Gå til innhold

Såret vil ikke gro.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vasker det hver dag i fotbad med grønnsåpe.Bruker ikke omslag/Plaster da det bare gir smerter.Med bare luft rundt slipper jeg å bruke smertestillende siden smertene er under min smerteterskel.Skal jo alikevel ikke bruke mer enn 500mg x 8 per døgn av paracetamol eller Ibux.Eller 4 gram per døgn.(Jeg er en stor mann,men ser ut til ved store smerter og alikevel klare meg med 4-6 piller (Er jeg inne trenger jeg heller ikke sokker og støvler.) Leser ett sted på internett at en type leggsår helst skal ha kompress og at det gror på ca 3 mnd.Siden jeg har hatt såret i snart 4,regner jeg med at det er en annen type sår,siden skorpen også er tørr og ser ut som ett krater og går altså ned i kjøttet.Når jeg beveger på huden rundt er det ingen smerte og såret og huden følger med.Tipper derfor at benet på selve ankelen er intakt og at smerten kommer pga selve såret og kjøttet som jobber mot ett virus eller bakterie.Siden jeg er 57 år og nok er antibiotika resistent vil dette sikkert ta tid.Synd jeg nå har en unnskyldning for ikke å gå for mye med støvler,bare joggesko eller tøfler.

Har vært hos fastlege 2 ganger og 2 andre leger på det samme kontoret,og jeg har fått 2 penselinkurer som ikke hjelper.Har også prøvd Flamazine 10 mg/g  uten resultat.(50 mg krem)

Siden jeg ikke jobber,er dette bare til irritasjon,og vil ikke påvirke mye utenom humøret hvis smerten varer mer enn 5 min per 24 timer.En varm klut hjalp noe.Skal også søke på engelske forum og gjøre bildene så små som mulig (gulvet og foten trenger ikke å være på bildet bare 5-10 mm utenfor såret (den hvite kanten)).Merkelig sår egentlig,det har variert i farge fra rødt,til svart til gulaktig.ruglete skorpe i ett "krater" under huden og minst 2 mm ned i kjøttet.(Eller om huden rundt er hoven og reiser seg 2 mm over såret)

Alle forslag er velkomne.Har ikke diabetes 2,men er i grenseland,og humøret svinger veldig mye om jeg er sulten eller har spist mye godis/sjokolade eller har drukket mer enn 5 dl brus.

Forsøker å begrense nattmat til lite beger med jordbær yoghurt (I pakke med 4 fra Tine) og 2 dl h-melk.(Ja dette inneholder fett,men første pri er å sove og regner med at jeg kan spise frokost 1-2 timer senere.

Er også ufør pga bipolar psykdom og bruker 100 mg zoloft og medisiner mot høyt blodtrykk og kolestroil.

Du burde få noen til å skifte på det annen hver dag, ta kontakt med hjemmesykepleien/sårsykepleier gjerne gjennom fastlegen din og få de til å stelle det.  Dessuten bør du få i deg masse proteiner, gjerne gjennom proteinpulver for å få det til å gro.  Slike sår skal man ikke kimse av, det kan sette seg betennelse i beinet og da er det nesten umulig å bli kvitt det uten å amputere.

Annonse

• 2 uker senere...

Det er en pågående diskusjon om man skal bruke grønnsåpe.Den eneste jeg fant på Bunnpris var en ganske sterk en for tregulv og parkett.Fikk skikkelig vondt både i såret og sprekkene påp helen så jeg tok opp benet etter bare 5 minutter.Dagen etter blandet jeg det godt ut og hold benet nede i det varme grønnsåpevannet i minst 10 min.Men jeg har minst 1 åpent sår på helen,da jeg ofte får sprekker pga overvekt på 152 kg.Regner med at det vil hjelpe til våren når jeg kan bruke joggesko meg god dempning.Har vel en teori om at kroppen leger seg selv,bare den får tid nok.Siden smertene hare gitt seg,vil jeg bare ta 2 ibux 200 mg eller paracet 500 mg hvis smerten kommer tilbake.1tablett for vedlikehold hver 2 time,om jeg merker noe som helst.Tar 1 hver kveld for å ikke våkne av smerte.Siden jeg alikevel må opp for å tisse,tar jeg en til om jeg har vondt.

Jeg har en teori om at så lenge man klarer å døyve smerten vil kroppen ta seg av skaden av seg selv,selv om det skulle gå måneder og år.Fliser verker seg jo altid ut etterhvert.Tenner faller ut om roten er råtten.Jeg vil ikke ta kontakt angående såret hvis det leges før 1 april eller det blir fargeforandring eller smerteforandring.

HHP.

