Gå til innhold

Sover du naken?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
15 minutter siden, Trine skrev:

Det finnes ingen regler for hvor ofte man skal bytte klær. I følge deg er jeg skikkelig urenslig, men nå er jo jeg i evig krig også da (i krig mot meg selv) så da er det vel greit å være "urenslig".

Om vinteren sover jeg i pysjbukse og ulltrøye. På varme sommerdager har jeg bare truse. Dusjer og skifter undertøy ca annen hver dag. 

Ok,

men da har ikke du vært i kontalkt med barnehabiliteringen!

Fortsetter under...

påskelilje
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Grøss, bare å lese om dette får det til å begynne å stikke og klø. Hater ull...

Vi elsker ull i vår familie :-) Vi er ordentlige ullfreaker! Men minstejenta tåler dessverre ikke ull, på henne klør det :-(

Men vi andre nyter gode ulltrøyer/stillongser fra Ulvang, Kari Traa, Janus m.fl :-)

1 minutt siden, Madelenemie skrev:

Jeg maser mest på barnas venner, da det er de som ikke har med seg regler og rutiner hjemmefra,

De har nok med seg sine regler og rutiner.  Du må ikke tro at alle barn som sover i noe annet enn pysjamas, kommer fra et hjem i full oppløsning og uorden.

Jeg tror ingen av mine barns overnattingsgjester har hatt med seg pysjamas etter at de ble store nok til å ordne seg selv om kvelden.

Madelenemie
9 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg synes ikke du skal blande deg inn i hva hennes venner har på seg når de overnatter hos dere. Du kan vel bare vaske sengetøyet etterpå/evt at de har med eget sengetøy?

ja 

det er det jeg gjør, jeg har gitt opp reglene om pysjer snart:-(

Madelenemie
10 minutter siden, laban skrev:

Det er nok enklere for meg å bruke litt skjønn på slike ting, enn det er for deg.

Jeg sov i pysjamas så lenge jeg bodde hos foreldrene mine (og en god stund mens jeg bodde alene også).  Men etter hvert lagde jeg mine egne regler, både for nattøy og dusjing.  Mannen min fleiper med at vi begge lever etter prinsippet "ikke pen, men ren" ;)

Det er et fint prinsipp:-)

Det er viktigere for meg å være ikke pen, men ren;)

Jeg tror du ellers har rett i at skjønn er lettere for deg i dette, men jeg hører på barna mine, jeg er uenig, men når jeg sendes ut, da gjør jeg noe annet, og da slipper jeg tenke mer på den saken.

Annonse

påskelilje
2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg maser mest på barnas venner, da det er de som ikke har med seg regler og rutiner hjemmefra,

jeg har sagt til dem, at i dette huset sover man i følge reglene i pysjamas. (jeg sier ikke pysj, men pysjamas. Jeg syns det er rart at man skal sove uten klær om natten, tenk om noen kommer inn på rommet?) eller hva om man må gå på toalettet om natten? skal man da stå opp, og kle på seg? eller skal man gå i truse til toalettet?

Vi har det slik at barnas venner sover på barnas egne rom. Det betyr at det ikke er absolutt privatliv, kanskje ville det vært annerledes om man hadde egne rom for de besøkende, men barn har det slik, er min erfaring, at de vil sove på samme rom, dette er et slags system.

Derfor er jeg enda mer forundret over at man ikke er kledd i full pysjamas!?

For en familie som har store sosiale utfordringer pga for eksempel Asperger, er det nok lettest å ha klare, firkantede regler å forholde seg til og følge. For oss andre som ikke har disse utfordringer, kan vi lettere være fleksible ut fra temperatur, hvem som svetter mest, om vi har besøk, hvor flaue vi er over å vise kropp etc.

De fleste ligger jo under dyna. Det er jo ikke farlig om noen åpner døra og kikker inn og ser et hode, en bar arm og et bart bein?

Hvis gjester skal på toalettet, eller om en av oss i familien skal på toalettet mens vi har gjester, slenger vi kanskje på oss ei t-skjorte. Når det bare er oss fem, går vi i trusa på badet dersom vi skal det. Som regel treffer vi ingen midt på natta - og skulle vi treffe noen, er jo ikke det noen katastrofe. De fleste av oss ser hverandre både med og uten truse (gjelder ikke alle fem, et par stykker er lit mer sjenerte).

