Gå til innhold

Dyp depresjon i kun få dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager, primært som følge av en langvarig, tunge belastning?

Anonymkode: 13f63...4aa

Skrevet

Hvis du tenker diagnostikk så er ikke det mulig, siden diagnosen for depresjon har som kriterium at varigheten er minst 2 uker.

Skrevet

Er det mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager, primært som følge av en langvarig, tunge belastning?

Det er ikke sikkert det er tegn på psykdom, men en helt normal reaksjon, psykisk syk eller ikke, på de belastningene du har vært igjennom. Det er viktig å minne seg selv på at ikke alt er psykisk sykt, men helt normal reaksjon, psykisk syk eller ikke.

Skrevet

Alle kan ha noen veldig dårlig dager uavhengig om man er syk eller ikke.

Skrevet

Det er mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager. Søk på Recurrent Brief Depression/Tilbakevennende kortvarig depresjon. Er en egen diagnose.

Skrevet

Jeg lider av RBD så det er høyst reellt. For min del kommer det som lyn fra klar himmel.

Skrevet

Det er mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager. Søk på Recurrent Brief Depression/Tilbakevennende kortvarig depresjon. Er en egen diagnose.

Men da er det vel noe som gjentar seg flere ganger, og ikke kun én gang.

Skrevet

Men da er det vel noe som gjentar seg flere ganger, og ikke kun én gang.

Ja, det tror jeg stemmer, siden det heter "recurrent". Altså, alt er nok mulig, men siden diagnosen depresjon krever 2 ukers varighet så er det nok stort sett sånn det arter seg.

Skrevet

Ja, det tror jeg stemmer, siden det heter "recurrent". Altså, alt er nok mulig, men siden diagnosen depresjon krever 2 ukers varighet så er det nok stort sett sånn det arter seg.

Nei, det handler nok om hva som er behandlingstrengende, det med varighetskriteriet. Hvis man er dypt deprimert i 4 døgn, så er ikke det behandlingstrengende med mindre det er fare for liv og helse.

Skrevet

Jo, men "depresjon" != "RBD".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

RBD er gjentagende og uavhengig av ytre belastninger.

Det som beskrives av TS høres ut som en normalreaksjon.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker (og fastlegen min fortalte meg dette en gang) - ved situasjonsbestemte hendelser (f.eks at man blir dumpet av kjæresten) kan man få depresjonssymptomer som f.eks slår ut på tester som MADRS i voldsomme tall, uten at det av den grunn foreligger noen klinisk depresjon.

Det er vel en grunn til at et diagnosekriterie ved depresjon er at symptomene har vedvart i minst 14 dager og er til stede det meste av tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...