AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge norsk lov skal utilregnelighet baseres på medisinske kriterier. Og det ble det også gjort. Ingen ting tyder på at mannen ikke er straffesettslig ansvarlig. Vennligst slutt å gjøre han til en politisk matyr. Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 43 minutter siden, Mari- skrev: Interessant artikkel og perspektiv. Hvor mye av hans atferd som barn kan ha sin forklaring i hans (mulige) autistiske trekk, heller enn at han var traumatisert? Han ble utvilsomt utsatt for grov omsorgssvikt, men som MM tidligere har påpekt, tar gjerne mennesker med denne diagnosen mindre (eller annerledes?) skade av omsorgssvikt enn mange andre. Og kanskje var det, objektivt sett, (autistiske) trekk ved ABB, som med god grunn, var svært belastende for hans mor (borderline eller ei) uten at dette ble forstått og fanget opp ved utredning på SSBU. Aspergers "fantes" vel ikke på åttitallet, og for å bli diagnostisert med autisme, hadde man trolig et vesentlig lavere funksjonsnivå enn hva ABB hadde. Tror du har rett. Det er noe som ikke stemmer i madia-inntrykket av ABB. Historien om omsorgssvikt og svikt i offentlig hjelpeapparat er en god forklaring, men kanskje ikke nok forklaring. Hvis psykiater Ulrik Fredrik Malt har rett, burde man ta lærdom av fortidens fatale avgjørelser. Da burde folk som ABB fått tilstrekkelig psykiatrisk hjelp i tide. I barndommen burde han blitt plassert i forsterhjem. Om ABB ikke kunne ha forstått at grusomhetene var galt og om han eventuellt må ha vært utilregnelig i gjerningsøyeblikket, er ikke mitt hovedanliggende her. Derimot er de tankene han har ytret i retten så bizzarre at han burde hatt psykiatrisk hjelp. Årevis med isolasjon gjør ham ikke bedre. Det må som NHD sier sette sine spor. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det ble det også gjort. Ingen ting tyder på at mannen ikke er straffesettslig ansvarlig. Vennligst slutt å gjøre han til en politisk matyr. Anonymkode: dddfa...b78 Jeg gjør ham ikke til politisk martyr. Det er bare ditt stråmannsargument. Les det jeg skrev en gang til og kritiser ut fra det. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 18 timer siden, Madelenemie skrev: Hei! Nei, men min mor ble betegnet som uegnet for å ta vare på meg, hun var ustabil- Hun beskrev ting nokså likt som Breviks mor Hun hatet meg, det var det verste, jeg skjønte ikke riktig det før jeg ble gift, men min stefar var den verste, han kunne ikke røre ved noe jeg hadde tatt i, jeg skjønte ikke hvorfor, men nå vet jeg at det var fordi han ikke likte meg, og også hatet meg. Selv om min mor var farligst var jeg mest redd min stefar som aldri rørte meg. Det syns jeg viser at vold ikke er det barn nødvendigvis frykter mest. Ekkelt å kjenne seg igjen i en del av tankesettet og noe av livshistorien til ABB, vel? Men du har ikke Tourette? Noen fagfolk mener jo at ABB hadde T. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har sannsynligvis rett i asberger-diagnose. "Ifølge Malt lider Breivik både av asperger og tourettes syndrom. Det var kombinasjonen som gjorde at Breivik fikk drapsfantasier, ifølge Malt." Se https://www.document.no/2012/06/tilregnelig-med-asperger/ og https://www.document.no/2012/06/abb-lide-av-asperger-og-tourette/ Medie-Norge og venstresiden ønsket å følge det politiske sporet, ikke det psykiatriske. Mange mener at det var en tabbe. Som en kommentator skriver på document.no (https://www.document.no/2016/03/anders-behring-breiviks-barndom-kartlagt-ligger-svarene-pa-227-der/): "Det store spørsmålet var om ABB var tilregnelig eller ikke. Pressen påstod hardnakket at ABB var tilregnelig; ellers hadde de ikke fått en dom som kunne brukes mot den politiske høyresiden. For å få ABB erklært tilregnelig, brukte de blant annet omtale av hans politiske agenda og beskrivelse av radikalisering. De ville vise at han var tilstrekkelig rasjonell til å forstå hva han hadde gjort." Anonymkode: f45c0...098 " Rosenqvist mener Breiviks selverklærte konvertering er et nytt argument for at han ikke er psykotisk, fordi han ikke er fastlåst " Det er nok riktig og da stoler jeg mest på Malt når det gjelder diagnose. Det er rart at Rosenquist ikke har vært inne på tanken. Jeg kan i hvert fall ikke se at hun har nevnt det noe sted. Det er Malt som virker mest troverdig , synes jeg. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 18 timer siden, Elisabeth36 skrev: Syns det er rart at dommeren i straffesaken stanset forklaringen til psykiateren eller psykologen, som kjente til breivik fra barndommen av. Alt skal jo komme frem i en sak. Syns det er veldig skuffende, for dette var nytt for meg ang barndommen hans. Det gir jo en forklaring til hvorfor han er den han er. Så hvorfor skulle ikke det komme ut da? Er det bare jeg som syns det er rart? Enig. En fæl feilvurdering etter min mening. Folk har jo sine mistanker om hvorfor det ble gjort, men man vet ikke sikkert. Effekten av den avgjørelsen pluss avvisning av hjernescanning og bytte av psykiatrisk sakkyndige, ble at han ble regnet som tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Vi fikk altså en konklusjon som media var fornøyd med, men vi fikk ikke vite hele sannheten. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. En fæl feilvurdering etter min mening. Folk har jo sine mistanker om hvorfor det ble gjort, men man vet ikke sikkert. Effekten av den avgjørelsen pluss avvisning av hjernescanning og bytte av psykiatrisk sakkyndige, ble at han ble regnet som tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Vi fikk altså en konklusjon som media var fornøyd med, men vi fikk ikke vite hele sannheten. Anonymkode: f45c0...098 Men en aspergerdiagnose gjør en ikke utilgjengelig, slik jeg har forstått det. Riktignok synes jeg han kan virke noe paranoid i tillegg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. En fæl feilvurdering etter min mening. To grunner til dette: For å beskytte moren som da var i live, og fordi dette ikke hadde noen betydning for om han var strafferettslig tilregnelig eller ikke. 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk har jo sine mistanker om hvorfor det ble gjort, men man vet ikke sikkert. Effekten av den avgjørelsen pluss avvisning av hjernescanning og bytte av psykiatrisk sakkyndige, ble at han ble regnet som tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Vi fikk altså en konklusjon som media var fornøyd med, men vi fikk ikke vite hele sannheten. Anonymkode: f45c0...098 Den første rapporten konkluderte faktisk med at han ikke var tiltegnelig og tilnærmet pleietrengende, noe som dårlig stemmer overens med de faktiske realiteter. Du må slutte å beskylde media og venstresiden for å ha en (skjult) agenda i denne saken og at de har fått viljen sin med press. Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: To grunner til dette: For å beskytte moren som da var i live, og fordi dette ikke hadde noen betydning for om han var strafferettslig tilregnelig eller ikke. Den første rapporten konkluderte faktisk med at han ikke var tiltegnelig og tilnærmet pleietrengende, noe som dårlig stemmer overens med de faktiske realiteter. Du må slutte å beskylde media og venstresiden for å ha en (skjult) agenda i denne saken og at de har fått viljen sin med press. Anonymkode: dddfa...b78 Spar deg for stråmannsargumenter. Det passer deg vel godt å kritisere meg for oppfatninger jeg ikke har. Jeg konstaterer kun at fagfolkene var uenige og at vi ikke fikk vite hele sannheten. Om dommen var feil eller ikke angående om ABB var strafferettslig tilregnelig eller ikke, er jeg usikker på. Der var uenighet mellom fagfolk, noe som er interessant. Sitatene er kun belegg for at der er uenighet og ikke nødvendigvis mine oppfatninger slik du muligens tror. Etter min mening er ikke ABB martyr annet i egne øyne og eventuelt de som er gal nok til å sympatisere med ham. Man kunne utmerket godt kjørt deler av rettsaken for lukkede dører for å skåne Breiviks mor og da likevel få fram sannheten. I denne saken er grove feil som gjort av offentlig hjelpeapparat, veldig viktig å finne ut av fordi det kan forebygge nye tilfeller som ABB og forebygge flere tilfeller av omsorgssvikt. ABB har kostet 77 tapte menneskeliv, mange er skadde for resten av livet og har kostet vårt land langt over 100 mill kroner! Og så skulle en rettsstat la være finne ut av noe sånt, er etter min mening helt vanvittig! Du kan gjerne gjenta media-påstander, men det er ikke jo de som skulle felle dommen. I følge kritikerne opptråtte mange av dem som dommere i stedet for mer objektive referenter fra rettsaken. I media (og særlig i de mest venstrevridde) ble ABBs vanvittige