Madelenemie Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du også blitt utsatt for seksuelle overgrep i barndommen? Anonymkode: 0f9e6...cf5 Hei! Nei, men min mor ble betegnet som uegnet for å ta vare på meg, hun var ustabil- Hun beskrev ting nokså likt som Breviks mor Hun hatet meg, det var det verste, jeg skjønte ikke riktig det før jeg ble gift, men min stefar var den verste, han kunne ikke røre ved noe jeg hadde tatt i, jeg skjønte ikke hvorfor, men nå vet jeg at det var fordi han ikke likte meg, og også hatet meg. Selv om min mor var farligst var jeg mest redd min stefar som aldri rørte meg. Det syns jeg viser at vold ikke er det barn nødvendigvis frykter mest. 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du også blitt utsatt for seksuelle overgrep i barndommen? Anonymkode: 0f9e6...cf5 Er det vanlig å spørre noen helt uten videre om det? Saken her dreier seg ikke om seksuelle overgrep. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: Hei! Nei, men min mor ble betegnet som uegnet for å ta vare på meg, hun var ustabil- Hun beskrev ting nokså likt som Breviks mor Hun hatet meg, det var det verste, jeg skjønte ikke riktig det før jeg ble gift, men min stefar var den verste, han kunne ikke røre ved noe jeg hadde tatt i, jeg skjønte ikke hvorfor, men nå vet jeg at det var fordi han ikke likte meg, og også hatet meg. Selv om min mor var farligst var jeg mest redd min stefar som aldri rørte meg. Det syns jeg viser at vold ikke er det barn nødvendigvis frykter mest. Ok, Breivik ble jo seksuelt misbrukt blandt annet. Ikke det at seksuelt misbruk i seg selv skaper en massemorder. Men kanskje sånn i tilegg til de andre overgrep, at han ble misbrukt av moren, og forlatt. Men en ting jeg lurer på, hvorfor blir du glad for at du og breivik har hatt samme, vonde oppvekst (ifølge deg selv)? Anonymkode: 0f9e6...cf5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 4 minutter siden, Elisabeth36 skrev: Er det vanlig å spørre noen helt uten videre om det? Saken her dreier seg ikke om seksuelle overgrep. Var vel ikke heeel uten videre heller da Var ikke jeg som først gikk inn på temaet om overgrep i barndommen og likheter med en selv og en massemorder.. Anonymkode: 0f9e6...cf5 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 6 minutter siden, Madelenemie skrev: 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var vel ikke heeel uten videre heller da Var ikke jeg som først gikk inn på temaet om overgrep i barndommen og likheter med en selv og en massemorder.. Anonymkode: 0f9e6...cf5 Hei! Nei, men min mor ble betegnet som uegnet for å ta vare på meg, hun var ustabil- Hun beskrev ting nokså likt som Breviks mor Hun hatet meg, det var det verste, jeg skjønte ikke riktig det før jeg ble gift, men min stefar var den verste, han kunne ikke røre ved noe jeg hadde tatt i, jeg skjønte ikke hvorfor, men nå vet jeg at det var fordi han ikke likte meg, og også hatet meg. Selv om min mor var farligst var jeg mest redd min stefar som aldri rørte meg. Det syns jeg viser at vold ikke er det barn nødvendigvis frykter mest. Du gikk så rett på liksom med det spørsmålet. Husk på at noen er veldig vare for slike spørsmål. Kommer ikke frem hva seksuell kontakt det var med breivik og moren som du nevner. Så vet du noe mer om det? 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 Syns det er rart at dommeren i straffesaken stanset forklaringen til psykiateren eller psykologen, som kjente til breivik fra barndommen av. Alt skal jo komme frem i en sak. Syns det er veldig skuffende, for dette var nytt for meg ang barndommen hans. Det gir jo en forklaring til hvorfor han er den han er. Så hvorfor skulle ikke det komme ut da? Er det bare jeg som syns det er rart? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 2 timer siden, Elisabeth36 skrev: Syns det er rart at dommeren i straffesaken stanset forklaringen til psykiateren eller psykologen, som kjente til breivik fra barndommen av. Alt skal jo komme frem i en sak. Syns det er veldig skuffende, for dette var nytt for meg ang barndommen hans. Det gir jo en forklaring til hvorfor han er den han er. Så hvorfor skulle ikke det komme ut da? Er det bare jeg som syns det er rart? Ville det hatt betydning for straffeutmålingen? Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