For meg er pyamas aller mest t plagg det er deilig å gå i om kvelden etter at jeg har badet, og før jeg legger meg :-)

Madelenemie
8 minutter siden, slabbedask skrev:

Grøss, bare å lese om dette får det til å begynne å stikke og klø. Hater ull...

:lol:

Jeg hater også ull, men bomull bambus og silke det går bra:-)

all ull stikker for meg, og vet du hva, min mann kjøpte en hel seng av ull:(

da flyttet jeg ut, til et rom med normal seng og syntetisk dyne som ikke stikker.

Madelenemie
5 minutter siden, påskelilje skrev:

For en familie som har store sosiale utfordringer pga for eksempel Asperger, er det nok lettest å ha klare, firkantede regler å forholde seg til og følge. For oss andre som ikke har disse utfordringer, kan vi lettere være fleksible ut fra temperatur, hvem som svetter mest, om vi har besøk, hvor flaue vi er over å vise kropp etc.

De fleste ligger jo under dyna. Det er jo ikke farlig om noen åpner døra og kikker inn og ser et hode, en bar arm og et bart bein?

Hvis gjester skal på toalettet, eller om en av oss i familien skal på toalettet mens vi har gjester, slenger vi kanskje på oss ei t-skjorte. Når det bare er oss fem, går vi i trusa på badet dersom vi skal det. Som regel treffer vi ingen midt på natta - og skulle vi treffe noen, er jo ikke det noen katastrofe. De fleste av oss ser hverandre både med og uten truse (gjelder ikke alle fem, et par stykker er lit mer sjenerte).

For meg er pyamas aller mest t plagg det er deilig å gå i om kvelden etter at jeg har badet, og før jeg legger meg :-)

ok.

Jeg tror ikke vi har store sosiale utfordringer pga av asperger syndrom, i følge min mann er det mest jeg som er problemet.

men samtidig har jeg endret meg, jeg holder selskaper ingen skulle tro var mulig.'

Min manns sjef sendte meg sms, hun visste tydeligvig om at jeg har asperger syndrom, hun som alle, og derfor var hun mektig imponert over min vertinne-funkjson:-)    Jeg ble veldig glad for den sms av henne :D

Hun ville jo ikke forstått at jeg har asperger uten at min mann har opplyst sine kollegaer om det, noe jeg vet, og som er helt ok, da slipper jeg delta på sosiale ting.

ang soving uten pysjamas:

Jeg hadde aldri slengt på meg en t-skljorte for så å gå på toalettet,  på besøk hos noen om natten, ikke i eget hus ville jeg gjort dette, så der er vi forskjellige. Jeg liker være mer vel anntrukket, i et nattlig anntrekk, jeg ville vel knapt gått på toalettet uten at pysjamasen satt så korrekt at jeg følte det var innenfor alle regler for å vise seg for andre.

Jeg håper du forstår dette rett, selvsagt er jeg fleksibel, jeg mer overfører reglene jeg kjenner til hverdagen, jeg tenker ikke at reglene er til fordi vi har asperger, jeg tenker reglenege tilhører mer det normale liv.

Jeg skjønner ikke at man skal gå på toalettet om natten med nakne ben?

påskelilje
10 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jeg skjønner ikke at man skal gå på toalettet om natten med nakne ben?

Haha :-D

Unnskyld at jeg ler, men jeg synes den formuleringen var komisk! Hvorfor kan man ikke gå på toalettet om natten med nakne ben??!!?? Er det flaut å vise beina til hverandre inad i familien? Eller er det at du synes det er flaut å vise deg kun i underbukse+ t-skjorte? Hos oss går vi ut og inn på badet hos hverandre (de aller fleste), og i alle fall når en har noe tøy på, så er vi ikke flaue for hverandre.

Edit: Uff, jeg ser nå at jeg hørtes veldig frekk ut. Ikke meningen å være frekk, Madeleinemie!

Endret av påskelilje
Madelenemie
23 minutter siden, Trine skrev:

Nei og det er det visst endel andre her som ikke har heller ;)

ok,

mulig det er en del som ikke har vært i kontakt med barnehabiliteringen, men over til det mer saksannliggende.

