Gå til innhold

Om å velge antidepressiva eller ikke.............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å forfatte meg I korthet - I håp om at noen gidder å lese og kommentere;  Gikk ned for telling for et års tid siden - var sykemeldt et år med en kraftig mage/tarminfeksjon med påfølgende depresjon.  Da jeg til slutt lå over pulten til legen og gråt mine modige tårer og skrek "jeg klarer ikke mer" - så mente han at jeg MÅ ta antidepressiva for å prøve å komme videre.

Det ble ca 6 mnd med Efexor - kom meg aldri høyere opp I dose enn 75 pluss 37,5 mg.  De første 14 dagene på denne ad var de jævligste I mitt liv - virkelig.  Men jeg holdt ut I håp om at det ble bedre dager.  Og det ble vel bedre når jeg ser tilbake på den tiden. men jeg opplevde så mange bivirkninger at jeg ville bare av de igjen - og mente at jeg skulle klare det.

Nå derimot - ca 3 uker etter jeg sluttet så føler jeg nesten at jeg har rykket tilbake til start.  Har hatt et par helt for ille dager nå - med så mye fysisk smerte - og psyken helt ute.  Tok min første Sobril siden September her forleden kveld pga kraftige magesmerter (og det hjalpI.  Vil bare sove, men kommer meg på jobb - og holder meg oppe til I 21-tiden - da finner jeg mitt lille trygge "rede" - nemlig sengen.  Får I meg lite mat og kjenner igjen signalene fra et år siden.

Nå - til tross for min massive motstand - vurderer jeg å begynne på en type ad igjen, men legen min har dessverre altfor lite greie på denslags.  Det er jo et hav å velge I - og hva er best for ei som føler seg som dronningen av bivirkninger.....................?

Skrevet
22 minutes ago, Strikka said:

Skal prøve å forfatte meg I korthet - I håp om at noen gidder å lese og kommentere;  Gikk ned for telling for et års tid siden - var sykemeldt et år med en kraftig mage/tarminfeksjon med påfølgende depresjon.  Da jeg til slutt lå over pulten til legen og gråt mine modige tårer og skrek "jeg klarer ikke mer" - så mente han at jeg MÅ ta antidepressiva for å prøve å komme videre.

Det ble ca 6 mnd med Efexor - kom meg aldri høyere opp I dose enn 75 pluss 37,5 mg.  De første 14 dagene på denne ad var de jævligste I mitt liv - virkelig.  Men jeg holdt ut I håp om at det ble bedre dager.  Og det ble vel bedre når jeg ser tilbake på den tiden. men jeg opplevde så mange bivirkninger at jeg ville bare av de igjen - og mente at jeg skulle klare det.

Nå derimot - ca 3 uker etter jeg sluttet så føler jeg nesten at jeg har rykket tilbake til start.  Har hatt et par helt for ille dager nå - med så mye fysisk smerte - og psyken helt ute.  Tok min første Sobril siden September her forleden kveld pga kraftige magesmerter (og det hjalpI.  Vil bare sove, men kommer meg på jobb - og holder meg oppe til I 21-tiden - da finner jeg mitt lille trygge "rede" - nemlig sengen.  Får I meg lite mat og kjenner igjen signalene fra et år siden.

Nå - til tross for min massive motstand - vurderer jeg å begynne på en type ad igjen, men legen min har dessverre altfor lite greie på denslags.  Det er jo et hav å velge I - og hva er best for ei som føler seg som dronningen av bivirkninger.....................?

Prøv Cipralex, neppe like jævlig om Effexor.

Anonymkode: 7cadb...bdd

Skrevet

Skal til psykolog imorgen - og ta en prat med henne om det.  Hun er motstander vet jeg - så blir vel at jeg legger ordene I munnen hennes. 

Og jeg må ærlig innrømme at min oppstartstid med Efexor gjør meg livredd - rett og slett så redd at jeg ville vel ødelagt hele opplegget om jeg begynner med annen ad.

Skrevet

Cipralex er vel førstevalget når det kommer til antideppresiva ved angstlidelser. Har selv startet på de nå nylig.

Jeg tror grunnen til at så mange blir så dårlig i oppstarten på SSRI er at legen starter på for høy dose og for rask opptrapping.

Noen leger øker raskt opp til 20mg med kanskje 5 dager imellom hver 5mg økning.

Har selv valgt å begynne på 2.5mg i ca. en uke før jeg øker til 5mg osv. 

Lykke til :)

Skrevet

Har også prøvd Efexor og de første ukene slet jeg med bivirkninger, så jeg gikk til legen og spurte om Zoloft istedet. Hadde nesten ingen bivirkninger med zoloft og har hjulpet meg bra! Så jeg ville absolutt prøvd noe annet hvis jeg var deg. Det er så individuelt hvordan man reagerer! Og det høres ut som du trenger hjelp fra medisiner for å ikke gå under igjen...

Anonymkode: d01eb...fc3

Skrevet

Det er vel "lov" å bruke Sobril fast i en periode ved oppstart av AD for å dempe angsten som ofte kommer når man gjør det. Jeg brukte betablokker i stedet og syntes vel det fungerte greit nok, men det er neppe noe fasitsvar. Har aldri prøvd Sobril så jeg vet ikke hvordan det ville påvirket angsten for min del. 

Efexor har veldig kort halveringstid, så du får også veldig tidlig høye serumkonsentrasjoner, det samme gjelder Seroxat. Det er kanskje lurt med en medisin som har lengre halveringstid. Zoloft og Cipralex har det. Fontex har enda lengre.

Synes for øvrig at du bør diskutere medisiner med en lege som har god peiling på det. Mange psykologer har også det (spesielt de yngre, tror jeg). Men du finner også noen som kategorisk er imot medisiner. Psykologer er forskjellige, som mennesker generelt kan være.

Skrevet

Har kommet meg noe opp av kjelleren - og det gir meg troen på å holde på plan A om å klare meg uten antidepressiva.  Var hos psykologen igår og gråt mine modige tårer - og som jeg trodde - hun sa "ikke begynn på noe nytt".  Så jeg tar denne 2-3 dagers nedturen som et signal om at jeg klarer å komme meg litt opp igjen ved egen hjelp.

Takk for svar - for alt jeg vet trenger jeg alle råd som mulige er på et senere tidspunkt (noe jeg selvfølgelig håper IKKE skal skje)

• 3 måneder senere...
Skrevet

HAHAHA - SNAKK om å tro på julenissen...................

Ble Cipralex og oppstarthelvete gitt - en dag håper jeg å rapportere at livet smiler til meg igjen!!!!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Lett å være etterpåklok, men dette kunne jeg sagt deg med 99% sannsynlighet for riktig svar.

Om du ikke blir fornøyd med Cipralex, prøv Brintellix. Ikke så mye som tenk på å redusere dose/slutte før du har vært frisk og stabil i minst 12 mnd.

Skrevet

Var hos fastlegen igår - hun vil ha meg på 5 mg (og ikke 10 som jeg var på vei mot).  Så nå er det slutt på 7 dråper -og over på 5mg pille hver aften.

Livet har smilt til meg et par-tre dager (bare jeg kommer meg ut av sengen på morgenen).  Har det best når jeg er i fullt driv - det er vel et godt tegn håper jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...