Gå til innhold

NHD - Avslutte med Remeron

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For en tid tilbake fikk jeg utskrevet 30 mg. Remeron for depresjonsfølelser og søvnvansker. Denne har jeg brukt i 9-10 dager, men ikke jevnt, 4 dager på, 4 dager av grunnet stor sløvhet. Men begynte igjen da jeg ikke fikk sove. Jeg tok noen Cirkadin imellom uten effekt. Gjennom prat med psykolog mente hun at jeg ble feilmedisinert, at jeg ikke var deprimert, eller psyk. syk og at jeg burde gå av denne medisinen. Jeg har nå fått utskrevet Vallergan for søvnen, og skal prøve denne ikveld. Jeg er imidlertidg redd for å få noen form for abstinenser, eller ikke få noe søvn grunnet brå slutt. Jeg har lest mye skummelt på nettet om brå slutt på AD. Dagene i de siste har vært litt opp og ned, men usikker på faktoren, søvn, stress, overtenking? Det ble sagt at det ikke var noe problem å gå av medisinen så tidlig. Hva mener dere, erfaringer? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg seponerte fra 45 mg til 0 mg på dagen og fikk ingen bivirkninger, men det er selvsagt ikke å anbefale :)

I felleskatalogen står det følgende:

"langtidsbehandling kan noen ganger gi seponeringssymptomer som svimmelhet, agitasjon, angst, kvalme og hodepine."

Anonymkode: 04b5d...035

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med TS sin (feil)bruk av Remeron er det ingen fare ved å slutte brått. 

PS. Ved å bruke den av og til kom du aldri over perioden med trøtthet og sløvhet.

umakenverdt
Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

PS. Ved å bruke den av og til kom du aldri over perioden med trøtthet og sløvhet.

Kan man ikke bruke remeron (i lavere doser enn ts) i kortere perioder for søvn? Er ikke det en god sovemedisin i perioder?

Skrevet

Jeg måtte slutte med Circadin for den gjorde at jeg var kjempe trøtt døgnet rundt. Brukte den fast hver kveld en periode for å få orden på nattesøvn og det har funket.

Bruker i tillegg Cipralex hver morgen og har vært veldig nøye med å ta medisin til riktig tid.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Cirkadin skal tas ca 12 timer før planlagt oppstandelse. 

Skrevet
11 timer siden, umakenverdt skrev:

Kan man ikke bruke remeron (i lavere doser enn ts) i kortere perioder for søvn? Er ikke det en god sovemedisin i perioder?

Nei. 

Den har altfor lang halveringstid til å være noe bra sovemedisin for bruk i perioder. Det gjør at man blir sløv til langt på dag de første dagene, og deretter venner man seg raskt til den. Minstedosen, 15 mg, er altfor sterk til dette formålet. Det samme gjelder Tolvon, men den finnes i 10 mg (som tilsvarer 5 mg Remeron). 

Da er Vallergan eller Truxal etter min mening bedre. 

umakenverdt
Skrevet
7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Nei. 

Den har altfor lang halveringstid til å være noe bra sovemedisin for bruk i perioder. Det gjør at man blir sløv til langt på dag de første dagene, og deretter venner man seg raskt til den. Minstedosen, 15 mg, er altfor sterk til dette formålet. Det samme gjelder Tolvon, men den finnes i 10 mg (som tilsvarer 5 mg Remeron). 

Da er Vallergan eller Truxal etter min mening bedre. 

Oy, jeg fikk beskjed om å knekke remerontablettene i to (7,5 mg) for søvn. Når jeg har fått remeron kan jeg vel ikke spørre om andre ting i perioder der det er veldig vanskelig for å sove? 

Skrevet
6 timer siden, umakenverdt skrev:

Oy, jeg fikk beskjed om å knekke remerontablettene i to (7,5 mg) for søvn. Når jeg har fått remeron kan jeg vel ikke spørre om andre ting i perioder der det er veldig vanskelig for å sove? 

