Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg sluttet med Sarotex på kvelden og har begynt på Cipralex på morgenen så har det gått dårlig med nattesøvn. Jeg er trøtt men sovner ikke.  I natt sovnet jeg ikke før kl. 5 også måtte jeg opp kl. 7. Dette går jo ikke i lengden og neste uke skal jeg tilbake i jobb hvis det går etter planen.

Noen ideer på hva som hjelper på søvn?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tolvon 10 mg.

Skrevet

Tolvon 10 mg fungerte bra for meg, men jeg var plaget med forsovelser siden effekten satt i lenge. Hvis poenget er å få sove, ville jeg heller tatt Vallergan 10 mg. Seroquel har også kortere halveringstid. Men hvis du våkner tidlig eller våkner mye i løpet av natten er Tolvon kjempefin. 

Bare min erfaring. NHD vet nok best :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noe av det problemet ISW beskriver kan løses ved å prøve seg frem med tidspunkt for inntak.

Ellers er vi ulike individer/biologi, så ingen kan si sikkert hva som vil være best før en har prøvd det ut.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tolvon 10 mg.

Hvilke virkninger har Tolvon? Er det noe jeg kan ta i tillegg til Cirpalex?

motorPrøysen
Skrevet

I dose på 10 mg gjør Tolvon deg trøtt og hjelper mot allergier. I doser på 30 mg eller mer har det en antidepressiv effekt. Det kan tas sammen med Cipralex.

Skrevet
10 minutter siden, motorPrøysen skrev:

I dose på 10 mg gjør Tolvon deg trøtt og hjelper mot allergier. I doser på 30 mg eller mer har det en antidepressiv effekt. Det kan tas sammen med Cipralex.

Hei,

kjenner du til et sted som viser reseptorbindingsprofilen til alimemazin/Vallergan?

Det er jo et fentiazin, som sikkert gjør mye mer enn å virke mot allergi. Jeg tenker at Tolvon like gjerne kunne vært solgt som allergimedisin som Vallergan i dose på 10 mg, og at Vallergan i høyere doser kan virke noe lignende Nozinan. Men skulle vært interessant å vite eksakt hvordan.

Skrevet

Det er ikke sikkert man trenger noe som gjør en trøtt, det kommer an på hva årsaken er. Noen får ikke sove pga. forhøyet "tankeaktivitet" - da kan det være bra å dempe dette, men det er altså noe annet enn å f.eks. bruke Imovane, som virker mer direkte på søvn. Dette syns jeg er et forsømmet kapittel blant fastlegene. Hvis man f.eks. er veldig "tung" i kroppen, men likevel ikke får sove, så tror jeg det blir feil å bruke sederende medisiner.

Men forbehold om feil og mangler.

motorPrøysen
Skrevet

Nei, jeg har ikke noen detaljkjennskap til Vallergan, men teorien din er interessant. Mange medikamenter endrer jo karakter på ulike doser, og dermed ender man opp med den off label-bruken man ser for f.eks. Tolvon, som jeg tipper flere bruker for søvn enn mot depresjon i dag.

Den viktige forskjellen på antihistaminer brukt for sedasjon i psykiatrien og antihistaminer som brukes mot allergi i dag (f.eks. Zyrtec), er at nyere allergimedisiner i mindre grad krysser blod-hjernebarrieren og dermed gir mindre sedasjon. Men det visste du sikkert allerede :)

Skrevet
On 3.2.2016 at 11:51 AM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Tolvon 10 mg.

Hvorfor Tolvon 10 mg, og ikke Remeron 15 mg?

Skrevet
1 time siden, @sin@ skrev:

Hvorfor Tolvon 10 mg, og ikke Remeron 15 mg?

Remeron 15mg er vel endel sterkere?

Skrevet
Den 3. februar 2016 at 19.15, motorPrøysen skrev:

Nei, jeg har ikke noen detaljkjennskap til Vallergan, men teorien din er interessant. Mange medikamenter endrer jo karakter på ulike doser, og dermed ender man opp med den off label-bruken man ser for f.eks. Tolvon, som jeg tipper flere bruker for søvn enn mot depresjon i dag.

Den viktige forskjellen på antihistaminer brukt for sedasjon i psykiatrien og antihistaminer som brukes mot allergi i dag (f.eks. Zyrtec), er at nyere allergimedisiner i mindre grad krysser blod-hjernebarrieren og dermed gir mindre sedasjon. Men det visste du sikkert allerede :)

Takk for det :)

Jeg synes igrunn det er enda tåpeligere at bivirkningene styres av bruksområdet og ikke preparatet. F.eks at ethvert AP får advarsel om QT-tid og at ethvert AD får varsel om selvmord. Det er jo bevist at Abilify aldri har forårsaket forlenget QT-tid (heller motsatt, forkorter QTc med i snitt 1,6 msek). Ekstra morsomt blir det når stoffet kan brukes til begge deler (f.eks Seroquel) - da flesker de til med begge deler.

