Gå til innhold

NHD - kan man søke om dispensasjon for bilkjøring på disse medisindosene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar 10-20 mg Sobril daglig. Jeg tar også 15 mg Stilnoct, som er 5 mg mer enn vanlig dose. Dette har jeg gjort i flere år, da jeg ikke har klart å slutte. Samtidig har medisinene vært til en god hjelp også, og antakelig hindret at jeg hadde måttet legges inn eller at jeg tok livet mitt. Det er alvorlige traumer og psykisk lidelse som har ført til dette. Målet er å slutte på sikt, men det er veldig vanskelig,

Spørsmålet er om det er mulig å søke om dispensasjon for bilkjøring ved disse dosene? Jeg er tilvent dem over flere år. Det er et stort hinder i hverdagen å ikke kunne kjøre bil og gjør at jeg blir isolert inne - og det forverrer tilstanden min. Jeg ville kun kjørt bil når det var lang tid siden jeg tok siste tablett, om dispensasjon ble gitt.

Håper på svar.

Anonymkode: 0bd57...2d7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er innenfor den mengden der en kan håpe på å få dispensasjon.

Skrevet

Takk for svar! 

Skrevet

Dette er innenfor den mengden der en kan håpe på å få dispensasjon.

Takk igjen for svar! Vet du forresten om man søker gjennom fastlegen eller på egenhånd? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Man søker selv til Helsetilsynet/Fylkesmannen i hjemfylket (Fylkeslegen).

Skrevet (endret)

Man søker selv til Helsetilsynet/Fylkesmannen i hjemfylket (Fylkeslegen).

Jeg tror utfordringen her handler om at fastlegen gjerne ikke selv melder fra om forbruket, evt. ikke kjenner til reglene. Har opplevd det selv, med (de latterlige) restriksjonene det er på Atarax og Vallergan (jeg skriver latterlige fordi det er restriksjoner på 15 mg Vallergan, men ikke 600 mg Truxal eller 800 mg Seroquel). Legen skrev jo ut til meg Vallergan 10 mg inntil x4 ved behov, og da jeg fortalte at det kan man jo ikke kjøre bil med, så fikk jeg beskjed om at "joda, bare ta de litt tidlig på kvelden". Nå har jeg aldri tatt mer enn 10 mg, siden jeg kjenner til reglene selv. Men det kan det ikke forventes at alle gjør.

Poenget mitt er altså at jeg ikke tror legene som skriver ut f.eks Sobril 15 mg x 3 eller lignende for en periode rapporterer dette til Fylkeslegen. Er det du mener at man skal angi seg selv?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er så mye forskjellig man hører om førerkort regler. Det er en skandale att det ikke finnes en konsensus om det.. Så viktig som det er, og med potensielle store konsekvenser... Typisk byråkrati... Jeg sluttet likesågodt med benzo, så slipper jeg å lure...

Anonymkode: e7958...ed3

Skrevet

Det er så mye forskjellig man hører om førerkort regler. Det er en skandale att det ikke finnes en konsensus om det.. Så viktig som det er, og med potensielle store konsekvenser... Typisk byråkrati... Jeg sluttet likesågodt med benzo, så slipper jeg å lure...

Anonymkode: e7958...ed3

Ja, jeg skulle gjerne klart å slutte, men inntil videre får jeg helt forferdelige abstinenser hvis jeg prøver, og de kan visst vare i mange måender. Når man er psykisk syk med selvmordstanker, så blir det nesten umulig å slutte, å ta vekk noe som lindrer. Men kjedelig å være så isolert.

Skrevet

Jeg tror utfordringen her handler om at fastlegen gjerne ikke selv melder fra om forbruket, evt. ikke kjenner til reglene. Har opplevd det selv, med (de latterlige) restriksjonene det er på Atarax og Vallergan (jeg skriver latterlige fordi det er restriksjoner på 15 mg Vallergan, men ikke 600 mg Truxal eller 800 mg Seroquel). Legen skrev jo ut til meg Vallergan 10 mg inntil x4 ved behov, og da jeg fortalte at det kan man jo ikke kjøre bil med, så fikk jeg beskjed om at "joda, bare ta de litt tidlig på kvelden". Nå har jeg aldri tatt mer enn 10 mg, siden jeg kjenner til reglene selv. Men det kan det ikke forventes at alle gjør.

Poenget mitt er altså at jeg ikke tror legene som skriver ut f.eks Sobril 15 mg x 3 eller lignende for en periode rapporterer dette til Fylkeslegen. Er det du mener at man skal angi seg selv?

Ja, det regelverket virker veldig rigid og vanskelig å sette seg inn i. Mitt førerkort har ikke blitt inndratt, men jeg er en ansvarlig person som selvsagt ikke kjører når fastlegen sier jeg ikke må gjøre det. Samtidig vet jeg om en person som hadde kreft og som gikk på både langtidsvirkende og kortidsvirkene opiater - og hun fikk kjøre! Men er man psykisk syk, så skal man ikke kynne ta medisiner som virkelig lindrer Har prøvs massevis av andre medisiner, som Vallergan, Tolvon og Truxal, og jeg fatter ikke at man virkelig kan kjøre bil på dem. Jeg følte meg mye mer dopa på Vallergan enn på Sobril. Det er vel ikke uten grunn ay det kalles apedop.,.

Ellers er ikke mitt førerkort inndratt, så jeg vet ikke om jeg da kan søke om dispensasjon? Hvis du leser dette NHD, vet du om det er slik? Det må kanskje være inndratt først. Litt latterlig om jeg må be om å få det inndratt for så å søke om dispensasjon.

Skrevet (endret)

dette må være det mest absurde regelverket jeg har lest om. 15 mg vallargan gir jo knapt trøtthet, mens 600 mg truxal ville ha sendt en normal person uten toleranse i søvn i flere døgn.har selv tatt 100 mg vallargan og atarax som kveldsdose og kunne ha kjørt en veldig kort distanse på dette. men med 600 mg truxal ville jeg ikke ha klart å holdt øyne åpne en gang. 

Endret av kasssy
Skrevet

Hvis førerkortet ditt ikke er inndratt, trenger du ikke søke om dispensasjon vil jeg tru.

Men du vil jo kanskje få problemer ved en evt ulykke om verdiene i blodet er over det tillatte??vet ikke altså.

Mitt førerkort ble inndratt, jeg har søkt dispensasjon, fikk det innvilget for tre år sist gang jeg søkte, to år de andre gangene

Anonymkode: d3df2...3cf

Skrevet

Hvis førerkortet ditt ikke er inndratt, trenger du ikke søke om dispensasjon vil jeg tru.

Men du vil jo kanskje få problemer ved en evt ulykke om verdiene i blodet er over det tillatte??vet ikke altså.

Mitt førerkort ble inndratt, jeg har søkt dispensasjon, fikk det innvilget for tre år sist gang jeg søkte, to år de andre gangene

Anonymkode: d3df2...3cf

Ja, det lurte jeg også på, om førerkortet må være inndratt for å søke om dispensasjon. Mitt er ikke inndratt. Jeg vet ikke så mye om dette. Googlet litt etterpå, og det virker slik. Det stemmer at man kan få problemer ved en eventuell ulykke, om man kjører med en kombinasjon av disse medisinene i blodet, så det har jeg ikke samvittighet til. Ville vært forferdelig å ha skyld i en ulykke, i tillegg til at man blir erstatningsansvarlig (antar jeg). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...