Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ortoreksi eller idealistisk spiseforstyrrelse?

Anonymkode: d76e7...e99

Skrevet

Ortoreksi eller idealistisk spiseforstyrrelse?

Hei!

Veganisme handler om et etisk standpunkt der man har stor respekt for alt levende og der man ikke spiser dyr, men velger et plantebasert kosthold.  Veganisme er ikke en spiseforstyrrelse, men et etisk standpunkt noen mennesker tar, som kun utelukker dyr fra kostholdet. Mange veganere er engasjerte i miljøorganisasjoner, opptatt av dyrevelferd og legger et press på myndigheter som også har medført bedre og bedre betingelser for dyr i fangenskap, selv om det er langt igjen.

Ortoreksi er sykelig opptatthet av sunn mat og er en spiseforstyrrelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Skal en basere det på de veganere jeg har møtt, ville diagnosen blitt F60.8.

Skrevet

Skal en basere det på de veganere jeg har møtt, ville diagnosen blitt F60.8.

Men du har neppe møtt et represent utvalg som psykiater, vel.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt.

Men tro det eller ei: Det hender jeg treffer folk utenfor jobben også :-)

Skrevet

Det er korrekt.

Men tro det eller ei: Det hender jeg treffer folk utenfor jobben også :-)

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Interessant om du kunne utdype det litt! Jeg har også merket at det er langt mellom hver gang jeg møter på en velfungerende veganer, og jeg har lagt merke til at mange av dem sliter med eller har slitt med sf.

TS

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...