Gå til innhold

Planlegge middager

Anbefalte innlegg

Jeg mangler totalt struktur her... her handler jeg mest på impuls -hva jeg har lyst på den dagen...

Problemet da, er at jeg finner ut at jeg mangler det og det, og må fyke til butikken - og ender opp med å handle for 1000 kr fordi de hadde så mange gode tilbud. På sikt blir jo dette dyrt... Jeg skulle egentlig handle bare en gang i uka.

En løsninger å abonnere på Adams matkasse eller den andre som jeg har glemt navnet på....

men jeg liker ikke at andre skal bestemme hva jeg skal spise hehehe, dessuten har jeg kresne unger og mann... mannen min vil f.eks. kun ha ekte norsk mat, til nød taco og pizza i helgene.... 

og ungene skal ikke ha det og det!

Så kan man f.eks. ha en skål med ulike lapper, og trekke ulike retter man vet hele familien liker,

lage en ukeplan, så trekker man hver sin gang, en for mandag, tirsdag osv, og da vet hele familien at da er det det man skal spise. 
Så kan man handle på slutten av uka eller mandag for en hel uke det man trenger :) Smart!

Man kan f.eks. kjøpe den ukeplan som man selger og kan ha på kjøleskap eller henge på vegg,

eller denne smarte som en ungdomsbedrift har laget https://planandeatub.wordpress.com/forside/middagsplanleggeren-var/

her er det bilde av maten, og det er jo smart, spesielt om man har barn som ikke kan lese. Kanskje ser det mer fristende ut når man ser bilde av maten? Je ne sais pas (jeg vet ikke på fransk hahaha).

Vel, hva syns dere?
Tror dere jeg - og andre her inne, kan få mer struktur på maten om man planlegger? Kanskje lettere å leve sunt i hverdagen også om man planlegger? Og ikke plutselig får lyst på pizza og annet usunt? Du vet, når man impulshandler på butikken og er sulten, så er det veldig lett å kjøpe litt usunt også  - kaker og godteri.
og tenk pengene man sparer!

åh, jeg har så lyst til å bli strukturert..... men jeg er lissom ikke typen.

Motiver meg - noen :D

Anonymkode: 803d2...b81

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409803-planlegge-middager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere jeg - og andre her inne, kan få mer struktur på maten om man planlegger? Kanskje lettere å leve sunt i hverdagen også om man planlegger? Og ikke plutselig får lyst på pizza og annet usunt?

Anonymkode: 803d2...b81

Ja, så absolutt.  Men jeg tror ikke man nødvendigvis trenger å gå helt i "den andre grøfta" og la noen komme med økologisk hvetegress på døra ;)

Slutt å handle uten liste, sett dere sammen søndag kveld når ungene har lagt seg og planlegg f.eks. middagene mandag - torsdag, skriv liste og hold dere til den.  Trenger dere dopapir og en ekstra melk på onsdag, ikke kjøp noe annet selv om du er sulten.  Ta en suppleringshandel fredager (bruk gjerne rester som basis for middagen og / eller se i tilbudsbrosjyrene som har kommet i postkassa i løpet av uka).  Planlegg helgehandelen enten fredag kveld eller lørdag morgen. 

Med litt øvelse kan dere sikkert lage f.eks. dobbelt middagsporsjon enkelte mandager og bruke restene en annen dag. Men det er ikke nødvendig å forandre alt på en gang, start med å få vekk impulskjøpene.     

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409803-planlegge-middager/#findComment-3676270
Del på andre sider

5 timer siden, laban skrev:

Ja, så absolutt.  Men jeg tror ikke man nødvendigvis trenger å gå helt i "den andre grøfta" og la noen komme med økologisk hvetegress på døra ;).     

En liten saksopplysning i tilfelle du skulle trenge det: Jeg fant ikke noe økologisk hvetegress verken i matkassen fra Godt levert eller Adams som jeg har prøvd ut;-)

Jeg har prøvd middagsmatkasse to ganger, og er egentlig ganske overrasket over hvor godt det fungerte for meg. Jeg bor alene og kan ikke fordra å lage middag når jeg kommer fra jobb, så dersom jeg skal spise middag så må den være ferdig på forhånd. Det jeg har gjort de gangene jeg har fått levert matkasse, er å lage alle middagene på en gang, og så putte porsjoner i enten kjøleskap eller fryser. Av matkassen fra Godt levert fikk jeg ti middagsporsjoner ut av en kasse til litt over 600 kroner, så da ble det egentlig en god økonomiske løsning også. Jeg har ikke til hensikt å bestille matkasse hver uke, men tenker at 1-2 ganger i måneden fungerer godt for meg. Da får jeg både utvidet mitt middagsrepertoar og produsert nok porsjoner til at jeg kan spise middag oftere enn før. Største fordelen for meg er nok at det bidrar til et mer variert kosthold, og siden det er billigere enn jeg trodde, så kan jeg nok komme til å fortsette med en og annen matkasse en periode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/409803-planlegge-middager/#findComment-3676285
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...