Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har fått endelig "friskmelding" fra min nye behandler for tvangslidelse. Det hjalp å bytte behandler og jobbe med metakognitiv terapi. Skal ha et par timer til der, for vedlikeholdsbehandling, og har fått aksept for at jeg kan bruke lav dose av medisinene mine i mange år framover. Det er greit. Noen må ta medisiner mot kroniske smerter, jeg må ta det mot noe annet. Det kunne vært verre.

Da kan jeg endelig si at jeg ikke lengre er en pasient i psykiatrien. Jeg får bare akseptere det lille jeg har igjen av angst som et normalt og menneskelig fenomen. Mitt møte med psykiatrien har vært fantastisk, jeg har ingenting negativt å si og jeg klarer ikke helt å forstå alle skrekkhistoriene jeg har hørt om.

Det har vært tre og et halvt spesielle år, med mye opp- og nedturer.

Vil si tusen takk til alle som har hjulpet meg, både her og IRL. En spesiell takk til Frosken og NHD.

Og til alle sammen, god bedring! Det går an å bli frisk!

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Gratulerer med "friskhetsstempel" :) Selv kaller jeg meg kronisk syk så lenge jeg må ta medisiner resten av livet, men vi er forskjellig ;)

At man ikke klarer å forstå skrekkhistorier når man selv har opplevd å få den beste forpleining er vel kanskje ikke så merkelig, slik egentlig? 

Anonymkode: 389d2...332

Skrevet

Gratulerer med "friskhetsstempel" :) Selv kaller jeg meg kronisk syk så lenge jeg må ta medisiner resten av livet, men vi er forskjellig ;)

At man ikke klarer å forstå skrekkhistorier når man selv har opplevd å få den beste forpleining er vel kanskje ikke så merkelig, slik egentlig? 

Takk for det :)

Ja, jeg innser at når jeg har vært pasient i det private helsevesen så er det kanskje litt annerledes. Siden man betaler selv, vil jo legen ha et helt annet krav til å levere resultater for kunden - ellers vil kunden forsvinne.

Det er etter mitt syn en positiv ting med markedsøkonomi.

Skrevet

Takk for det :)

Ja, jeg innser at når jeg har vært pasient i det private helsevesen så er det kanskje litt annerledes. Siden man betaler selv, vil jo legen ha et helt annet krav til å levere resultater for kunden - ellers vil kunden forsvinne.

Det er etter mitt syn en positiv ting med markedsøkonomi.

Jeg bruker selv det private helsevesen i en del ulike sammenhenger og det er som å komme til "paradis" både når det gjelder   ikke-ventetid, symptomsøken, behandling og det å bli sett og hørt sammenlignet med det offentlige. Det finnes selvsagt gode behandlere også i det offentlige, men det er litt som å lete etter nåla i høystakken kan det føles som av og til ;) 

Skrevet

Har fått endelig "friskmelding" fra min nye behandler for tvangslidelse. Det hjalp å bytte behandler og jobbe med metakognitiv terapi. Skal ha et par timer til der, for vedlikeholdsbehandling, og har fått aksept for at jeg kan bruke lav dose av medisinene mine i mange år framover. Det er greit. Noen må ta medisiner mot kroniske smerter, jeg må ta det mot noe annet. Det kunne vært verre.

Da kan jeg endelig si at jeg ikke lengre er en pasient i psykiatrien. Jeg får bare akseptere det lille jeg har igjen av angst som et normalt og menneskelig fenomen. Mitt møte med psykiatrien har vært fantastisk, jeg har ingenting negativt å si og jeg klarer ikke helt å forstå alle skrekkhistoriene jeg har hørt om.

Vil si tusen takk til alle som har hjulpet meg, både her og IRL. En spesiell takk til Frosken og NHD.

Så flott da :D

Gleder meg til jeg blir frisk og kan klare meg uten medisiner :) Skal klare det.

Skrevet

Jeg bruker selv det private helsevesen i en del ulike sammenhenger og det er som å komme til "paradis" både når det gjelder   ikke-ventetid, symptomsøken, behandling og det å bli sett og hørt sammenlignet med det offentlige. Det finnes selvsagt gode behandlere også i det offentlige, men det er litt som å lete etter nåla i høystakken kan det føles som av og til ;) 

Det beste eksemplet er legevakt (hvor jeg heldigvis ikke har vært på en del år). Det var en gang en sak mot legevakten i området hvor jeg bor, hvor de fikk kritikk for å la sine pasienter lide unødig mye, det kom fram at det ble gjort i den hensikt at folk ikke skulle bruke legevakten unødig. Men der er det virkelig snakk om å hate "kundene" sine. 

