Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Begynte med Sarotex som jeg hadde god virkning av, men plagdes med mange bivirkninger så jeg måtte bytte til Cirpalex.

Nå har jeg gått på Cipralex et par mnder, økte til 20 mg etter en stund da jeg ikke fikk ønsket effekt. Merker ingenting forskjell etter at jeg begynte med 20 mg.

Plages med indre uro, tankekaos, voldsomt sinne og depresjon.

Nå er jeg redd jeg må bytte medisiner igjen og alternativene er Efexor eller Brintellix.

Hvilken medisin ville du valgt?

Endret av Fionys
Måtte legge til mer info
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Brintellix, men ikke langt foran. 

Skrevet
26 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er det noen andre medisiner du ville valgt foran Efexor eller Brintellix?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Kan jeg spørre hvorfor? Jeg hadde nemlig ikke noe særlig effekt av Brintellix (men det er meg da, mange andre har sikkert god effekt), og har nå blitt forespeilet Effexor av legen. 

Anonymkode: f0daa...150

AnonymBruker
Skrevet
Den 3/5/2016 at 17.21, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Skulle også gjerne hatt svar på dette spørsmålet. Går på Efexor nå, men psykiater mente jeg burde gå over til Brintellix. Har prøvd å slutte på Efexor før, dette utløste ny depresjon, og jeg er veldig skeptisk til å endre medisin. Grunnen til at han vil bytte er 1) fordi jeg har mye angst (og han mener noradrenalin i efexor øker angsten når dosen kommer over 150 mg)

2) Fordi Efexor ikke tar bort alle depressive symptomer.

Anonymkode: 12506...87d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
Den 5.3.2016 at 18.51, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor? Jeg hadde nemlig ikke noe særlig effekt av Brintellix (men det er meg da, mange andre har sikkert god effekt), og har nå blitt forespeilet Effexor av legen. 

Svaret var gitt under ellers like forhold. Hvis en tidligere har prøvd A uten effekt, vil en selvsagt neste gang anbefale å prøve B.

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Øker noradrenalinet angsten ?? Trodde man skulle ha hjelp av Na også mot angst? 

Anonymkode: 91fcf...dd6

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øker noradrenalinet angsten ?? Trodde man skulle ha hjelp av Na også mot angst? 

Det er nok litt mer komplekst enn det.

Hvordan er det å få et panikkanfall under en løpetur? Ikke så ille.

Hvis du får en sterk økning av noradrenalin visse steder i hjerne (og kropp) så får du angst. Men når du tar noradrenalinreopptakshemmere, så blir reseptorene i hjernen (og kroppen, f.eks hjertet) mindre sensitive for noradrenalin, hvilket kan bedre angsten. I tillegg får du jo mindre fluktuasjoner i mengden noradrenalin der. Det kan bedre angsten. Ref eksemplet mitt om en løpetur. Da har du allerede økt mengden adrenalin og noradrenalin i serum med 10-20 ganger fra baseline. Da merker du angsten mindre.

Reboxetin (Edronax) som er en ren NRI, har jeg hørt om at kan brukes mot panikklidelse.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Da forstår jeg litt mer.

jeg ble bare litt redd for at jeg ville få mere angst av og øke fra 150mg til 225 med efexor. Har nettopp blitt rådet av lege til å gjøre dette. 

Jeg har sosial angst. Og håper på å få roet ned angsten med å gå fra 150mg til 225mg efexor. Ble derfor engstelig for om angsten kunne øke ved å gjøre denne oppgraderingen. 

Men ut i fra det du skriver så vill jeg mest sannsynlig få mindre angst?

AnonymBruker
Skrevet
Den 4.3.2016 at 18.51, AnonymBruker skrev:

Antar det kan ha sammenheng med at brintellix ikke påvirker den seksuelle funksjonen. Det er for de fleste ganske vesentlig å være et seksuelt vesen.

Anonymkode: bae91...1f9

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da forstår jeg litt mer.

jeg ble bare litt redd for at jeg ville få mere angst av og øke fra 150mg til 225 med efexor. Har nettopp blitt rådet av lege til å gjøre dette. 

Jeg har sosial angst. Og håper på å få roet ned angsten med å gå fra 150mg til 225mg efexor. Ble derfor engstelig for om angsten kunne øke ved å gjøre denne oppgraderingen. 

Men ut i fra det du skriver så vill jeg mest sannsynlig få mindre angst?

Du får kanskje litt mer angst i starten. 

For øvrig må du nok bare prøve for å finne ut av det. Vanskelig å si på forhånd hvordan det vil gå.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Du får kanskje litt mer angst i starten. 

