Gå til innhold

Antall psykiske diagnoser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal til utredning for første gang. Jeg blir litt tullete av å sitte på nett og lese. Har hele mitt liv  (i perioder) hatt mange ulike symptomer.  Eksempel kan en periode på 3-6 måneder være preget av hypokondersymptomer/panikklidelse... neste periode av en form for depersonalisering, og der igjen sosial angst. Dette går på runddans der nevnte perioder kan komme tilbake, eller det kommer noe helt annet. Har tatt en del selvtester, og kan sikkert sette minst 10 "diagnoser" på meg selv nå. Hvordan fungerer dette? Kan jeg ende opp med 10 diagnoser, eller finner dem en diagnose som dekker alt? Hvor mange diagnoser er det vanlig å få etter en slik utredning? 

Anonymkode: 9af97...e08

Skrevet

Du kan ikke sette diagnoser selv. Enkelt og greit. Jeg trodde jeg hadde fler enn jeg egentlig har. Snakket med psykolog en stund og hun utredet meg for de diagnosene hun trodde jeg kunne ha. Endte opp med to. 

Anonymkode: abda3...85d

Skrevet

Poenget med diagnoser er ikke at "alt" skal "dekkes", men å finne en behandling man tror hjelper deg.

Skrevet

Takk for svar! 

Huff, er så redd for at jeg har pf :S men det er vel ikke vanlig å få i første kontakt?

Skrevet

Jeg gikk til psykolog i et år, så tok hun en test over to samtaler, og vips så hadde jeg unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det er jo kjipt,  men jeg visste at det var noe mer enn sosial angst, og det var godt å endelig få riktig diagnose sånn at jeg vet hva jeg skal jobbe med.

Skrevet

Noen få lidelser har jo alle symptomer. Feks har jeg mye panikkangst, OCD og fobier, men siden jeg er schizofren, så dekkes alt av den diagnosen. Nå hørtes ikke du schizofren ut, det var bare ett eksempel :)

Skrevet

hm...

Hvis man har pf, er det sannsynlig at man er i jobb/har et fungerende liv (sett utenifra)? Hva sier dere, dere som har det?

Er så skeptisk til hele opplegget :S Bra man kan spørre litt her først. 

Skrevet

Nå er det jo forskjellige typer pf. En gruppe med milde og en med litt mer alvorlige. Jeg som har unnvikende pf sliter veldig med å være sammen med andre og fungerer derfor dårlig  i jobb og  sosialt, men jeg prøver og det går bedre og bedre når jeg blir trygg på jobben og de jeg omgås. Jeg har også kjæreste og barn, og alle tror jeg er normal (moahaha). 

Skrevet

hahaha :) 

Ja, alt ser normalt ut her også. Men egentlig så er jeg ko ko i hodet. huff :S Får se hva jeg tør å si under utredning. Skulle ønske det var den unnvikende pf jeg mistenkte, men er mer på borderline her dessverre (selvdiagnose).....

Skrevet

Symptomer på emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse:

- markert tendens til å handle uventet og uten hensyn til konsekvenser
- markert tendens til kranglete oppførsel og til konflikter med andre, særlig når impulsive handlinger blir hindret eller kritisert
- lav terskel for sinneutbrudd eller vold, med manglende evne til å kontrollere de resulterende atferdsmessige eksplosjoner
- problemer med å opprettholde enhver handling som ikke tilbyr umiddelbar belønning
- ustabilt og lunefullt humør

- forstyrrelser i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre verdier (inkludert seksuell orientering)
- tendens til å bli involvert i intense og ustabile relasjoner som ofte fører til følelsesmessig krise
- overdreven innsats for å unngå å bli forlatt
- tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading
- kronisk følelse av tomhet

Du trenger minst 3 av disse. Det blir vanskelig å fungere yrkesmessig og/eller sosialt.

Skrevet

Poenget med diagnoser er ikke at "alt" skal "dekkes", men å finne en behandling man tror hjelper deg.

Hvorfor setter man AS diagnose da? Eneste grunnen må være pga NAV, så vidt jeg kan se.

Skrevet

Hvorfor setter man AS diagnose da? Eneste grunnen må være pga NAV, så vidt jeg kan se.

Jeg mente ikke behandling i forstand psykoterapi, men noe om det helhetlige. Rettigheter hos NAV er jo "behandling" det og. Hva skal man med en diagnose om det ikke er for å gi noen retningslinjer for hva man skal gjøre? Ang. AS så finnes det jo tilbud, om enn kanskje ikke der du bor (det er jo også en individuell vurdering i tillegg).

Hvis man prøver en ny behandling fordi den forrige ikke virket, så forandrer man vel diagnosen.

En skal selvsagt ha en diagnose som "passer", men jeg tenker mer på at motivasjonen er en annen enn å beskrive pasienten. Da blir det nok ikke så viktig om man ikke finner en "forklaring" på "alt".

Det er nå sånn jeg tenker.

Men men.

Skrevet

Jeg mente ikke behandling i forstand psykoterapi, men noe om det helhetlige. Rettigheter hos NAV er jo "behandling" det og. Hva skal man med en diagnose om det ikke er for å gi noen retningslinjer for hva man skal gjøre? Ang. AS så finnes det jo tilbud, om enn kanskje ikke der du bor (det er jo også en individuell vurdering i tillegg).

