Gå til innhold

Uførepensjon eller uføretrygd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uførepensjon eller uføretrygd - Hva høres minst stigmatiserende ut synes du?

Anonymkode: 5f57e...673

For meg er det ikke noen forskjell i hvilke assosiasjoner som knyttes til ordene, så jeg opplever ikke at det er noen forskjell i evt. stigma knyttet til begrepene.

Jeg ser ingen annen forskjell på disse utrykkene enn at det er forskjell på hvilke grunnlag de regner ut utbetalingsbeløpet på.  Derfor er det noen som får mer utbetalt enn før 01.01.15, og noen som får mindre enn før.

Anonymkode: 1ed59...903

Annonse

Hvis man kaller det uførepensjon, blir vel mottagerene pensjonister, da. Det er flere problemer med det. Det er bare et hån å bli kallt pensjonist om man f.eks. er 20 år - eller 40. Det er også mange som ikke har hatt noe å pensjonere seg fra - da blir det misvisende.

Uførepensjon eller uføretrygd - Hva høres minst stigmatiserende ut synes du?

Anonymkode: 5f57e...673

Dette er å konstruere problemer - det spiller ingen rolle hva det heter. 

Jeg mottar uførepensjon, men hvis jeg snakker med folk så er jeg ufør... 

Ja, men jeg kan ikke forstå at det skulle være noen forskjell på om jeg heter pensjonist eller trygdet - det er det jeg mener er å konstruere problemer...

Kanskje, men hvis noen føler at det er vondt å høre (f.eks. at man er pensjonist når man er 20 år), hvorfor er det å konstruere et problem?

Kanskje, men hvis noen føler at det er vondt å høre (f.eks. at man er pensjonist når man er 20 år), hvorfor er det å konstruere et problem?

Men da kan man jo kalle seg selv for ufør, så er jo det problemet ute av verden. Hva man får av støtteordninger spiller da ingen rolle for andre?

Annonse

Men da kan man jo kalle seg selv for ufør, så er jo det problemet ute av verden. Hva man får av støtteordninger spiller da ingen rolle for andre?

Jeg trodde endel la seg opp i det. Og hvis noen hadde kallt meg pensjonist på en "hånlig" måte, så ville det gått inn på meg.

Jeg trodde endel la seg opp i det. Og hvis noen hadde kallt meg pensjonist på en "hånlig" måte, så ville det gått inn på meg.

Hvis jeg blir kalt prinsesse på _en hånlig måte_ ville jeg ha tatt det innover meg. Stikkordet her er hånlig, ikke pensjonist...

Hvis jeg blir kalt prinsesse på _en hånlig måte_ ville jeg ha tatt det innover meg. Stikkordet her er hånlig, ikke pensjonist...

Ja, men hvor stor er graden av hånlighet ved bruken av begrepet pensjonist i forhold til graden av hånlighet ved bruken av ordet trygdet, for å bli såret i samme grad? Jeg mener pensjonist er mye mer belastende. Det skal ikke mye hånlighet til for at det er sårende. Bare rent faktabasert at jeg er pensjonist juridisk i forhold til det offentlige oppleves som sårende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...