Gå til innhold

Krever ulike diagnoser ulik fremtoning i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får pasienter samme behandling av behandlere og andre hjelpere i psykiatrien uansett hvilken diagnose man har? Eller behandler man pasienter med f.eks schizofreni annerledes enn en pasient med personlighetsforstyrrelse med tanke på f.eks fremtoning.

Anonymkode: 8c15c...b87

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle pasienter bør få en individuell behandling. Diagnose er en av de faktorer en må ta hensyn til.

Skrevet

Alle pasienter bør få en individuell behandling. Diagnose er en av de faktorer en må ta hensyn til.

Ok. På hvilken måte tar man hensyn til de som har en personlighetsforstyrrelse? Jeg har inntrykk av at man blir behandlet annerledes og hardere. 

Skrevet

Man behandler dem individuelt - som de andre.

Skrevet

Får pasienter samme behandling av behandlere og andre hjelpere i psykiatrien uansett hvilken diagnose man har? Eller behandler man pasienter med f.eks schizofreni annerledes enn en pasient med personlighetsforstyrrelse med tanke på f.eks fremtoning.

Hva mener du med "fremtoning" her?

Jeg tror at man helt generelt vil kunne se at pasienter med noen typer problemer blir møtt med en mer omsorgsorientert tilnærming mens andre i større grad vil bli ansvarliggjort i de fleste situasjoner. Kanskje er det dette du opplever som "hardere"?

Skrevet

Jeg tenker vel først og fremst på at pf er stigmatiserende diagnoser, og at det skinner igjennom ved at man blir møtt på en helt annen måte enn en med en annen diagnose blir møtt på, selv om adferden er den samme. Nei, det har ikke noe med ansvar å gjøre. 

Skrevet

Jeg ser at folk blir behandlet forskjellig på dol også :(

selv går jeg i så smertefull behandling at jeg har øm i brystkassen, får massasje for det som virker da. Men jeg har valgt denne behandlingen det selv og det har hjulpet meg mange ganger og utviklet meg, er behandler evig takknemlig for det.

Skrevet

Selv har jeg kompleks ptsd 

Skrevet

Jeg tenker vel først og fremst på at pf er stigmatiserende diagnoser, og at det skinner igjennom ved at man blir møtt på en helt annen måte enn en med en annen diagnose blir møtt på, selv om adferden er den samme.

Det kan forekomme, men det er ikke sånn det skal være. Psykiatrien skal gi en den behandlingen som passer, men ingen behandling går ut på at man "ser ned på" pasienten eller feilaktig tillegger pasienten egenskaper basert på ens oppfatning av hvilken gruppe pasienten tilhører (som er definisjonen på stigmatisering).

Skrevet

Tror du virkelig at personlighetsforstyrrelse er mer stigmatiserende enn schizofreni?  Da tar du veldig feil for det er den mest stigmatiserende diagnosen som finnes .

Anonymkode: fe036...9ce

Skrevet

Jeg ser at folk blir behandlet forskjellig på dol også :(

Godt observert. Skjer nok pga diagnosen, vil jeg tro.

Med enkelte diagnoser må man bare "ta seg sammen" og "jobbe med seg selv" (feks PF), mens andre er bare "stakkars deg, her har du noen flere arme-puter" (feks AS).

Skrevet

Ulike diagnoser gir også ulikt potensiale. Det er ingen grunn til å pushe personer mot noe de ikke har potensiale til.

På vei til fjelltoppen på søndagsturen er det mulig at femåringen får sitte litt på skuldrene, men ikke trettenåringen.

Skrevet

Med enkelte diagnoser må man bare "ta seg sammen" og "jobbe med seg selv" (feks PF), mens andre er bare "stakkars deg, her har du noen flere arme-puter" (feks AS).

Jeg måtte ta meg veldig mye sammen og jobbet veldig mye med meg selv. Uten at jeg har noen PF-diagnose.

Skrevet

Nettopp. Og noen får hard behandling og masse kritikk, mens andre med akkurat samme adferd får en helt annen behandling. Men livet har aldri vært rettferdig, og det vil det aldri bli heller. Synes bare det er så trist for de det gjelder. Selv er jeg ikke åpen om min diagnose og holder ting inni meg fordi jeg ikke takler å bli dømt og stigmatisert. Det er bedre å holde følelser og reaksjoner for seg selv og fremstå mest mulig normal så en også får en normal behandling som man takler.

Skrevet

Det finnes ikke en eneste psykisk lidelse hvor det ikke er nødvendig "å jobbe med seg selv". Selv innen somatikken må mange pasienter jobbe med seg selv og virkelig ta seg sammen for å klare å komme seg gjennom en vanskelig tid.

Skrevet

Det finnes ikke en eneste psykisk lidelse hvor det ikke er nødvendig "å jobbe med seg selv".

Nå er ikke AS en psykisk lidelse, da. 

Skrevet

Nå er ikke AS en psykisk lidelse, da. 

Jeg har ikke nevnt AS, jeg snakker om psykiske lidelser.

Skrevet

Hva er AS?

Anonymkode: 032ab...26e

Skrevet

Hva er AS?

Anonymkode: 032ab...26e

asperger syndrom

Skrevet

For å si det sånn...jeg hadde en bipolardiagnose. en psykiatrisk sykepleier tok en pf-test, og jeg fikk flere av dem istede for BP. Etter denne utredninga oppførte denne psykiatriske sykepleieren seg helt annerledes ovenfor meg. Når jeg nå svinger, blir jeg nesten bedt om å skjerpe meg. Svingningene mine er ikke forandret, svinger like stabilt nå som før diagnoseendring, men siden jeg ikke har BP lenger, virker det som det er fritt fram for å oppføre seg på en annen måte.

Anonymkode: 8933f...1e4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...