Hvis man prøver en ny behandling fordi den forrige ikke virket, så forandrer man vel diagnosen.

En skal selvsagt ha en diagnose som "passer", men jeg tenker mer på at motivasjonen er en annen enn å beskrive pasienten. Da blir det nok ikke så viktig om man ikke finner en "forklaring" på "alt".

Det er nå sånn jeg tenker.

Men men.

Sånn er det nok, vel.

Skrevet

hm...

Hvis man har pf, er det sannsynlig at man er i jobb/har et fungerende liv (sett utenifra)? Hva sier dere, dere som har det?

Er så skeptisk til hele opplegget :S Bra man kan spørre litt her først. 

Det kommer an på alvorlighetsgraden i personlighetsforstyrrelsen og hva slags personlighetsfortyrrelse man sliter med. Selv er jeg ufør pga personlighetsforstyrrelse, men prøvde lenge på utdanning og jobb. Mange kan fungere greit i perioder, men være veldig dårlige i andre perioder. For min del fungerer jeg som regel veldig dårlig i hverdagen. Det kan gjøre det vanskelig i arbeidslivet med ustabil fungering. Mange sliter også sosialt og i relasjoner. Personlighetsfortyrrelse kan bli bedre, men det er en fordel om man får rett behandling tidlig i livet. Det fikk ikke jeg.

Anonymkode: 9bf0b...f84

Skrevet

Symptomer på emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse:

- markert tendens til å handle uventet og uten hensyn til konsekvenser
- markert tendens til kranglete oppførsel og til konflikter med andre, særlig når impulsive handlinger blir hindret eller kritisert
- lav terskel for sinneutbrudd eller vold, med manglende evne til å kontrollere de resulterende atferdsmessige eksplosjoner
- problemer med å opprettholde enhver handling som ikke tilbyr umiddelbar belønning
- ustabilt og lunefullt humør

- forstyrrelser i og usikkerhet omkring selvbilde, mål og indre verdier (inkludert seksuell orientering)
- tendens til å bli involvert i intense og ustabile relasjoner som ofte fører til følelsesmessig krise
- overdreven innsats for å unngå å bli forlatt
- tilbakevendende trusler om eller handlinger med selvskading
- kronisk følelse av tomhet

Du trenger minst 3 av disse. Det blir vanskelig å fungere yrkesmessig og/eller sosialt.

Man trenger minst FEM av disse for å klassifisere til en slik diagnose, i tillegg må de tre generelle hovedkriteriene på personlighetsforstyrrelse (bl.a at trekkene er vedvarende over tid) være innfridd. 

Skrevet

Man trenger minst FEM av disse for å klassifisere til en slik diagnose, i tillegg må de tre generelle hovedkriteriene på personlighetsforstyrrelse (bl.a at trekkene er vedvarende over tid) være innfridd. 

Nei.

For at diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse skal kunne stilles må de generelle kriteriene for personlighetsforstyrrelse være til stede på tvers av situasjoner og være vedvarende over tid. I tillegg må minst tre av symptomene/væremåtene som er beskrevet ovenfor (under «impulsiv type» eller «borderline type» eller begge) være til stede.

https://no.wikipedia.org/wiki/Emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse

Skrevet

Ja som PNG sier trenger en bare 3 for eupf, da får en (impulsiv varianten) men det er en annen variant også en kan 'oppnå', det er borderline varianten da trenger en 5. I tillegg kommer de standard kravene som er for alle varianter

F60.30 Impulsive type A. The general criteria of personality disorder (F60) must be met. B. At least three of the following must be present, one of which is (2): (1) A marked tendency to act unexpectedly and without consideration of the consequences. (2) A marked tendency to quarrelsome behaviour and to conflicts with others, especially when impulsive acts are thwarted or criticized. (3) Liability to outbursts of anger or violence, with inability to control the resulting behavioural explosions. (4) Difficulty in maintaining any course of action that offers no immediate reward. (5) Unstable and capricious mood.

F60.31 Borderline type A. The general criteria of personality disorder (F60) must be met. B. At least three of the symptoms mentioned above in criterion B (F60.30) must be present, and in addition at least two of the following: (6) Disturbances in and uncertainty about self-image, aims and internal preferences (including sexual). (7) Liability to become involved in intense and unstable relationships, often leading to emotional crises. (8) Excessive efforts to avoid abandonment. (9) Recurrent threats or acts of self-harm. (10) Chronic feelings of emptiness. 

kilde http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf

Anonymkode: 4878a...fef

Skrevet

Rettigheter hos NAV er jo "behandling" det og.

Er det?

Skrevet

Ja som PNG sier trenger en bare 3 for eupf, da får en (impulsiv varianten) men det er en annen variant også en kan 'oppnå', det er borderline varianten da trenger en 5. I tillegg kommer de standard kravene som er for alle varianter

Skjult innhold

Anonymkode: 4878a...fef

Det stemmer sikkert. Jeg har borderlinevarianten, og ble fortalt at man måtte ha minst fem av trekkene. Samtidig er det viktigste alvorlighetsgraden av hvert enkelt trekk, ikke antall trekk i seg selv. 

Skrevet

Er det?

Det går på hvordan "systemet" "behandler" deg, vel.

Noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...