Gå til innhold

Hvordan uttaler man "leamus"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei jeg tror det egentlig er lemus (norsk uttalelse), fordi det kommer av "å lee" (bevege), og en slags forkortelse av muskel (mus).

Så min konklusjon er at det uttales le-mus, ikke le-a-mus. Men absolutt ikke "leemus" (engelsk uttalelse), det er sikkert og visst.

Men hvem vet.

Annonse

Gjest Gargamel
6 timer siden, PNG skrev:

Nei jeg tror det egentlig er lemus (norsk uttalelse), fordi det kommer av "å lee" (bevege), og en slags forkortelse av muskel (mus).

Så min konklusjon er at det uttales le-mus, ikke le-a-mus. Men absolutt ikke "leemus" (engelsk uttalelse), det er sikkert og visst.

Men hvem vet.

På litt bredt østlandsk ville man sagt "leamus" med "a" selv om det komme av å lee på seg.

Lemus, (Noen ganger skrevet Leamus) er et navn som er utbredt både som fornavn og etternavn bl.a. i USA. Tipper de som skriver Leamus i USA uttaler det "Limus". Navnet er opprinnelig fransk. Eller er det egentlig det?  Store deler av franskrike var besatt av nordmenn og daner rundt år 1000, så det *kan* være en sammenheng.

11 timer siden, PNG skrev:

Men hvem vet.

Om det kommer av "å lee" så må det jo bli leemus, uttalt slik det skrives, med to e'er. Man sier jo ikke "å le på", men "å lee på". Men der jeg kommer fra sier man "å lea på". F.eks " Får vel tenke på å lea på seg" når man er på besøk hos noen og burde tenke på å dra. Så kanskje heter det leemus på fintspråk, men definitivt leamus der jeg kommer fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...