Pallida Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 2 timer siden, Elisabeth36 skrev: Syns det er rart at dommeren i straffesaken stanset forklaringen til psykiateren eller psykologen, som kjente til breivik fra barndommen av. Alt skal jo komme frem i en sak. Syns det er veldig skuffende, for dette var nytt for meg ang barndommen hans. Det gir jo en forklaring til hvorfor han er den han er. Så hvorfor skulle ikke det komme ut da? Er det bare jeg som syns det er rart? Mulig det var av hensyn til hans mor at det ikke ble delt offentlig før nå? Antar at alle som burde være kjent med dette (forsvarere, rettpsykiatere, osv. osv. har hatt tilgang til det hele tiden). Hovedlinjene i omsorgssvikten har jo ellers vært kjent lenge. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, Breivik ble jo seksuelt misbrukt blandt annet. Ikke det at seksuelt misbruk i seg selv skaper en massemorder. Men kanskje sånn i tilegg til de andre overgrep, at han ble misbrukt av moren, og forlatt. Men en ting jeg lurer på, hvorfor blir du glad for at du og breivik har hatt samme, vonde oppvekst (ifølge deg selv)? Anonymkode: 0f9e6...cf5 Hvor har du det fra at han ble seksuelt misbrukt? Anonymkode: c90bf...e5d 0 Siter
Elisabeth36 Skrevet 17. mars 2016 Skrevet 17. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville det hatt betydning for straffeutmålingen? Anonymkode: dddfa...b78 Nei sikkert ikke siden han er den han er. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, Breivik ble jo seksuelt misbrukt blandt annet. Ikke det at seksuelt misbruk i seg selv skaper en massemorder. Men kanskje sånn i tilegg til de andre overgrep, at han ble misbrukt av moren, og forlatt. Men en ting jeg lurer på, hvorfor blir du glad for at du og breivik har hatt samme, vonde oppvekst (ifølge deg selv)? Anonymkode: 0f9e6...cf5 Hei! Hvor har du lest at Brevik ble utsatt for seksuelle overgrep av sin mor, det har ikke jeg fått med meg? Jeg håper ikke jeg har skrevet at jeg er glad for at vi har hatt samme vonde oppvekst, jeg er mer skremt over likhetene mellom oss, ikke glad for det. Men om det stemmer at han er blitt utsatt for seksuelle overgrep har han nok hatt det adskillig verre. Jeg kjenner mest til den følelsesmessige neglekten fra hans mor som ble observert på ssbu 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 10 timer siden, Elisabeth36 skrev: Syns det er rart at dommeren i straffesaken stanset forklaringen til psykiateren eller psykologen, som kjente til breivik fra barndommen av. Alt skal jo komme frem i en sak. Syns det er veldig skuffende, for dette var nytt for meg ang barndommen hans. Det gir jo en forklaring til hvorfor han er den han er. Så hvorfor skulle ikke det komme ut da? Er det bare jeg som syns det er rart? Hei! Jeg syns også det er rart, og jeg tenker som deg dette er også av offentlig interesse, for det kan jo forklare skjevutviklingen hans, som det tidlig fra faglig hold ble advart mot. I tillegg forklarer jo en del nytt som har kommet frem, fra ans barndom, at det var mye som var veldig galt, og denne gangen gikk det jo fryktelig også. Selv syns jeg det var interessant å lese at på 80 tallet ble ofte ikke faglige spesialist- råd faktisk fulgt, fordi ofte veide en sosionomss ord eller en barnehageannsatts observasjoner tyngre enn en psykologs, psykiaters, samt at man i stor grad derfor ikke fulgte de faglige rådene. Jeg leser hvor alvorlig ssbu så på situasjonen hjemme og at de både purret barnevern og ikke slapp saken så fort. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 11 timer siden, Elisabeth36 skrev: Sterk lesning av det du skriver. Det er veldig vondt å høre at det er så mye likt i bakgrunnen til deg og breivik. Du er tøff som tør å skrive dette vil jeg si. Jeg ser du har selvinnsikt, men det har ikke breivik. Han ser ikke selv at det er noe galt med han, Det er hele verden mot han, jeg håper ikke du sammenligner deg med han. Hei! Neida vi er som voksne veldig forskjellige, ideologisk, som du skriver ang selvinnsikt, jeg er også veldig følsom. Blir rastløs under enhver spenningsfilm...fordi jeg greier ikke se vold, men jeg liker spenning, men derfor går jeg litt rundt. Jeg visste ikke hvor følsom jeg var før en psykopomp skrev det på dol. Men ang Breivik, det er vondt å lese hvor alvorlig omsorgssvikten i hans barndom var, og at de faglige rådene fra ssbu ikke ble fulgt opp av barnevern. