Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse, alvorlig med psykotiske symptomer. Sliter i tillegg med traumeproblematikk. Jeg pleier alltid å bli dårlig i Desember/Januar med depresjon. I fjor på denne tiden var jeg tvangsinnlagt med psykose. Det har vært gjentakende de siste årene. Jeg tar kun Stilnoct 10 mg fast, har sluttet med alle andre medisiner. Har hatt flere runder med ECT pga depresjonen.

Jeg ble syk i romjulen (fysisk syk), noe som førte til at jeg mistet nattesøvnen, var dårlig ganske lenge. Jeg var innlagt noen dager, og fikk Cicordinol Accutard pga for å få sove og hindre ny psykose. Jeg har vært utskrevet i to uker, og jeg kjenner meg helt tom. Ingen glede, tårene ligger og lurer under øyelokkene. Søvnen er ikke-eksisterende for tiden, får ikke sove til tross for medisiner. Sovner kanskje i fem tiden, og våkner halv åtte. Mye grubling, og tanker om at jeg er til byrde, og ingen er glad i meg. Sliter med å presse frem smilet, og humoren har tatt ferie. Jeg prøver å sysselsette meg selv, tvinger meg selv til å gjøre ting, selv om jeg ikke orker noen  ting. Ting som har gitt meg glede, føles som en byrde, og jeg over-analyserer situasjoner. Jeg er ikke slik i det hele tatt til vanlig. Da er jeg en livsglad og takknemlig person som vet at jeg er godt likt, og har venner som er glad i meg. Nå er jeg sikker på at jeg kommer til å bli forlatt, og jeg ser etter hvert tegn på den kommende katastrofen. Jeg føler også at jeg har gjort et eller annet galt, noe som jeg ikke helt hva er, som har gjort at jeg har falt tilbake i dette stemningsleie.

Selvmordstankene dukket plutselig opp igjen av intet i dag, noe jeg ikke har hatt siden forrige episode, og det skremte meg veldig. Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg treffer behandleren min på torsdag, men vet ikke om jeg orker å fortelle henne om tankene mine. Føler at jeg til tider blir tatt litt for seriøst, og jeg er redd for en ny langvarig innleggelse, noe jeg vil unngå. Er det noen som har noen råd og tips å komme med? Begynner jeg å bli deprimert igjen? Klarer ikke helt å tenke konstruktivt, så er takknemlig for tips og råd!

Anonymkode: c338c...89b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Fortell nøyaktig hvordan du har det. Kun da kan du få riktig hjelp. 

2. Aldri slutt med virksom medisin igjen.  Du trenger livslang medisinering. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...