Gå til innhold

Selvskading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere gang for dagen har jeg en trang til å gjøre meg selv noe vondt, men har klart å unngå det til nå. Jeg føler et voldsomt sinne på meg selv for at jeg ikke klarer å bli frisk og pga. det har mistet litt av kontrollen over livet mitt og meg selv.

Noen som vet steder på internett hvor jeg kan lese om dette og kan få tips på hvordan unngå selvskading eller kanskje noen har tips og erfaringer med dette selv?

Anonymkode: 5f135...568

Skrevet

Kan selvskading sammenlignes med å stikke hull på en tannbyll? Smerten forsvinner, den psykiske ? 

Anonymkode: c1a21...bf6

Skrevet

Jeg har skadet meg selv i 12 år og har nå vært skadefri i et og et halvt år. Hvis man først begynner er det vanskelig å slutte. Jeg kuttet meg, sultet meg, brant meg og dro ut håret mitt. Siste gangen jeg kuttet meg kuttet jeg nesten inn til beinet, og det var nok det som skremte meg fra å fortsette. Hvis jeg føler for å skade meg så går jeg en tur, ser en film, hører på musikk eller forteller noen jeg stoler på at jeg vil skade meg, men at jeg samtidig ikke vil. Det kan funke å være sammen med noen som kan passe på at du ikke skader deg. Evt. ta kontakt med en psykolog. 

Anonymkode: 550b9...f33

Skrevet

Kan selvskading sammenlignes med å stikke hull på en tannbyll? Smerten forsvinner, den psykiske ? 

Anonymkode: c1a21...bf6

Nei, en tannbyll med betennelsespuss er helt nødvendig å få fjernet. Den psykiske smerten forsvinner ikke ved selvskading, den legger et lokk på alt og lurer deg til å tro at akkurat nå var dette en god måte å håndtere følelseskaoset som er inni deg. Inntil kaoset herjer igjen og du må kutte eller brenne deg på nytt for å få samme effekt. Selvskading er ingenting annet enn ødeleggende (og isolerende) på veien mot å få en friskere og mer stabil hverdag. Bruk ord, bruk kroppen din, det har langt bedre og sterkere effekt.

Skrevet

Jeg har lagt bak meg 11 år med selvskading. Jeg har hatt én sprekk på 3 år. Jeg ser på de 11 årene som bortkastet når det gjelder utbytte av terapien. Det blir psykisk og fysisk avhengig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...