under 20-tallet, som for eksempel Røros, Tynset og tettstedene på Finnmarksvidda.

Storbyene i lavlandet kan derimot være mer sårbare. Både biler, tog og strømnett på Østlandet kan få problemer når den verste kulda setter inn, tror meteorologen.

Og hva med alle menneskene som bor i byen - og ikke minst dem som mangler et varmt sted å bo?

– Det kan bli skikkelig ubehagelig og kanskje også farlig for noen, sier Johnsen.

Anonymkode: 9b687...597

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med uteliggerne som har maks. en sovepose, og cirka 0% fett på kroppen?

De har et jævlig stort problem allerede. - 20 er det normalt en eller annen gang i løpet av året. Dette er ikke noe nytt. Det er norsk vinter. Været tar ikke hensyn til uteliggere eller andre. Hard facts of life!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671737
Del på andre sider

De har et jævlig stort problem allerede. - 20 er det normalt en eller annen gang i løpet av året. Dette er ikke noe nytt. Det er norsk vinter. Været tar ikke hensyn til uteliggere eller andre. Hard facts of life!!!!

Ja, du er ikke den eneste som skjønner at det har vært -20 tidligere... men det er nok noen som ikke har tenkt på at slikt er farlig for uteliggere, og da blir de opplyst gjennom media, slik intensjonen med media er, å opplyse folket. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671738
Del på andre sider

Annonse

Ja, du er ikke den eneste som skjønner at det har vært -20 tidligere... men det er nok noen som ikke har tenkt på at slikt er farlig for uteliggere, og da blir de opplyst gjennom media, slik intensjonen med media er, å opplyse folket. :)

Og hva kommer folk til å gjøre med det? Invitere uteliggerene inn? Om man ikke vet at det er farlig å sitte ute i 20 minus uten å være skikkelig kledd så burde vi kanskje innføre vær-fag eller noe sånt i skolen. Folk kommer ikke til å gjøre noe mer for uteliggerene uansett. De kan sikkert få støtte fra NAV til en skikkelig varm sovepose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671744
Del på andre sider

Og hva kommer folk til å gjøre med det? Invitere uteliggerene inn? Om man ikke vet at det er farlig å sitte ute i 20 minus uten å være skikkelig kledd så burde vi kanskje innføre vær-fag eller noe sånt i skolen. Folk kommer ikke til å gjøre noe mer for uteliggerene uansett. De kan sikkert få støtte fra NAV til en skikkelig varm sovepose.

Selv om du allerede var klar over det som ble sagt i artikkelen, så kan det likevel ha en nytte å informere allmenheten om dette. Blir litt som Dagsrevyen (o.l.) som uthever det mest grunnleggende av hva som skjer i verden. Det er ganske bra at dette gjøres, fordi det er greit at kunnskapsnivået i befolkningen holdes på et minimum. Du har ikke rett i at artikkelen bare handlet om at man møtte kle seg for kulden, det står blant annet om strømnettet. Det visste selvsagt du som elektriker, men selv har jeg ikke tenkt noe over det. Det har aldri vært noe problem at strømmen har gått pga. kulde. Men hvis noen da opplever at strømmen går når det er -20, så vil flere enn før koble feilen med kulden. Kunnskap er en bra ting. Det er dessuten ikke bare uteliggere det kan være farlig for, hvis strømmen er langvarig borte i en bolig hvor det bor syke og gamle mennesker, og det ikke er vedfyring såklart, så må tiltak kanskje settes igang. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva problemet med artikkelen er. Hvis du vet det som blir sagt, så leser du ikke hele, og det er garantert noen som ikke visste alt som ble skrevet der. Vær-fag på skolen kan kanskje være en ide, men det trenger man nok ikke siden det ikke er så mye man trenger å vite, slik at det er tilstrekkelig med generell opplysning gjennom media.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671752
Del på andre sider