Blir du trett på dagtid dersom du tar den dosen? Hvis den gir deg søvn og du ikke er plaget med tretthet på dagtid så har du vel en god løsning?

Skrevet (endret)
Den 14. mars 2016 at 21.00, Optimisten skrev:

Hei,

For en tid tilbake fikk jeg utskrevet 30 mg. Remeron for depresjonsfølelser og søvnvansker. Denne har jeg brukt i 9-10 dager, men ikke jevnt, 4 dager på, 4 dager av grunnet stor sløvhet. Men begynte igjen da jeg ikke fikk sove. Jeg tok noen Cirkadin imellom uten effekt. Gjennom prat med psykolog mente hun at jeg ble feilmedisinert, at jeg ikke var deprimert, eller psyk. syk og at jeg burde gå av denne medisinen. Jeg har nå fått utskrevet Vallergan for søvnen, og skal prøve denne ikveld. Jeg er imidlertidg redd for å få noen form for abstinenser, eller ikke få noe søvn grunnet brå slutt. Jeg har lest mye skummelt på nettet om brå slutt på AD. Dagene i de siste har vært litt opp og ned, men usikker på faktoren, søvn, stress, overtenking? Det ble sagt at det ikke var noe problem å gå av medisinen så tidlig. Hva mener dere, erfaringer? 

Remeron er veldig lett å slutte med.

Endret av slabbedask
Skrevet
7 timer siden, umakenverdt skrev:

Hvis det fungerer både å knekke en smeltetablett i to, du ikke blir sløv dagen etter og du ikke får voldsom matlyst, så fungerer det jo for deg, og det er bra. Men hvis du er plaget med noe av dette så finnes det alternativer. 25 mg Seroquel brukes også av noen "off-label" for søvn.

umakenverdt
Skrevet
17 timer siden, frosken skrev:

Blir du trett på dagtid dersom du tar den dosen? Hvis den gir deg søvn og du ikke er plaget med tretthet på dagtid så har du vel en god løsning?

17 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvis det fungerer både å knekke en smeltetablett i to, du ikke blir sløv dagen etter og du ikke får voldsom matlyst, så fungerer det jo for deg, og det er bra. Men hvis du er plaget med noe av dette så finnes det alternativer. 25 mg Seroquel brukes også av noen "off-label" for søvn.

Jeg tror ikke jeg blir mer trett enn vanlig. Det er jo selvsagt variasjoner, noen dager er jeg veldig trett, men det er jeg jo også når jeg ikke tar tabletter.

Den gir meg jo søvn så det er jo en god løsning.

Jeg har ikke kontroll på mat ellers heller, så der tror jeg ikke medisinene har noe å si.

Skrevet
Den ‎15‎.‎03‎.‎2016 at 9.05, issomethingwrong skrev:

Den har altfor lang halveringstid til å være noe bra sovemedisin for bruk i perioder. Det gjør at man blir sløv til langt på dag de første dagene, og deretter venner man seg raskt til den. Minstedosen, 15 mg, er altfor sterk til dette formålet.

Jeg tar 30-45 mg Remeron enkelte netter (ca. 2-3 ganger i mnd.) for å få sove ordntlig ut, i tillegg til 50 mg Truxal og 2 mg Rivotril. Da sover jeg i 12 timer, men da er kommende dag planlagt og ryddet for gjøremål. Jeg merker lite til medisinen etter de 12 timene med søvn. Men - jeg er et litt merkelig tilfelle når det kommer til medisiner... ;)

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 13. mars 2016 at 21.25, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har nettopp øket med Remeron til 45 mg. Tre dager , har gått på 30 mg i to mnd. Har hatt fryktelig angst disse dagene. Kan jeg gå ned igjen til 30 mg. Har så angst at jeg skjelver i hele meg.

Anonymkode: 29e66...3bb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...