rasisme stadig linket opp til høyresidens kritikk av innvandringspolitikk. Dermed satte de store deler av høyresiden i samme politiske bås som ABB. De mente at sånn vanvittig agitasjon har ingenting å gjøre i et demokrati. Og nettopp dette falt veldig mange tungt for brystet. De la merke til at om ABB ikke ble regnet som strafferettslig tilregnelig, så hadde denne linkingen ingenting for seg, og høyresiden kunne ikke kritiseres for å ha inspirert ABB til grusomhetene. Derfor ble mange på høyresiden skuffet over dommeren som ikke gikk lenger i å undersøke ABB med oppvekst og hjernescanning. At dommeren lot skokasting inne i rettslokalet passere, tok mange som at forakt for retten ikke ble tatt alvorlig. De satt med et inntrykk av en sleivete og lite uhildet hoveddommer. Da hoveddommer senere ble dommer i Høyesterett, var inntrykket av politisk kameraderi forsterket. Media applauderte dommeren som ikke undersøkte bedre. Mange satt igjen med inntrykket at media hadde vært overdommere i denne saken og at ikke rene medisinske vurderinger uten innblanding av ABBs politiske agenda var lagt til grunn for vurderingen av strafferettslig tilregnelighet. Anonymkode: f45c0...098 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 Skrevet 18. mars 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spar deg for stråmannsargumenter. Det passer deg vel godt å kritisere meg for oppfatninger jeg ikke har. Du bare insinuerer det kanskje kraftig. Det er sikkert sosialister, feminister, ateister og annet pakk som står bak. LOL. Anonymkode: dddfa...b78 0 Siter
FGT Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 Den 15.03.2016 at 17.45, AnonymBruker skrev: Breivik ser ut som en 80åring Anonymkode: 0f9e6...cf5 Syns han ser ut som en 40 åring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 54 minutter siden, FGT skrev: Syns han ser ut som en 40 åring. er du muligens noe rundt 40 åra selv da eller? Anonymkode: 0f9e6...cf5 0 Siter
slabbedask Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: er du muligens noe rundt 40 åra selv da eller? Anonymkode: 0f9e6...cf5 Han ser da vittering ikke ut som en 80-åring. Sånn ser en 80-åring ut. 1 Siter
FGT Skrevet 20. mars 2016 Skrevet 20. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: er du muligens noe rundt 40 åra selv da eller? Anonymkode: 0f9e6...cf5 Nei, jeg er 65. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 21. mars 2016 Skrevet 21. mars 2016 Jeg er enig i at omsorgssvikten og mishandlingen Breivik ble utsatt for av sin mor er relevant for saken og en av de viktigste grunnene til at Breivik gjorde det han gjorde —men for tilregnelighetsspørsmålet er det faktisk irrelevant. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 28. mars 2016 Skrevet 28. mars 2016 Den 3/17/2016 at 13.39, AnonymBruker skrev: Ekkelt å kjenne seg igjen i en del av tankesettet og noe av livshistorien til ABB, vel? Men du har ikke Tourette? Noen fagfolk mener jo at ABB hadde T. Anonymkode: f45c0...098 Jo men jeg har i vertfall tics:-) men det er nok ikke så viktig, det plager ingen. (men jeg kan bli misforstått) Men en merkelig følelse å kjenne seg så igjen i noens tankesett, noen man er så ulik ideologisk m.m., men igjen, det gjelder jo relativt isolert og på noen områder. Han er ekstremt overbevist om sitt verdenssyn og sin egen suverenitet, det er sært og sykt og farlig, fordi det er fyldt av hat. Jeg tror han kan ha autisme som grunndiagnose, men så en masse ræl, som følge av trøbbel i oppveksten på toppen av det. jeg hadde selv trøbbel i oppveksten, så hvordan noen kan bli så destruktive som han, handler vel noe om å være disponert, samt komme inn i feil miljø, evt ikke noe miljø, bare henvist til alenehet. I vertfall syns jeg han og mange som han, har gjort nok skade, det er på tide vi som samfunn våkner, når enkelte ungdommer, isolerer seg og de har det trøblete, det er nok med utøya og nok med skolemassakrer ofte begått av like ensomme gutter. Det er oss andres ansvar at vi oppdager outsiderne, at vi tar på alvor frustrasjon og ikke tvinger meninger til taushet fordi de ikke er PK, et åpent samfunn er inkluderende og et sted der det er trygt å gi uttrykk for frustrasjon og redsel, og det uten å bli kalt rasssit og stemplet så man må gå under jorden med tankene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.