Det fins regler for bytting av klær, for soving med pysjamas m.m., alt dette vet barnehabiliteringen om, og de har gitt meg reglene.

Jeg skjønner at man kan være syk, trøtt, lat og sovne fra reglene en kveld, men jeg skriver ikke om unntakene, men reglene sånn som de MÅ være i hverdagen, i de fleste dager for de fleste mennesker.

(håper du skjønner) ( dette er ikke min rigiditet, stahet, dette er mer offisielle regler, de er ikke sånne "regler" nman kan ta lett på.

Annonse

Madelenemie

:(

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha :-D

Unnskyld at jeg ler, men jeg synes den formuleringen var komisk! Hvorfor kan man ikke gå på toalettet om natten med nakne ben??!!?? Er det flaut å vise beina til hverandre inad i familien? Eller er det at du synes det er flaut å vise deg kun i underbukse+ t-skjorte? Hos oss går vi ut og inn på badet hos hverandre (de aller fleste), og i alle fall når en har noe tøy på, så er vi ikke flaue for hverandre.

Jeg syns sånt er vanskelig.

Jeg vet ikke hvorfor.

Jeg gikk med kort svart kjole i operaen på søndag, bena var dekket av en tynn sort strømpebukse, jeg følte meg tildekket og kledd.

jeg kunne skrevet, det er kulturelt betinget, men vi er jo fra samme kultur.

Så rart at man er så forskjellig? Hvorfor er jeg, du, vi det?

påskelilje
6 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jeg syns sånt er vanskelig.

Jeg vet ikke hvorfor.

Jeg gikk med kort svart kjole i operaen på søndag, bena var dekket av en tynn sort strømpebukse, jeg følte meg tildekket og kledd.

jeg kunne skrevet, det er kulturelt betinget, men vi er jo fra samme kultur.

Så rart at man er så forskjellig? Hvorfor er jeg, du, vi det?

Vet ikke. Jeg har vel alltid vært veldig avslappet når det gjelder kropp og påkledning. Vokste opp i et hjem med mor og søster og meg, og vi vandret ofte rundt i truse og t-skjorte, innimellom truse og BH (selv om mamma var litt mindre utadvendt enn oss jentene), og da jeg var ungdom var det vanlig å sole seg toppløs på strendene, og det gjorde jeg også, selv om det var andre til stede (også gutter). Jentene mine er mer flaue enn det jeg er/var, og det er ikke snakk om at de vil sole seg toppløse, og jeg får heller ikke lov til å gjøre det når de er til stede. Men ellers i huset, er vi vel ganske lite flaue.

Når jeg skal "ut", altså lenger enn min egen hage, har jeg på meg anstendig tøy - eller dvs jeg kan gjerne gå i shorts og singlett og sandaler om sommeren, så det gjør meg ingenting å vise beina eller armene.

Jeg mente ikke å le hånlig av deg i stad altså - var inne og editerte litt, vet ikke om du så det. Ikke meningen å gjøre narr av deg!

Mannen min er litt mer flau enn meg, og er ikke så glad i om vi vandrer rundt lite påkledd lørdags formiddag lenge, men han har tilpasset seg litt og er litt mindre firkantet nå enn for 10-20 år siden :-)

Endret av påskelilje
Madelenemie
40 minutter siden, laban skrev:

De har nok med seg sine regler og rutiner.  Du må ikke tro at alle barn som sover i noe annet enn pysjamas, kommer fra et hjem i full oppløsning og uorden.

Jeg tror ingen av mine barns overnattingsgjester har hatt med seg pysjamas etter at de ble store nok til å ordne seg selv om kvelden.

:-) ok

Mine barn har alltid med seg pysjamas når de sover borte, fordi de skal sove med pysjamas, og fordi jeg har forklart dem fordelene ved dette, feks kan man da våknre om natten og gå på toalettet uten å måtte kle seg, man er ferdig og passelig anntrukket, for tilfeller hvor dette skjer.

Som regel skjer ikke dette, men det kan skjre, så derfoir er det jo praktisk.

8 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok,

mulig det er en del som ikke har vært i kontakt med barnehabiliteringen, men over til det mer saksannliggende.