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 Hei! Etter å ha sett hvem Breivik ønsker kommunisere med og sende brev med, så er det forståelig at dette er brev som må stoppes. Nå ser vi hvor viktig det er at informasjon når ut til folket, hva brevsensuren har dreid seg om. Jeg personlig syns mye taler for at Breivik taper på nærmest alle punkter, men så har man i vertfall fått prøvd saken hans for retten og vi er et rettsystem som med gode grunner også må beskytte oss, mot at ekstrem kriminelle, voldelige, danner nettverk og får oppslutning blant andre misfornøyde elementer i samfunnet, noe som igjen, øker fare for ny terror. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 Den 17.3.2016 at 9.29, Solemnity skrev: Jeg synes han ser normal ut for alderen. Med tanke på soningsforhold, så føler jeg mye latterlig blir trukket fram. Det er også en del som jeg synes strider mot hva som er forsvarlig og verdig. Jeg føler ikke på noe hat for ABB, jeg tror ikke jeg har hatet ett eneste menneske, noen gang. Jeg har stor medfølelse for de som mistet nære og kjære i denne tragedien, og mistet selv noen som var mer perifer. Det er, for meg, ikke relevant i forhold til hvordan ABB blir behandlet. Hevntankene er forståelige, men de gagner oss ikke. Som madelenemie er jeg mer opptatt av samfunnet; av å beskytte demokratiet og menneskerettighetene. De som døde på Utøya, og sikkert de fleste som døde i Oslo by, var også beskyttere av disse prinsippene. Om vi viker fra dette og dømmer noen til et liv uten menneskeverd (uten at jeg påstår det er hva som har skjedd her, kun påpeker at enkelte forhold ved soningen er problematiske), så er veien til å finne andre også uverdige kort. Hvem er neste på listen? Pedofile? Andre mordere? Jeg tror ABB har asperger. Det som ofte faller meg inn, når vi snakker om kriminelle med sinne, er at fortidens barn - de vi ofte hadde blitt sinte på vegne av og ønsket å beskytte - er de samme voksne vi fordømmer og ønsker alt vondt. Vi forventer at noe magisk skal skje med menneskesinnet ved alder atten, som gjør det mulig for selv de mest underpriviligerte, sårede barna å bli velfungerende voksne. Hvem kjempet for narkomane, seksualforbrytere og ABB når de var fem år gamle? I mange av tilfellene; veldig få, om noen. Det betyr selvfølgelig ikke at ABB, eller andre kriminelle, burde få et klapp på hodet og en klem - før de blir sendt tilbake til samfunnet for å streve mer og skade flere. Men det betyr at, for meg, så er hat og hevn meningsløst. De vi ofte ønsker å strippe for all menneskeverd er de samme som har vokst opp med nettopp det; en følelse av manglende menneskeverd på mange arenaer i livet. Du har sannsynligvis rett i asberger-diagnose. "Ifølge Malt lider Breivik både av asperger og tourettes syndrom. Det var kombinasjonen som gjorde at Breivik fikk drapsfantasier, ifølge Malt." Se https://www.document.no/2012/06/tilregnelig-med-asperger/ og https://www.document.no/2012/06/abb-lide-av-asperger-og-tourette/ Medie-Norge og venstresiden ønsket å følge det politiske sporet, ikke det psykiatriske. Mange mener at det var en tabbe. Som en kommentator skriver på document.no (https://www.document.no/2016/03/anders-behring-breiviks-barndom-kartlagt-ligger-svarene-pa-227-der/): "Det store spørsmålet var om ABB var tilregnelig eller ikke. Pressen påstod hardnakket at ABB var tilregnelig; ellers hadde de ikke fått en dom som kunne brukes mot den politiske høyresiden. For å få ABB erklært tilregnelig, brukte de blant annet omtale av hans politiske agenda og beskrivelse av radikalisering. De ville vise at han var tilstrekkelig rasjonell til å forstå hva han hadde gjort." Anonymkode: f45c0...098 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har sannsynligvis rett i asberger-diagnose. "Ifølge Malt lider Breivik både av asperger og tourettes syndrom. Det var kombinasjonen som gjorde at Breivik fikk drapsfantasier, ifølge Malt." Se https://www.document.no/2012/06/tilregnelig-med-asperger/ og https://www.document.no/2012/06/abb-lide-av-asperger-og-tourette/ Medie-Norge og venstresiden ønsket å følge det politiske sporet, ikke det psykiatriske. Mange mener at det var en tabbe. Som en kommentator skriver på document.no (https://www.document.no/2016/03/anders-behring-breiviks-barndom-kartlagt-ligger-svarene-pa-227-der/): "Det store spørsmålet var om ABB var tilregnelig eller ikke. Pressen påstod hardnakket at ABB var tilregnelig; ellers hadde de ikke fått en dom som kunne brukes mot den politiske høyresiden. For å få ABB erklært tilregnelig, brukte de blant annet omtale av hans politiske agenda og beskrivelse av radikalisering. De ville vise at han var tilstrekkelig rasjonell til å forstå hva han hadde gjort." Anonymkode: f45c0...098 Det er ingen tvil om han er rasjonell og forstod hva han gjorde. Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen tvil om han er rasjonell og forstod hva han gjorde. Anonymkode: dddfa...b78 I så fall må man begrunne med medisinske kriterier og ikke politiske kriterier slik det ble gjort i den første rettsaken mot ABB. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
Pallida Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har sannsynligvis rett i asberger-diagnose. "Ifølge Malt lider Breivik både av asperger og tourettes syndrom. Det var kombinasjonen som gjorde at Breivik fikk drapsfantasier, ifølge Malt." Se https://www.document.no/2012/06/tilregnelig-med-asperger/ og https://www.document.no/2012/06/abb-lide-av-asperger-og-tourette/ Medie-Norge og venstresiden ønsket å følge det politiske sporet, ikke det psykiatriske. Mange mener at det var en tabbe. Som en kommentator skriver på document.no (https://www.document.no/2016/03/anders-behring-breiviks-barndom-kartlagt-ligger-svarene-pa-227-der/): "Det store spørsmålet var om ABB var tilregnelig eller ikke. Pressen påstod hardnakket at ABB var tilregnelig; ellers hadde de ikke fått en dom som kunne brukes mot den politiske høyresiden. For å få ABB erklært tilregnelig, brukte de blant annet omtale av hans politiske agenda og beskrivelse av radikalisering. De ville vise at han var tilstrekkelig rasjonell til å forstå hva han hadde gjort." Anonymkode: f45c0...098 Interessant artikkel og perspektiv. Hvor mye av hans atferd som barn kan ha sin forklaring i hans (mulige) autistiske trekk, heller enn at han var traumatisert? Han ble utvilsomt utsatt for grov omsorgssvikt, men som MM tidligere har påpekt, tar gjerne mennesker med denne diagnosen mindre (eller annerledes?) skade av omsorgssvikt enn mange andre. Og kanskje var det, objektivt sett, (autistiske) trekk ved ABB, som med god grunn, var svært belastende for hans mor (borderline eller ei) uten at dette ble forstått og fanget opp ved utredning på SSBU. Aspergers "fantes" vel ikke på åttitallet, og for å bli diagnostisert med autisme, hadde man trolig et vesentlig lavere funksjonsnivå enn hva ABB hadde. Endret 18. mars 2016 av Mari- 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: I så fall må man begrunne med medisinske kriterier og ikke politiske kriterier slik det ble gjort i den første rettsaken mot ABB. Anonymkode: f45c0...098 Så lenge han ikke er utilregnelig er den medisinske delen uvesentlig. Og han ble dømt etter hva har hadde gjort, ikke etter "politiske kriterier". Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge han ikke er utilregnelig er den medisinske delen uvesentlig. Og han ble dømt etter hva har hadde gjort, ikke etter "politiske kriterier". Anonymkode: dddfa...b78 I følge norsk lov skal utilregnelighet baseres på medisinske kriterier. Rettens hoveddommer godtok ABB nekting for å sende ham til hjernescanning. Hjernescanning kunne gitt et mer nyansert inntrykk. Da media protesterte på psykiatrisk sakkyndiges vurdering, byttet dommeren ut de sakkyndige psykiaterne med andre. Disse to avgjørelsene er blitt kritisert i ettertid. Noen mener at skiftet av sakkyndige ble gjort for å få svaret som dommeren og media ville ha om utilregnelighet. De to siste psykiatriske sakkyndige måtte basere sine vurderinger på hvor stert rasjonaliteten var til stede i ABBs politiske agenda og og radikaliseringsprosess. Tidligere psykiateres vurderinger av barndom (som egentlig er personlighetsdannelse), bli ikke tillagt noen vekt. Dette siste er det som kritikerne har sagt er vurdering av politiske kriterier (egentlig innslag av politiske kriterier). De mener at kun rent medisinske kriterier skal legges til grunn for vurderinga av eventuell utilregnelighet. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.