8 timer siden, Meat Loff skrev:

Det er en pågående diskusjon om man skal bruke grønnsåpe.Den eneste jeg fant på Bunnpris var en ganske sterk en for tregulv og parkett.Fikk skikkelig vondt både i såret og sprekkene påp helen så jeg tok opp benet etter bare 5 minutter.Dagen etter blandet jeg det godt ut og hold benet nede i det varme grønnsåpevannet i minst 10 min.Men jeg har minst 1 åpent sår på helen,da jeg ofte får sprekker pga overvekt på 152 kg.Regner med at det vil hjelpe til våren når jeg kan bruke joggesko meg god dempning.Har vel en teori om at kroppen leger seg selv,bare den får tid nok.Siden smertene hare gitt seg,vil jeg bare ta 2 ibux 200 mg eller paracet 500 mg hvis smerten kommer tilbake.1tablett for vedlikehold hver 2 time,om jeg merker noe som helst.Tar 1 hver kveld for å ikke våkne av smerte.Siden jeg alikevel må opp for å tisse,tar jeg en til om jeg har vondt.

Jeg har en teori om at så lenge man klarer å døyve smerten vil kroppen ta seg av skaden av seg selv,selv om det skulle gå måneder og år.Fliser verker seg jo altid ut etterhvert.Tenner faller ut om roten er råtten.Jeg vil ikke ta kontakt angående såret hvis det leges før 1 april eller det blir fargeforandring eller smerteforandring.

HHP.

Du bør ikke bruke grønnsåpe kjøpt i vanlig butikk, men evt. "medisinsk grønnsåpe" (den kalles nå noe annet)  kjøpt på apoteket. Se http://www.kk.no/mote/ikke-bruk-grønnsåpe-her-31482

Sår på beina leger seg så avgjort ikke alltid selv.

1 time siden, frosken skrev:

Du bør ikke bruke grønnsåpe kjøpt i vanlig butikk, men evt. "medisinsk grønnsåpe" (den kalles nå noe annet)  kjøpt på apoteket. Se http://www.kk.no/mote/ikke-bruk-grønnsåpe-her-31482

Sår på beina leger seg så avgjort ikke alltid selv.

Den grønnsåpa jeg tenker på,er den pakket i plast som er geleaktig i konsistens,men litt fastere.Den kunne lukte furunål.Jeg skjønner nå at å kjøpe Krystal grønnsåpe som gjør skinnende rent på tre og parkett blir for sterkt selv om det står Original grønnsåpe 100% siden 1916.Hvit plastflaske 7,5 dl.Lilleborg/Kährs.

Får jeg ikke tak på medisinsk type,lar jeg det bare være,smerten er jo nesten borte.

Jeg har et operasjonssår som ikke vil gro særlig, ble operert for noen uker siden, 

men da jeg skulle fjerne stinga den dagen de sa jeg skulle, så sprika såret veldig, de tok ikke ut siste stinget...

men de stripsa såret og sa jeg måtte følge meg om det fortsatt sprika, da måtte jeg stripse mer, men dagen etter da jeg så at teipen hadde løsna og såret sprika mer, så falt det siste stinget ut av seg selv :D 

Jeg stripsa så godt jeg kunne, men føler at i løpet av dagen spriker det mer.

Såret sitter på en vanskelig plass, øverst på puppen (som er stor), og om natta beveger jeg meg jo litt. 
Har ikke fått noen restriksjoner om hva jeg kan gjøre og ikke gjøre, så spørs om jeg har bevegd meg for mye og løftet for mye? Har unngått å løfte tunge ting, men litt har det vel blitt.

Tenkte å prøve å unngå  helt løft på den hånda og prøve å holde hånda mest mulig i ro, men natta er vanskelig da jeg sliter med å finne liggestilling.

Jeg skal til lege i morgen, så får han se på såret....

håper jeg ikke må sy igjen! 
Det ser ut som det har begynt å gro, men når det spriker sånn, så får jeg vel et stygt arr av det og...

Tips til hvordan få det til å gro fortere

Anonymkode: b452e...0d6

10 timer siden, Meat Loff skrev:

HHP.

Jeg har alltid trodd man kunne bruke naturell grønnsåpe fra butikken, men leste et sted at man skal bruke medisinsk grønnsåpe som de selger på apotek.

Anonymkode: b452e...0d6

• 2 måneder senere...

Såret gror,men dritsakte.Håper det har grodd seg ferdig innen 2 uker.Kompresjonsbandasje gjorde bare vondt og jeg måtte bruke minst 4x paralgin forte per døgn.Nå som jeg bare har sølv eller sinkplaster i såret og en slakk bandasje har jeg ingen smerter,og jeg har da heller ingen plager.Avslutter denne tråden herved.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...