AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 2 minutes ago, AnonymBruker said: Sant nok, tror Fjordland-dietten er nesten like usunn som NAV-dietten. Anonymkode: dddfa...b78 Hva er det, karbonader og tomatbønner? Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det, karbonader og tomatbønner? Anonymkode: 8ceee...9f0 Slikt som spises på russerbrakker, vel. Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 6 timer siden, Madelenemie skrev: Skjønner det, Jeg har sjelden bare lest om et menneske jeg kjenner meg så mye igjen i:-( Den store forskjellen for mennesker flest er jo, ja at han dreper kaldt, mens jeg hjelper blindt:-( Det er ikke for meg sååå gedigen en forskjell (det er en samfunnsnyttig forskjell, men er den egentlig helt sikkert så gedigen, avgrunnen/forskjellen mellom oss egentlig så stor? Kan det hende forklaringsmekanismene er nokså like, kan det hende at tilfeldigheter mer avgjorde hvem som sitter i fengsel for å begå ekstrem vold?, kan det hende han tåler isolasjon så godt fordi han har autisme? i tillegg til noe mer da) for meg virker det tilfeldig på sett og vis, og igjen kryper menneske jeg vil hate, alt for tett inn til meg, fordi han er den ene jeg leser som blir sliten i %, som lader energien sin i %, som tallfester følelser:-( Jeg misliker å kjenne jeg ligner en som verre enn å drepe, håner demokratiet, rettferdigheten det gir flertallet, muligheten for det gode liv demokratiet gir oss, og prinsippene vi må legge til grunn for et samfunn som er best for flertall og fremtid. Å tallfeste følelser det har jeg jo alltid gjort, så kommer det en syk mann, jeg vil hate og hater pga av handlinger, og fremstiller sitt indre på MIN måte:-( Det interesserte meg først, men nå som han klager på maten Fjordland, etter å ha drept 77 unge mennesker, sitter foraktfølelsen rett innenfor strupehodet, og kvalmen er vanskelig å skjule. Men om han er en satans jævel, så skal ikke min prinsippfasthet, min respekt for demokratiet som den beste institusjon fravikes en millimeter, Demokratiets seier ligger i å ikke falle ned på et sånt lavmåls nivå som han står på, en slik latterlig egen-opphøyethet, jeg misliker å kjenne likhet med han, men jeg skal prinsippfast, som Storrvik hans forsvarer, se til at demokratiet er akkurat det jeg vil, en motsats til antidemokratiske og tåpelige ideer. Jeg har opplevd at min stahet og kompromissløshet, mens spesielt, hele Norge sørget, over Utøya, og jeg var opptatt av plan A, plan B, Plan C, og hvordan dette lot seg gjennomføre og ikke hadde noen tanker om 77 døde barn...:-( der igjen skjønte jeg, også pga av tårene i min manns øyne, sinnet hans over min innfallsvinkel at selv om jeg ikke skader noen, så mangler jeg i stor grad empati, og det er en sorg i han. En sorg jeg kan lære ta del i, prøve å forstå, fordi den inneholder hans: tårer, sinne, irettesettelse, irritasjon, forbannelse, aggresjon, frustrasjon, sorg og savn :-( Jeg er lei meg fordi jeg ikke greier kjenne på sorgen over aufs medlemmers døde barn Det er mer prinsippene som interesserer meg, hvordan hindre ekstremister, hvordan sikre de på høyrisiko soningsforhold som ikke går på akkord med menneskerettighetene osv...og i alt dette er det lett å bli tatt for å være breivik sympatisør. Jeg misliker han så sterkt, at det er vondt å kjenne på likhetene, men han skal som alle andre voldsforbytrere behandles i forhold til de humanitære prinsipper som gjelpder for fenglsing i vårt rettsvesen. For meg er det å gi han og hans likesinnede den beste soning fri fra tortur og hevn, den beste medisin, mot økt vold og en hyllest til det rettsystem jeg akter og vil være en del av. ' Du har en fantastisk formidlingsevne. Det i tillegg til ærligheten og selvinnsikten gjør at det er mulig å lære mye av deg. Ja, det er mange likheter, men det er også mange ulikheter. Det viktigste nevner du i den tredje setningen din. ABB har nok ikke bare asperger og selve drapene kan ikke forklares med noen diagnose. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 3 minutes ago, Nicklusheletida said: Du har en fantastisk formidlingsevne. Det i tillegg til ærligheten og selvinnsikten gjør at det er mulig å lære mye av deg. Ja, det er mange likheter, men det er også mange ulikheter. Det viktigste nevner du i den tredje setningen din. ABB har nok ikke bare asperger og selve drapene kan ikke forklares med noen diagnose. Har du også blitt pedagogisk nå da, Rita? Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 5 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Du har en fantastisk formidlingsevne. Det i tillegg til ærligheten og selvinnsikten gjør at det er mulig å lære mye av deg. Ja, det er mange likheter, men det er også mange ulikheter. Det viktigste nevner du i den tredje setningen din. ABB har nok ikke bare asperger og selve drapene kan ikke forklares med noen diagnose. Hva er ærlighet? Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Hva er ærlighet? Anonymkode: dddfa...b78 Troverdig fasade? Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du også blitt pedagogisk nå da, Rita? Anonymkode: 8ceee...9f0 Pedagogisk, nei tror jeg ikke jeg kan skryte på meg Jeg synes dette her er litt interessant, så jeg spekulerer i diagnoser, noe jeg ikke burde ha gjort sikkert. Fagfolkene blir jo heller ikke enige så. Er nok ikke et enkelt tilfelle Breivik nei. Endret 16. mars 2016 av Nicklusheletida 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 1 minute ago, Nicklusheletida said: Pedagogisk, nei tror jeg ikke jeg kan skryte på meg Jeg synes dette her er litt interessant, så jeg spekulerer i diagnoser, noe jeg ikke burde ha gjordt sikkert. Fagfolkene blir jo heller ikke enige så. Er nok ikke et enkelt tilfelle Breivik nei. Men du mener jeg er et enkelt tilfelle, altså enten frisk eller narsissist, eller noe ligende? Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: dddfa...b78 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men du mener jeg er et enkelt tilfelle, altså enten frisk eller narsissist, eller noe ligende? Anonymkode: 8ceee...9f0 Burde jeg mene noe om deg ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 2 minutes ago, Nicklusheletida said: Burde jeg mene noe om deg ? Det verken vet jeg eller bryr jeg meg noe om (du burde), jeg bare lurer på hva som foreligger. Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det verken vet jeg eller bryr jeg meg noe om (du burde), jeg bare lurer på hva som foreligger. Anonymkode: 8ceee...9f0 Aner ikke hvem du er, men lander på skrullete 0 Siter
XbellaX Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 31 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Du har en fantastisk formidlingsevne. Det i tillegg til ærligheten og selvinnsikten gjør at det er mulig å lære mye av deg. Ja, det er mange likheter, men det er også mange ulikheter. Det viktigste nevner du i den tredje setningen din. ABB har nok ikke bare asperger og selve drapene kan ikke forklares med noen diagnose. Jeg reagerte jeg også. MM kan kunsten å beskrive, og gir dermed resten av oss verdifull kunnskap. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 Just now, XbellaX said: Jeg reagerte jeg også. MM kan kunsten å beskrive, og gir dermed resten av oss verdifull kunnskap. Nei nå får du rulle inn. Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 16 minutes ago, Nicklusheletida said: Aner ikke hvem du er, men lander på skrullete Og du, du er skrukkete? Hvor mange år er du nå? Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 Skrevet 16. mars 2016 Dette er morro! Kødder ikke... sitter og ler, jeg. Anonymkode: 8ceee...9f0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 3 timer siden, Nicklusheletida skrev: Pedagogisk, nei tror jeg ikke jeg kan skryte på meg Jeg synes dette her er litt interessant, så jeg spekulerer i diagnoser, noe jeg ikke burde ha gjort sikkert. Fagfolkene blir jo heller ikke enige så. Er nok ikke et enkelt tilfelle Breivik nei. Rart hvorfor så mange fjern-diagnostiserer han da, vel. Anonymkode: e7256...9f2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er morro! Kødder ikke... sitter og ler, jeg. Anonymkode: 8ceee...9f0 LOL. Anonymkode: e7256...9f2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei nå får du rulle inn. Anonymkode: 8ceee...9f0 Noe sånt. Anonymkode: e7256...9f2 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart hvorfor så mange fjern-diagnostiserer han da, vel. Anonymkode: e7256...9f2 Jeg synes ikke det er så rart at man får et behov for å prøve å forstå hva som rører seg i hodet på en person som har gjort noe så alvorlig. Han ser ikke ut som en typisk kriminell heller og da blir nysgjerrigheten ekstra stor. 0 Siter
Solemnity Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 Jeg synes han ser normal ut for alderen. Med tanke på soningsforhold, så føler jeg mye latterlig blir trukket fram. Det er også en del som jeg synes strider mot hva som er forsvarlig og verdig. Jeg føler ikke på noe hat for ABB, jeg tror ikke jeg har hatet ett eneste menneske, noen gang. Jeg har stor medfølelse for de som mistet nære og kjære i denne tragedien, og mistet selv noen som var mer perifer. Det er, for meg, ikke relevant i forhold til hvordan ABB blir behandlet. Hevntankene er forståelige, men de gagner oss ikke. Som madelenemie er jeg mer opptatt av samfunnet; av å beskytte demokratiet og menneskerettighetene. De som døde på Utøya, og sikkert de fleste som døde i Oslo by, var også beskyttere av disse prinsippene. Om vi viker fra dette og dømmer noen til et liv uten menneskeverd (uten at jeg påstår det er hva som har skjedd her, kun påpeker at enkelte forhold ved soningen er problematiske), så er veien til å finne andre også uverdige kort. Hvem er neste på listen? Pedofile? Andre mordere? Jeg tror ABB har asperger. Det som ofte faller meg inn, når vi snakker om kriminelle med sinne, er at fortidens barn - de vi ofte hadde blitt sinte på vegne av og ønsket å beskytte - er de samme voksne vi fordømmer og ønsker alt vondt. Vi forventer at noe magisk skal skje med menneskesinnet ved alder atten, som gjør det mulig for selv de mest underpriviligerte, sårede barna å bli velfungerende voksne. Hvem kjempet for narkomane, seksualforbrytere og ABB når de var fem år gamle? I mange av tilfellene; veldig få, om noen. Det betyr selvfølgelig ikke at ABB, eller andre kriminelle, burde få et klapp på hodet og en klem - før de blir sendt tilbake til samfunnet for å streve mer og skade flere. Men det betyr at, for meg, så er hat og hevn meningsløst. De vi ofte ønsker å strippe for all menneskeverd er de samme som har vokst opp med nettopp det; en følelse av manglende menneskeverd på mange arenaer i livet. 5 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.