For øvrig må du nok bare prøve for å finne ut av det. Vanskelig å si på forhånd hvordan det vil gå.

ja jeg begynte på 225 i dag så er spent. hengte meg opp i sitatet til han som skrev at psykiateren ikke ville valgt dose over 150mg grunnet at Na effekten kunne gi han mere angst.. men jeg tåler litt mer angst i en periode for å så bli bedre. det er jo ofte med disse medisinene at den gir økt angst i starten.

tenker jeg skal lese meg opp på dette selv. greit å vite litt om hva man putter i kroppen!

jeg forstår ikke hvorfor Na er mer antidepresiv en angstdempende. ut i fra joggeturen du beskrev kunne det virke mer angstdempende ;) 

takker for svar :)

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja jeg begynte på 225 i dag så er spent. hengte meg opp i sitatet til han som skrev at psykiateren ikke ville valgt dose over 150mg grunnet at Na effekten kunne gi han mere angst.. men jeg tåler litt mer angst i en periode for å så bli bedre. det er jo ofte med disse medisinene at den gir økt angst i starten.

tenker jeg skal lese meg opp på dette selv. greit å vite litt om hva man putter i kroppen!

jeg forstår ikke hvorfor Na er mer antidepresiv en angstdempende. ut i fra joggeturen du beskrev kunne det virke mer angstdempende ;) 

takker for svar :)

Jeg skal ikke påberope meg å kunne så mye om dette enormt komplekse tema. Altså hvilke nevrotransmittere som gjør hva. Jeg er jo ikke lege, og jeg tror selv en lege skal være rimelig spesialisert for å vite dette sikkert. Det er jo et tema det forskes på fortsatt. 

Generelt er det vel slik at dempende nevrotransmittere (bl.a serotonin, GABA, acetylkolin) har en tendens til å dempe angst og stimulerende (bl.a glutamat, noradrenalin, dopamin) til å øke angst. Men det er en grov forenkling, nevrotransmittere påvirker hverandre, virker på ulike reseptorer, kan hemme eller øke utskillelsen av hverandre, osv. Etter å ha lest om dette på hobbybasis i tre år forstår jeg det ikke i detalj. Jeg tviler på at dette er noe du kan lese deg til.

Når det gjelder depresjon så er dette en annen sykdom hvor man gjerne mangler flere nevrotransmittere. Eksempelvis kan man mangle serotonin og dopamin, serotonin, NA og dopamin, eventuelt kan man mangle en og ha for mye av en annen (f.eks ved psykotisk depresjon, for lite serotonin og for mye dopamin) eller ved agitert depresjon, for lite serotonin og for mye NA. Ved atypisk depresjon kan man ha nok serotonin og for lite dopamin og NA.

Det må en psykiater tolke symptomene og bedømme.

Altså: Prøv og se. Blir det over tid helt ille så snakk med legen din om å gå tilbake til 150 :) 

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Jeg skal ikke påberope meg å kunne så mye om dette enormt komplekse tema. Altså hvilke nevrotransmittere som gjør hva. Jeg er jo ikke lege, og jeg tror selv en lege skal være rimelig spesialisert for å vite dette sikkert. Det er jo et tema det forskes på fortsatt. 

Generelt er det vel slik at dempende nevrotransmittere (bl.a serotonin, GABA, acetylkolin) har en tendens til å dempe angst og stimulerende (bl.a glutamat, noradrenalin, dopamin) til å øke angst. Men det er en grov forenkling, nevrotransmittere påvirker hverandre, virker på ulike reseptorer, kan hemme eller øke utskillelsen av hverandre, osv. Etter å ha lest om dette på hobbybasis i tre år forstår jeg det ikke i detalj. Jeg tviler på at dette er noe du kan lese deg til.

Altså: Prøv og se. Blir det over tid helt ille så snakk med legen din om å gå tilbake til 150 :) 

jeg har snakket med lege og er blitt anbefalt og øke til 225mg så får bare vente å se :) 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Når det gjelder depresjon så er dette en annen sykdom hvor man gjerne mangler flere nevrotransmittere. Eksempelvis kan man mangle serotonin og dopamin, serotonin, NA og dopamin, eventuelt kan man mangle en og ha for mye av en annen (f.eks ved psykotisk depresjon, for lite serotonin og for mye dopamin) eller ved agitert depresjon, for lite serotonin og for mye NA. Ved atypisk depresjon kan man ha nok serotonin og for lite dopamin og NA.

Det må en psykiater tolke symptomene og bedømme.

det er rett det du sier om at noradrenalin kan gi økt angst, men det vi tar er jo en reoptakshemmer av noradrenalin. snakket med en som jobber på apoteket å han mente at når man opplever angst så opptrer denne medisinen meget gunstig ift angst uro. vanskelig å forklare hva som eksakt skjer men den gir nok ikke mer noradrenalin og dopamin så vi får mere angst. NHD vet sikkert hva som egentlig skjer ved bruk av snri :) kansje han kan forklare det her ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...