Gå til innhold

Hvordan løfte seg selv opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem om vinteren. Har lungeproblemer, blir tungpustet og kommer meg ikke ut. Går jeg ut i kulden og anstrenger meg litt, får jeg som regel lungebetennelse som varer i uker/måneder. Dette hjelper ikke akkurat på psyken heller, har BP 2.

I de siste ukene har jeg slitt med å stå opp, kutter ut morgenvasken, lite dusjing, sover mye osv. Føler meg litt deprimert igjen.

Liker jo å ut, men nå kan jeg altså ikke det. Pusten er tung på denne årstiden, tåler dårlig anstrengelse. Vurderer å flytte til syden, eller er det andre ting jeg kan gjøre for å forebygge en depresjon? Noen kloke hoder? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et problem om vinteren. Har lungeproblemer, blir tungpustet og kommer meg ikke ut. Går jeg ut i kulden og anstrenger meg litt, får jeg som regel lungebetennelse som varer i uker/måneder. Dette hjelper ikke akkurat på psyken heller, har BP 2.

I de siste ukene har jeg slitt med å stå opp, kutter ut morgenvasken, lite dusjing, sover mye osv. Føler meg litt deprimert igjen.

Liker jo å ut, men nå kan jeg altså ikke det. Pusten er tung på denne årstiden, tåler dårlig anstrengelse. Vurderer å flytte til syden, eller er det andre ting jeg kan gjøre for å forebygge en depresjon? Noen kloke hoder? 😊

Innendørs trimsykkel og lyslampe?

Anonymkode: 92436...011

Skrevet

Har du ingenting du kan gjøre inne som du liker? Håndarbeid eller noe`?

Skrevet

Jeg er litt rausere med meg selv om vinteren jeg :) Jeg har en kronisk sykdom som alltid blir litt vanskeligere på vinterstid i forhold til energinivå. Da tenker jeg at nå er vi der igjen og må gjøre det beste ut av det. Som deg, blir jeg isolert i perioder i mørketiden og det er lange dager når man ikke får seg noen turer hit og dit.

Så hva gjør jeg? Jo jeg lager meg god frokost som jeg gjør meg litt ekstra flid med. Starter dagen med å fyre i peisen. Koker et egg, legger noen salatblader og pålegg på skiva. Dekker på til meg selv med et tent stearinlys/telys. Leser litt aviser på nett eller ser frokost-tv. De dagene jeg orker tar jeg meg en dusj og slenger på meg noe litt finere enn kosedressen og litt mascara på vippene og tar meg en liten tur til byen eller rundt i området. Ikke anstrengende turer, jeg bare rusler og ser på den flotte vinteren. Nå er det sol og klarblå himmel. Det glitrer overalt, helt fantastisk. Jeg er så heldig at jeg har fantastisk vinduer vendt mot veien og dager jeg ikke orker å komme meg ut sitter jeg (litt som katter) i trappa ved vinduet med en kopp te og bare ser. Jeg trimmer litt inne også om overskuddet er der til det. Danser litt til musikk jeg liker, har noen håndvekter og motstandstrikker som får gjennomgå litt på gode dager :) Så lager jeg meg god middag. Den også koser jeg meg veldig med, både å lage og å spise :) Kvelden tenner jeg levende lys, leser i ei god bok, ringer noen jeg er glad i for en prat, legger puslespill, stikker en tur til naboen for noen timer om overskuddet er der til det, surfer på nett. 

Men det jeg gjør minst av alt, og som jeg tror er viktig å la være, er å måle meg selv mot de som faktisk er friske og aktive og med det ser ut til å få til alt uansett vær og vind. Jeg er god med meg selv i form av at gir situasjonen aksept. Jeg har ikke valgt dette, jeg er syk. Jeg har ikke valgt bort noe, jeg sliter når det er tøft.

Og viktigst av alt jeg lar meg selv få lov til å synes at dette er vanskelig uten at det opptar hele mi tid. Jeg skulle så gjerne sett at det var annerledes, men det er det ikke. Og da får jeg gjøre det beste ut av nettopp det. Det er det jeg jeg kan påvirke. Og det beste kan fremstå som lite for andre, men for meg er det nettopp dette som holder meg litt mer enn bare sittende. Jeg kan faktisk ta meg selv i å kose meg her jeg rusler rundt i varme klær og tøfler. Jeg anser meg som heldig. Jeg har tak over hodet, fyr i peisen, mat i kjøleskapet, varmt vann i dusjen, tilgang på tv/nett/bøker/puslespill/ukeblader/telefon. Jeg har utsikt til og med :) Noen ganger er jeg lei meg og jeg har lov til å være det. Andre ganger tenker jeg at andre har mer grunn til å være lei seg enn det jeg har og så slutter jeg med det akkurat da :) For faktum er at, selv med min sykdom, har jeg det utrolig mye bedre enn mange andre. Jeg er så heldig at jeg har valg selv i denne situasjonen jeg og det er jeg utrolig takknemlig for faktisk. 

Nok om meg, jeg tror ikke om min tilværelse/mine ord kan inspirere akkurat. For de fleste fremstår det hele sikkert litt stusselig hehe.

Mulig en reise er nettopp det rette for deg fordi du da kan bevege deg rundt, bruke din kropp og dine sanser. Om du ikke er forhindret fra det, hopp i dusjen så hodet klarer og kroppen er ren, sett deg på nettet og bestill din drømmereise. Pakk lett og for varme, ta med ei god bok og bare far avsted :) Reis og finn inspirasjon!

Anonymkode: d67f2...7f9

Skrevet

Har du ingenting du kan gjøre inne som du liker? Håndarbeid eller noe`?

Håndarbeid har jeg ikke tålmodighet til, er ikke flink heller. Sliter med energien, samme hva jeg skal gjøre. Føles som å bestige et fjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...