Privat legevakt derimot, der blir man behandlet med respekt, ventetiden er kort, og man får god hjelp. 

Skrevet

Men da har du på en måte ikke vært i psykiatrien, som i psykiatrivesenet.. Uansett, lykke til som frisk :) Du er jo helt klart en oppegående kar, og det trengs det også ;)

Skrevet

Så flott da :D

Gleder meg til jeg blir frisk og kan klare meg uten medisiner :) Skal klare det.

Er det noe mål i seg selv å ikke ta medisiner?

For min del, så lenge medisinene hjelper meg, så er det jo helt greit å ta dem.

Skrevet

Ja det er et mål for meg, styr å gå på medisiner. Flott at det er løsningen for deg da, og at du holder deg frisk :) 

Skrevet

Ja, derfor tar ueg benzo mef god samvittighet.

Anonymkode: a2726...0ff

Skrevet

Veldig godt å høre! :) Det må være bra å bli "friskmeldt". Jeg er ute av det offentlige psykiatriske helsevesenet selv, men er langt ifra frisk, men venter på bedre tider ;) En dag skal jeg også kunne vifte med friskmeldt-flagget. Jeg har heller ikke som mål å klare meg uten medisiner. Hvis de hjelper meg til å holde meg frisk, er det det viktigste :)

Igjen, glad på dine vegne! :)

Skrevet

Veldig godt å høre! :) Det må være bra å bli "friskmeldt". Jeg er ute av det offentlige psykiatriske helsevesenet selv, men er langt ifra frisk, men venter på bedre tider ;) En dag skal jeg også kunne vifte med friskmeldt-flagget. Jeg har heller ikke som mål å klare meg uten medisiner. Hvis de hjelper meg til å holde meg frisk, er det det viktigste :)

Igjen, glad på dine vegne! :)

Tusen takk for det :)

Skrevet

Veldig godt å høre! :) Det må være bra å bli "friskmeldt". Jeg er ute av det offentlige psykiatriske helsevesenet selv, men er langt ifra frisk, men venter på bedre tider ;) En dag skal jeg også kunne vifte med friskmeldt-flagget. 

Må være fint å ha muligheten til å bli frisk og velfungerende.

Skrevet

Så fint å høre at du har blitt friskemeldt og at ting går bra med deg nå. Stå på!

Skrevet

Jeg liker at du i stadig mindre grad ser ut til å "identifisere" ved psykiske lidelser:-) Bra milepæl du har nådd!

Skrevet

Jeg liker at du i stadig mindre grad ser ut til å "identifisere" ved psykiske lidelser:-) Bra milepæl du har nådd!

luksusproblem.

Skrevet

luksusproblem.

Det meste er relativt her i verden, og det vil sjelden være vanskelig å finne noen som har det verre enn en selv eller andre. Det betyr ikke at det oppleves som luksus for den som gjennom flere år forsøker å få kontroll på sin sykdom. 

Beautiful_Creatures
Skrevet

Så hyggelig å høre:-) Glad på dine vegne:-)

Og til noe som stod lenger ned her: man må da virkelig kunne få kalle seg frisk selv om man har en medisin som ligger i bunnen og sørger for at det holder seg sånn;-)

Skrevet

Kjempebra! Du har jobbet hardt for å komme deg hit :)

Skrevet

Lykke til. :) Er nok bra jobba. :)

Ang. helsetjenester i fritt marked, så vil jeg spille inn at innsatsen som blir lagt i tjenestene nok er langt høyere i det private. Om det er bedre tjenester, er et verre spørsmål å stille. Det at det er fritt marked vil gjøre at tjenesteyterene retter seg mer inn mot kundene (som gir større innsats), men det kan kanskje på et vis være negativt også. Vil tjenesteyteren rette seg så mye mot å tilfredsstille kunden at hva som er riktig helsepraksis blir lempet på? Ta f.eks. kosmetisk kirurgi. Det er jo klart at bimboene blir glade og fornøyde om de får det som de vil, men er det riktig å foreta alle disse operasjonene på dem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...