Gå til innhold

Krever ulike diagnoser ulik fremtoning i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke nevnt AS, jeg snakker om psykiske lidelser.

Men "har" man AS er man tydeligvis så mongo at det meste er håpløst.

Skrevet

Men "har" man AS er man tydeligvis så mongo at det meste er håpløst.

Jeg har ingen anelse om hva du snakker om nå (beklager) - men leit om du/andre har en slik opplevelse. Jeg kan lite om AS men jeg kan ikke skjønne mennesker med den lidelsen skal være noe mer mongo enn resten av oss.

Skrevet

For å si det sånn...jeg hadde en bipolardiagnose. en psykiatrisk sykepleier tok en pf-test, og jeg fikk flere av dem istede for BP. Etter denne utredninga oppførte denne psykiatriske sykepleieren seg helt annerledes ovenfor meg. Når jeg nå svinger, blir jeg nesten bedt om å skjerpe meg. Svingningene mine er ikke forandret, svinger like stabilt nå som før diagnoseendring, men siden jeg ikke har BP lenger, virker det som det er fritt fram for å oppføre seg på en annen måte.

Anonymkode: 8933f...1e4

En sykepleier skal ikke sette diagnoser, heller ikke en psykiatrisk sykepleier. Det kreves erfaring og kompetanse på personlighetsforstyrrelser for å foreta det strukturerte intervjuet en SCID-2 test er. Det bør foretas av en psykolog(spesialist) eller psykiater som er trent til dette. At sykepleieren i tillegg etter din oppfatning behandler deg annerledes ved å be deg om å ta deg sammen er lite profesjonelt. Man kan jobbe med personlighetstrekkene for å få det bedre, men ikke alle blir bra av dette. Vet selv hvilket helvete det kan være. 

Anonymkode: 032ab...26e

Skrevet

Jeg har ingen anelse om hva du snakker om nå (beklager) - men leit om du/andre har en slik opplevelse. Jeg kan lite om AS men jeg kan ikke skjønne mennesker med den lidelsen skal være noe mer mongo enn resten av oss.

Har inntrykk av at folk flest (inklusive NAV) tror det.

Skrevet

Jeg tenker vel først og fremst på at pf er stigmatiserende diagnoser, og at det skinner igjennom ved at man blir møtt på en helt annen måte enn en med en annen diagnose blir møtt på, selv om adferden er den samme. Nei, det har ikke noe med ansvar å gjøre.

Anonymkode: 8c15c...b87

Jeg synes det en selvfølge at man møtes forskjellig selv om atferden kan være den samme, da årsaken til atferden så avgjort har betydning. Det er vesentlig forskjell på hvilke forutsetninger man har til å regulere sin atferd om man er inne i en akutt psykose eller om man har en vedvarende personlighetsproblematikk.

Skrevet

Jeg ser at folk blir behandlet forskjellig på dol også :(

*

Det kan jeg ikke se at forekommer. Har du et eksempel?

Skrevet

Skulle ønske det kom en medisin som het rolium. Som gjorde att man ble fattet, avslappet, rolig og glad. Litt som rivotril, bare uten avhengighet, og uten trekant. Hvofor kan ikke legemiddelselskapene finne opp dette? Da ville vi ikke trenge psykiatrien. Bare en pille. Nå finnes det medisiner som hjelper litt, som gjør en feit, og engstelighet og angst, tar bare benzo. Nei, alle mennesker burde få rolium...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...