Et antihistamin derimot, kan jo ikke forlenge QT (altså hvis stoffet selges som antihistamin, uavhengig av hva stoffet faktisk gjør). Helt til man mange år etter ser mange tilfeller av plutselig død/TdP og tenker "å faen" - ref terfenadin i gamle dager og hydroxyzin/Atarax nå. Jeg tør vedde på at dersom Tolvon ble solgt i 10 mg doser som et førstegenerasjons antihistamin, hadde man verken nevnt selvmord, QT-tid eller noe annet.

Det gjelder jo ikke bare i psykiatrien. Sotalol forlenger jo QT med 100 msek iblant som en tilsiktet virkning, men er ikke kontraindisert ved lang QT fordi den regnes som en betablokker.

FASS er etter min mening vesentlig bedre på sånt enn Felleskatalogen.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg har mer eller mindre kronisk innsovingsproblem. Selv om jeg er stuptrøtt, klarer jeg ikke å sovne. Jeg har gått på Zopiclone fast i flere år, tar 3,75mg hver kveld. Noen ganger trenger jeg 7,5mg. Merker ingenting til at effekten avtar, men legen vil ha meg av disse. Jeg har forsøkt Remeron og Vallergan. Tar jeg en Vallergan, sovner jeg. Men det virker kun på dag én. Dag to har det ingen effekt lenger. Jeg merker ingen forskjell på om jeg tar en eller tre 10mg Vallergan.

Sist fikk jeg nå resept på Tolvon, men jeg fikk resept på 30mg. Jeg ser at 10mg blir anbefalt. Jeg sovnet ikke på en 30mg, men fikk en skikkelig guffen start på dagen etter. Opplevde noe som opplevdes som blodtrykksfall og klarte ikke å stå på beina på en god stund etter at jeg våknet.

Virker Tolvon bedre på små doser mot søvnproblemer? Jeg har ikke turt å ta flere, bør jeg prøve 15mg eller bør jeg heller be om resept på 10mg?

Skrevet

Jeg har prøvd det meste, jeg syntes 20mg Atarax var det som hjalp mest, ikke fikk jeg noen hangover heller i motsetning til Vallergan.

Skrevet

Var hos legen i går og nevnte Atarax. Han var enig i at det kunne være lurt å forsøke, så jeg fikk resept på det. Men han skrev ut 2x25mg. I alle andre poster jeg har sett her, så skriver andre at de tar mellom 10-20mg av dette, jeg synes derfor at 50mg var en høy dose. Jeg tok derfor en 25mg i går kveld. Jeg ble sliten og tung i kroppen av den, men jeg fikk ikke sove. Kl. 0300 måtte jeg bite i det sure eplet og ta en halv Zopiklone og fikk sove. Jeg har ingen hangover av Atarax, så det var i det minste positivt. Men jeg må nok opp på dosen. Da blir det 2x25mg i kveld.

AnonymBruker
Skrevet

Så høye doser legen din skriver ut, du kan jo be om en lavere styrke. Jeg har prøvd både Atarax, Tolvon og Vallergan i 10 mg, men alle tre slår meg ut med en grusom hangover dagen etter og gir en ubehagelig søvn. Blir ikke uthvilt. 

Jeg har slått meg til ro med Stilnoct for å sovne og Truxal for å unngå å våkne tidlig. Stilnoct likner på Zopiclone i virkningsmåte. Det er en mye mer behagelig trøtthet, for å si det forsiktig. Noen leger vil absolutt ikke skrive ut innsovningstabletter iver lang tid, men om de virker, så burde man jo kunne bruke det. Jeg blir svært dårlig psykisk om jeg ikke får sove.

Anonymkode: 02fe1...c32

Skrevet

Når jeg ikke sovner på 25mg Atarax har det vil lite for seg å be om lavere styrke? De kan jo deles også, og da er 12,5mg, men kan ikke skjønne at det skulle ha noe for seg når 25mg ikke virker på søvn.

AnonymBruker
Skrevet

for min del er både 50 mg atarax og 50 mg vallargan er spøk når det gjelder å sovne, bruker nå 150-200 mg truxal, og med hva du har prøvd skulle det ikke forundre meg om du sovner greit på 25-50 mg truxal i lang lang tid fremover. den ligner på vallargan bare sterkere. 

Det eneste lille problemet er at du jobber, og at truxal er soppas sterkt at du kanskje ikke vil greie å stå opp til jobb. og vil yte dårlig på jobb til lang ut på dagen..

alternativt har du seroquel og nozinan ( anbefaler ikke nozinan ) og du har en del benzoer med bra insovningseffekt og lite hangover.

Anonymkode: 26019...d96

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...