Selv om du allerede var klar over det som ble sagt i artikkelen, så kan det likevel ha en nytte å informere allmenheten om dette. Blir litt som Dagsrevyen (o.l.) som uthever det mest grunnleggende av hva som skjer i verden. Det er ganske bra at dette gjøres, fordi det er greit at kunnskapsnivået i befolkningen holdes på et minimum. Du har ikke rett i at artikkelen bare handlet om at man møtte kle seg for kulden, det står blant annet om strømnettet. Det visste selvsagt du som elektriker, men selv har jeg ikke tenkt noe over det. Det har aldri vært noe problem at strømmen har gått pga. kulde. Men hvis noen da opplever at strømmen går når det er -20, så vil flere enn før koble feilen med kulden. Kunnskap er en bra ting. Det er dessuten ikke bare uteliggere det kan være farlig for, hvis strømmen er langvarig borte i en bolig hvor det bor syke og gamle mennesker, og det ikke er vedfyring såklart, så må tiltak kanskje settes igang. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva problemet med artikkelen er. Hvis du vet det som blir sagt, så leser du ikke hele, og det er garantert noen som ikke visste alt som ble skrevet der. Vær-fag på skolen kan kanskje være en ide, men det trenger man nok ikke siden det ikke er så mye man trenger å vite, slik at det er tilstrekkelig med generell opplysning gjennom media.

Problemet med strømnettet er at det blir overbelastet fordi vi fyrer med strøm og fyrer mer når det er kaldt. Men det sto det var 6 år siden sist det var så kaldt i Oslo. Det gikk bra da. De siste årene har det vært et enormt fokus på null-energi bygg og stadig flere har varmepumpe hjemme. Så altså, gikk det bra for 6 år siden så går det bra nå også. Uansett vil ikke strømmen være borte lenge dersom det skulle bli nødvendig å kutte litt i perioder.

Problemet med artikkelen er at den skremmer folk unødig, fordi kriser og drama selger. Vi bor i Norge, det er vinter her. Når meteorologen er bekymret for temperaturer som Østlandet har hvert år, da syns jeg faktisk de har dratt den altfor langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671767
Del på andre sider

Problemet med artikkelen er at den skremmer folk unødig, fordi kriser og drama selger. Vi bor i Norge, det er vinter her. Når meteorologen er bekymret for temperaturer som Østlandet har hvert år, da syns jeg faktisk de har dratt den altfor langt.

Nei, det er feil, fordi det bare er fakta som står i artikkelen. Hvordan kan du si at artikkelen "skremmer" folk? Det blir heller ikke fremstilt som noen "krise", men som noe man bør tenke litt over. Det er et faktum at det kan være farlig for enkelte. Det står at det er 6 år siden det var like kaldt i lavere strøk på Østlandet - har du dokumentasjon på at ingen uteliggere frøs ihjel det året?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671769
Del på andre sider

Faktisk bare 5 år. Desember 2010 var den kaldeste på 100 år.

Anonymkode: 21d52...2a7

Hvordan vet man om de hadde presise målemetoder for 100 år siden? Det ble nok brukt kvikksølvtermometer, men har man noen garanti for at "målestokken" var satt opp korrekt? Volumet av stoffer (som f.eks. kvikksølv) er en funksjon av temperaturen (samt andre ting, men de er ikke viktige i denne sammenhengen), men en må fortsatt måle opp sylinderen, som må være helt symmetrisk.

Bare noe jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671772
Del på andre sider

Annonse

Været tar ikke hensyn til uteliggerne, men det vil normalt bli etablert flere nødplasser når det er så kaldt slik at de kan lettere få overnatte innendørs. 

Jeg synes artikkelen var informativ og nyttig. Synes ikke den overdriver. Det er mange av oss som må ta spesialle hensyn når det blir såpass kaldt.  F.eks. er huset mitt slik konstruert at jeg må passe på enkelte ting når det blir så kaldt hvis vannet ikke skal fryse. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671801
Del på andre sider

Nei, det er feil, fordi det bare er fakta som står i artikkelen. Hvordan kan du si at artikkelen "skremmer" folk? Det blir heller ikke fremstilt som noen "krise", men som noe man bør tenke litt over. Det er et faktum at det kan være farlig for enkelte. Det står at det er 6 år siden det var like kaldt i lavere strøk på Østlandet - har du dokumentasjon på at ingen uteliggere frøs ihjel det året?

Hva gikk galt for 5 år siden da? Da det var kaldere enn på 100 år. Har du dokumentasjon på at noen døde pga kulda? Jeg bor i lavere strøk på Østlandet og her er det -20 grader hver vinter. Noen ganger -30, men det er veldig lenge siden. Må ha vært det året det var så kaldt ;)

Været tar ikke hensyn til uteliggerne, men det vil normalt bli etablert flere nødplasser når det er så kaldt slik at de kan lettere få overnatte innendørs. 

