PNG Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Med bakgrunn i denne saken:http://www.nrk.no/hordaland/frp-topp-raste-da-hun-ikke-fikk-kjope-sjokolade-1.12753436Hvordan skal man regulere alt av matvarer, rusmidler og andre stoffer? Jeg tenker på absolutt alle slags varer man spiser, drikker, snorter eller injiserer. Bør det ikke være en helhetlig ide bak politikken? I dag virker det som det er bestemt ulike ordninger for hver og en av de ulike varene/stoffene, med bakgrunn i praktiske forhold. Alkohol er lovlig, siden man har erfaringer med at forbud ikke fungerer bra. Cannabis er mildt illegalt. Brus og sjokolade kan alle og enhver kjøpe stort sett over hele landet. Men det er veldig mange av disse varene/stoffene som påvirker vår helse og/eller hvordan vi fungerer i samfunnet. Dårligere helse påvirker såklart hvordan vi fungerer i samfunnet i et visst tidsperspektiv.Jeg syns det er vanskelig å tenke overordnet eller helhetlig. Heroin, cannabis, brennevin og cola er alle skadelige/uheldige varer. Er cola uregulert på grunn av at skadevirkningen oppstår over et lengre tidsperspektiv enn cannabis? Hvis man røyker cannabis kan man ikke kjøre bil, det kan man etter å ha drukket cola. Men - er det i et lengre tidsperspektiv mer skadelig å røyke en sigarett med cannabis i helga, enn å drikke 3 liter cola per dag over mange år?Brennevin er også mer skadelig for sikkerhet i trafikken enn cannabis. Likevel kan alle over 20 kjøpe brennevin, selv om tilgangen er regulert.Hvordan skal man sette grensen? Bør det ikke være en plan over dette?En kan kanskje tenke at man skal regulere rusmidler som kan føre til farlige situasjoner i f.eks. trafikken, eller ha en umiddelbar funksjonsnedsettende virkning, og ikke regulere ting som kun går ut over helsen i et tidsperspektiv. Men vi har faktisk allerede innført sukkeravgiften, akkurat som vi har alkoholavgiften - og mange ønsker å heve avgiften på sukker. Hvis denne politikken er riktig, fungerer ikke min formulering. På meg virker det som det da kun er bestemmelser for anledningen. Ulik tenkning for ulike produkter. Ingen helhetlig tankegang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/409519-regulering-av-matvarer-rusmidler-og-andre-stoffer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.