AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 Skrevet 16. januar 2016 Er det mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager, primært som følge av en langvarig, tunge belastning? Anonymkode: 13f63...4aa 0 Siter
PNG Skrevet 16. januar 2016 Skrevet 16. januar 2016 Hvis du tenker diagnostikk så er ikke det mulig, siden diagnosen for depresjon har som kriterium at varigheten er minst 2 uker. 0 Siter
Elionoe Skrevet 17. januar 2016 Skrevet 17. januar 2016 Er det mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager, primært som følge av en langvarig, tunge belastning?Anonymkode: 13f63...4aaDet er ikke sikkert det er tegn på psykdom, men en helt normal reaksjon, psykisk syk eller ikke, på de belastningene du har vært igjennom. Det er viktig å minne seg selv på at ikke alt er psykisk sykt, men helt normal reaksjon, psykisk syk eller ikke. 1 Siter
Fionys Skrevet 17. januar 2016 Skrevet 17. januar 2016 Alle kan ha noen veldig dårlig dager uavhengig om man er syk eller ikke. 0 Siter
berreundrar Skrevet 18. januar 2016 Skrevet 18. januar 2016 Er det mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager, primært som følge av en langvarig, tunge belastning?Anonymkode: 13f63...4aaDet er mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager. Søk på Recurrent Brief Depression/Tilbakevennende kortvarig depresjon. Er en egen diagnose. 0 Siter
Gondor Skrevet 18. januar 2016 Skrevet 18. januar 2016 Jeg lider av RBD så det er høyst reellt. For min del kommer det som lyn fra klar himmel. 0 Siter
gråstein Skrevet 18. januar 2016 Skrevet 18. januar 2016 Det er mulig å havne i dyp depresjon i bare få dager. Søk på Recurrent Brief Depression/Tilbakevennende kortvarig depresjon. Er en egen diagnose.Men da er det vel noe som gjentar seg flere ganger, og ikke kun én gang. 1 Siter
PNG Skrevet 19. januar 2016 Skrevet 19. januar 2016 Men da er det vel noe som gjentar seg flere ganger, og ikke kun én gang.Ja, det tror jeg stemmer, siden det heter "recurrent". Altså, alt er nok mulig, men siden diagnosen depresjon krever 2 ukers varighet så er det nok stort sett sånn det arter seg. 0 Siter
PNG Skrevet 19. januar 2016 Skrevet 19. januar 2016 Ja, det tror jeg stemmer, siden det heter "recurrent". Altså, alt er nok mulig, men siden diagnosen depresjon krever 2 ukers varighet så er det nok stort sett sånn det arter seg.Nei, det handler nok om hva som er behandlingstrengende, det med varighetskriteriet. Hvis man er dypt deprimert i 4 døgn, så er ikke det behandlingstrengende med mindre det er fare for liv og helse. 0 Siter
gråstein Skrevet 19. januar 2016 Skrevet 19. januar 2016 Ja, det tror jeg stemmer, siden det heter "recurrent". Altså, alt er nok mulig, men siden diagnosen depresjon krever 2 ukers varighet så er det nok stort sett sånn det arter seg.Jo, men "depresjon" != "RBD". 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. januar 2016 Skrevet 19. januar 2016 (endret) RBD er gjentagende og uavhengig av ytre belastninger.Det som beskrives av TS høres ut som en normalreaksjon. Endret 19. januar 2016 av Nils Håvard Dahl, psykiater 0 Siter
ISW Skrevet 19. januar 2016 Skrevet 19. januar 2016 Jeg tenker (og fastlegen min fortalte meg dette en gang) - ved situasjonsbestemte hendelser (f.eks at man blir dumpet av kjæresten) kan man få depresjonssymptomer som f.eks slår ut på tester som MADRS i voldsomme tall, uten at det av den grunn foreligger noen klinisk depresjon.Det er vel en grunn til at et diagnosekriterie ved depresjon er at symptomene har vedvart i minst 14 dager og er til stede det meste av tiden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.