Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noe som forundrer meg  er at det av og til står et kors ved siden av en eller flere pårørende som listes opp i dødsannonser. Dette kan være både avdød mor/ far, ektefelle, søsken, barn og svigerbarn.

Med andre ord er disse menneskene døde, likevel står de oppført.

I dag så jeg til og med at det i teksten over sto "vår umistelige sønn", og så sto det kors ved moren. Med andre ord er moren død, likevel "snakker" hun.

Jeg har sett dette fenomenet i lokalaviser i ulike deler av landet, men er usikker på om det eksisterer i Aftenposten. Der har de jo også en regel om at nekrologer skal være i 3. person.

Er det flere enn jeg som synes denne skikken er litt rar? Jeg kan heller ikke la være å lure på hvor langt tilbake de teller med de avdøde. Jeg vet i alle fall om en sønn som har vært død i 30 år, som sto i sin mors dødsannonse.

Fortsetter under...

Dette ble gjort da eldste broren min døde, svigerinna mi som var død to år tidligere var oppført i dødsannonsen. Jeg reagerte på det og syns det var merkelig, men sa ikke noe om det. :mellow: Regner med det var de voksne barna som ønsket det slik. Jeg har ikke sett slikt i noen dødsannonse hverken før eller siden.

54 minutter siden, Lillemus skrev:

Det har jeg aldri hørt om, det hadde virkelig ikke falt meg inn å ta med en som alt er avdød i en dødsannonse (andre enn den annonsen er over da). Høres litt morbid ut.

Ja, det har hendt at det nesten er flere døde enn levende nedover i annonsen.

Det eneste tilfellet jeg ser poenget ved å gjøre det slik, er hvis et svigerbarn er i live, og ikke dennes ektefelle. Da skjønner jeg at de vil opplyse hvem av den nylig avdødes barn dette svigerbarnet "hører til", nærmest som en saksopplysning.

Uansett ser det rart ut, og vi har aldri gjort det i min familie. Men jeg ser det stadig. Nå må det sies at jeg er i overkant interessert i dødsannonser, en periode abonnerte vi på Aftenposten bare på grunn av dem. Det skyldes nok at jeg er så nysgjerrig.

Men som nevnt over kan jeg ikke huske å ha sett fenomenet døde pårørende i Aftenpostens dødsannonser.

AnonymBruker
2 minutter siden, Babette skrev:

Ja, det har hendt at det nesten er flere døde enn levende nedover i annonsen.

Det eneste tilfellet jeg ser poenget ved å gjøre det slik, er hvis et svigerbarn er i live, og ikke dennes ektefelle. Da skjønner jeg at de vil opplyse hvem av den nylig avdødes barn dette svigerbarnet "hører til", nærmest som en saksopplysning.

Uansett ser det rart ut, og vi har aldri gjort det i min familie. Men jeg ser det stadig. Nå må det sies at jeg er i overkant interessert i dødsannonser, en periode abonnerte vi på Aftenposten bare på grunn av dem. Det skyldes nok at jeg er så nysgjerrig.

Men som nevnt over kan jeg ikke huske å ha sett fenomenet døde pårørende i Aftenpostens dødsannonser.

Tror dette er mest vanlig på landet.

Anonymkode: 8b2fc...0f3

Annonse

12 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Har aldri sett det, jeg.

Her er en link. Se på den største annonsen i øverste rekke:

http://www.lofotposten.no/vis/dodsannonser/

1 time siden, Lillemus skrev:

Det har jeg aldri hørt om, det hadde virkelig ikke falt meg inn å ta med en som alt er avdød i en dødsannonse (andre enn den annonsen er over da). Høres litt morbid ut.

se her (den bredeste annonsen i øverste rekke, er også en lengst ned til venstre)

9 timer siden, Babette skrev:

Jeg har sett det i Aftenposten, både på nett og papir.  Men bare nå i nyere tid.

Jeg har tenkt som deg - at det kan være for å klargjøre i hvilken gren av familien avdøde hører til - men at det også for noen kan ha mer følelsesmessige årsaker. F.eks. hvis en relativt ung voksen dør og har sin far i live, men ikke mor - at noen vil synes det er mest naturlig at begge foreldrenes navn står der allikevel.

Hvis avdøde hadde et relativt vanlig navn og heller ikke stor familie, kan det være klargjørende at det står flere navn i annonsen.  F.eks. kan det hende at barndomskameratene til Jan Johansen er usikre på fornavnet til den stort sett fraværende faren hans - men at de husker moren, som døde før Jan.

Annonse

11 timer siden, Babette skrev:

se her (den bredeste annonsen i øverste rekke, er også en lengst ned til venstre)

Ser det på denne maskina. Rare saker. Har aldri lagt merke til det og jeg leser dødsannonsene nesten hver dag i Adressa.

Den 15. mars 2016 at 10.38, Lillemus skrev:

No way. :)

Kan jo slå den på igjen etterpå, vel. Jeg slår den av hvis jeg er inne på en side som krever at jeg ikke bruker adblock. Er mange gode infosider om f.eks datautstyr som sperrer tilgang til artiklene hvis du har på adblock. Så da slår jeg den av så lenge jeg er på den sida.

2 timer siden, Mrs D skrev:

Kan jo slå den på igjen etterpå, vel. Jeg slår den av hvis jeg er inne på en side som krever at jeg ikke bruker adblock. Er mange gode infosider om f.eks datautstyr som sperrer tilgang til artiklene hvis du har på adblock. Så da slår jeg den av så lenge jeg er på den sida.

Jeg fikk sett den på en annen maskin uten adblock, men jeg gjør også som du noen ganger. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...