Det fins regler for bytting av klær, for soving med pysjamas m.m., alt dette vet barnehabiliteringen om, og de har gitt meg reglene.

Jeg skjønner at man kan være syk, trøtt, lat og sovne fra reglene en kveld, men jeg skriver ikke om unntakene, men reglene sånn som de MÅ være i hverdagen, i de fleste dager for de fleste mennesker.

(håper du skjønner) ( dette er ikke min rigiditet, stahet, dette er mer offisielle regler, de er ikke sånne "regler" nman kan ta lett på.

Det er på en måte din rigiditet. Du har blitt fortalt noen leveregler for å gjøre hverdagen din lettere og du bryter ikke regler. Trolig har barnehabiliteringen tenkt at det ville bli vanskelig for deg å forstå dersom de ikke hadde satt veldig klare regler. Men for andre, som klarer å vurdere selv, er det ingen regler for hva man skal ha på når man sover, hvor ofte man skal skifte på senga, hvor ofte man skal dusje eller hvor ofte man skal skifte klær. Tror du virkelig alle som jobber på barnehabiliteringen sover i pysjamas? De har gitt deg regler som skal passe for deg, som skal være enkle for deg å forholde deg til. Det er ikke regler som er laget for alle.

påskelilje
2 minutter siden, Trine skrev:

Det er på en måte din rigiditet. Du har blitt fortalt noen leveregler for å gjøre hverdagen din lettere og du bryter ikke regler. Trolig har barnehabiliteringen tenkt at det ville bli vanskelig for deg å forstå dersom de ikke hadde satt veldig klare regler. Men for andre, som klarer å vurdere selv, er det ingen regler for hva man skal ha på når man sover, hvor ofte man skal skifte på senga, hvor ofte man skal dusje eller hvor ofte man skal skifte klær. Tror du virkelig alle som jobber på barnehabiliteringen sover i pysjamas? De har gitt deg regler som skal passe for deg, som skal være enkle for deg å forholde deg til. Det er ikke regler som er laget for alle.

Veldig fint forklart, Trine!

Madelenemie
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Vet ikke. Jeg har vel alltid vært veldig avslappet når det gjelder kropp og påkledning. Vokste opp i et hjem med mor og søster og meg, og vi vandret ofte rundt i truse og t-skjorte, innimellom truse og BH (selv om mamma var litt mindre utadvendt enn oss jentene), og da jeg var ungdom var det vanlig å sole seg toppløs på strendene, og det gjorde jeg også, selv om det var andre til stede (også gutter). Jentene mine er mer flaue enn det jeg er/var, og det er ikke snakk om at de vil sole seg toppløse, og jeg får heller ikke lov til å gjøre det når de er til stede. Men ellers i huset, er vi vel ganske lite flaue.

Når jeg skal "ut", altså lenger enn min egen hage, har jeg på meg anstendig tøy - eller dvs jeg kan gjerne gå i shorts og singlett og sandaler om sommeren, så det gjør meg ingenting å vise beina eller armene.

Jeg mente ikke å le hånlig av deg i stad altså - var inne og editerte litt, vet ikke om du så det. Ikke meningen å gjøre narr av deg!

Mannen min er litt mer flau enn meg, og er ikke så glad i om vi vandrer rundt lite påkledd lørdags formiddag lenge, men han har tilpasset seg litt og er litt mindre firkantet nå enn for 10-20 år siden :-)

:-)

Det er fint å være avslappet,

bare noe jeg ikke er så vant med,

jeg lærer av det som er uvant for meg.

Jeg tenkte kun du moret deg, og ikke noe mer, jeg morer meg jo selv mye;) ble ikke lei meg for noe du skrev:-)

Klem

Jeg gleder meg til å besøke/treffe/se deg, .-) om jeg overnatter, så kanskje går jeg vel anntrukket til toalettet om natten, og du i T-skjorte :lol:, det er sånn man lærer at det fins regler som ikke barnehabiliteringen har tenkt på:-) Du og Trine og laban er søte, fordi dere er så avslappet og tar ting helt på deres egne måter:-) Dere er skikkelig mennesker:-) og jeg liker det, dere er jo sånn som jeg vil være,

dere greier det , helt uten regler, det er en fin ting:-) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...