Jeg synes artikkelen var informativ og nyttig. Synes ikke den overdriver. Det er mange av oss som må ta spesialle hensyn når det blir såpass kaldt.  F.eks. er huset mitt slik konstruert at jeg må passe på enkelte ting når det blir så kaldt hvis vannet ikke skal fryse. 

Det er jo bra, om det etableres flere nødplasser. Men -20 er ikke den magiske grensa for hva man kan overleve og ikke. Det burde være flere nødplasser hele vinteren, uavhengig av hvor kald den er.

Og ang huset ditt. Med mindre man har varmekabel i vannrøret er det alltid en fare for at det fryser samme hvordan huset er konstruert.Ett eller annet sted må nødvendigvis røret ut. Men igjen så er ikke -20 den magiske grensa og typisk er det først når det begynner å bli mildere ute at vannet fryser. Og -10 og ingen snø er værre enn -20 og snø.

Men samme det. Jeg syns dette var vinteragurk-nytt. Litt sånn "ånei, hva skal vi skrive om? Jo vi får folk til å tro at -20 er ekstremkulde og farlig". Dere andre fant artikkelen nyttig. Good for you :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671805
Del på andre sider

Og ang huset ditt. Med mindre man har varmekabel i vannrøret er det alltid en fare for at det fryser samme hvordan huset er konstruert.Ett eller annet sted må nødvendigvis røret ut. Men igjen så er ikke -20 den magiske grensa og typisk er det først når det begynner å bli mildere ute at vannet fryser. Og -10 og ingen snø er værre enn -20 og snø.

Nå er det vel kanskje slik at det er jeg som vet når det blir problemer med mitt vannrør, og ikke du? Hos meg går det nemlig en magisk grense ved minus 10 - og det har med en uheldig konstruksjon å gjøre.

Jeg er ikke bekymret når det er kaldt vær, for jeg liker vinter - og særlig skiføre - men jeg synes ikke den artikkelen det her var henvist til på noen måte var krisemaksimerende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671810
Del på andre sider

Hva gikk galt for 5 år siden da? Da det var kaldere enn på 100 år. Har du dokumentasjon på at noen døde pga kulda? Jeg bor i lavere strøk på Østlandet og her er det -20 grader hver vinter. Noen ganger -30, men det er veldig lenge siden. Må ha vært det året det var så kaldt ;)

Jeg vet ikke om noe gikk galt, men sett at det ikke gjorde det, kan det ha vært fordi man tok forholdsregler? Og ang. sjansen for at uteliggere fryser ihjel, så er det etter min mening greiere å være føre var enn å bare sjekke om noen døde i fjor. Det blir sikkert ofte -20 hos deg, men ifølge meteorologen er det 6 år siden det var like kaldt i Oslo (det er der det finnes uteliggere).

Uansett handler ikke artikkelen om det at noen bør sette inn tiltak, men info om kuldeperioden. Tiltak kommer garantert til å settes inn uansett. Og da er det jo greit at flest mulig forstår mer om situasjonen.

Det er jo bra, om det etableres flere nødplasser. Men -20 er ikke den magiske grensa for hva man kan overleve og ikke. Det burde være flere nødplasser hele vinteren, uavhengig av hvor kald den er.

Dette var veldig foranledningsvis argumentasjon... (ad hoc)

Men samme det. Jeg syns dette var vinteragurk-nytt. Litt sånn "ånei, hva skal vi skrive om? Jo vi får folk til å tro at -20 er ekstremkulde og farlig". Dere andre fant artikkelen nyttig. Good for you :)

Hvis det er noe du selv ikke har bruk for, så lar du være å lese det, men du er vel åpen for at det kan ha en verdi å skrive noe om andre enn deg har nytten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671837
Del på andre sider

Når det gjelder uteliggerne så reagerer jeg på at det stås på for å gi asylsøkerne et sted å bo, uten at de klarer å få et sted uteliggerne kan få muligheten til å sove varmt innendørs. 

Anonymkode: a3355...c29

Skulle tatt seg ut om asylsøkere og "flyktninger" måtte sove ute.

Anonymkode: 21d52...2a7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409429-kan-bli-farlig-kaldt/#findComment-3671856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...