Gå til innhold

Jeg er ikke syk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
1 minutt siden, frosken skrev:

Nå når våren kommer, så kunne du kanskje bli med på turer med Friskvernsentralen igjen. Hvis de holder på fortsatt da:-)

Vet de driver og trener på onsdager, men da må jeg gå et stykke. Det er så tungt å gå med alt dette fettet. Bare jeg kunne kuttet ut sjokolade og annet dritt, da hadde jeg gått ned. Men kunne jo vært med på trimmen hvis jeg kunne sittet på med noen dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vet de driver og trener på onsdager, men da må jeg gå et stykke. Det er så tungt å gå med alt dette fettet. Bare jeg kunne kuttet ut sjokolade og annet dritt, da hadde jeg gått ned. Men kunne jo vært med på trimmen hvis jeg kunne sittet på med noen dit. 

Det er på tide å investere i en ny sykkel på deg, med kurv. Så kan du bruke den frem og tilbake, det går mye raskere .. er så kjedelig å gå synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vet de driver og trener på onsdager, men da må jeg gå et stykke. Det er så tungt å gå med alt dette fettet. Bare jeg kunne kuttet ut sjokolade og annet dritt, 

Men så gjør det da!

Anonymkode: aeba8...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, XbellaX skrev:

Det er på tide å investere i en ny sykkel på deg, med kurv. Så kan du bruke den frem og tilbake, det går mye raskere .. er så kjedelig å gå synes jeg.

Har ubrukt sykkel som jeg kjøpte ny, burde brukt den. Men der de er er det oppoverbakke, har er det ikke mye flatt. Det hadde jeg likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så gjør det da!

Anonymkode: aeba8...0ca

Jada, det er ikke lett. Jeg sliter sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har ubrukt sykkel som jeg kjøpte ny, burde brukt den. Men der de er er det oppoverbakke, har er det ikke mye flatt. Det hadde jeg likt. 

Da kan du trille hjem, og gå med den ved siden av deg når du skal dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 timer siden, frosken skrev:

Det er få ord som kan ha så mange betydninger som "syk" - og det vil ofte være liten enighet om hva begrepet innebærer. F.eks. vil de fleste barn med omfattende funksjonshemminger si at de ikke er syke - de sitter bare i rullestol, eller kan ikke se osv - sykdom forbinder de med å ha feber og vondt i halsen. For noen betyr sykdom f.eks. det å ikke føle seg bra, mens andre vil si at sykdom innebærer å oppfylle kriteriene for en bestemt diagnose.

Hvis vi nå tar utgangspunkt i dersom du oppfyller kriteriene til en diagnose så er du syk, så innebærer dette i ditt tilfelle at du er syk - dvs. du har en kronisk (langvarig) psykisk lidelse. Ut i fra en slik forståelse så er du syk enten du har aktive symptomer eller ikke. En annen måte å tenke rundt dette på, er at man skiller mellom faser med lite symptomer og faser med mye symptomer. Mange av de psykiske lidelsene kan jo nærmest "sove" i lange perioder.  Når din sykepleier sier at du ikke er syk, så tror jeg han med det mener at du ikke har så mye symptomer at han for tiden er akutt bekymret. Han ser ut til å mene at du for tiden har rimelig kontroll over nivået på dine symptomer, han anser det ikke nødvendig med noen form for akutte tiltak. Samtidig minner han deg på at dersom du helt slutter å ta antipsykotisk medisin, så kan du fort bli så akutt syk at du umiddelbart vil trenge behandling. (Dette med tvangsinnleggelse eller ikke, er ikke så interessant her, fordi du alltid har sagt ja til innleggelser tidligere når du har blitt syk - og det kommer du helt sikkert til å gjøre i fremtiden om det blir aktuelt også. Det er ikke graden av sykdom alene som avgjør om folk blir tvangsinnlagt dersom de har alvorlige psykiske lidelser, det handler også om evnen til å motta hjelp når det er nødvendig. Frivillighet skal alltid være førstevalget. )

Han sier også til deg noe om hvilke symptomer han tenker er litt i grenseland, hva som bekymrer han litt av det du forteller - og han sier da at dette med at du sier du tar inn andres energier kanskje er noe av det som bekymrer han mest. Når du da sender ham en melding etter timen som handler om at du lurer på om du har tatt inn hans energier, så våkner bekymringen hans litt igjen. Han minner deg på at legen har sagt at du enten bør ta 2 mg risperdal og litt nozinan om kvelden ELLER at du kan fortsette med 1 mg risperdal i kombinasjon med 150 mg seroquel.

Jeg tror at det også for sykepleieren er synlig at du er mer aktiv enn tidligere og at enkelte ting fungerer bedre for deg med mindre risperdal enn tidligere. Samtidig er det noen ting som har blitt vanskeligere, og da særlig dette med at du ikke skiller helt mellom deg selv og andre (som er min måte å formulere det du kaller å ta inn andres energier). Derfor er hans vurdering at du ikke er sykere enn at han tenker at dere kan fortsette som før, han velger å presisere at etter hans oppfatning så er ikke dine tanker om åndelighet i seg selv nødvendigvis sykdom (det finnes jo betydelig mengde alternativlitteratur med lignende standpunkter), men han minner deg på at det ikke er noe selvfølge at du ikke kan komme til å bli akutt syk.

Jeg synes nå det er svært viktig at du gjør nøyaktig det han har videreformidlet om medisinering. Enten fortsette med seroquel i kombinasjon med risperdal eller øke risperdal.  Behandlingsopplegget du har nå virker bedre enn noe du har hatt på veldig mange år. Jeg kunne ønske at du fortsatte å kommunisere tydelig med dem hvordan din hverdag er - OG - at du gjør som de anbefaler når det gjelder medisiner. De har jo tydeligvis sett at du har hatt lav livskvalitet gjennom lang tid, og derfor både gitt deg fontex og latt deg redusere risperdal. Akkurat nå står du litt på en slags grense i forhold til hvor mye du tåler - og du ødelegger sannsynligvis veldig for deg selv ved å ikke gjøre akkurat som de sier i forhold til medisiner, siden de velger å la deg prøve på så lave doser.

Bra svar, men jeg lurer på en ting. Kan ikke den lave livskvaliteten (trøtt og sliten) like gjerne ha kommet etter den forrige psykosen og ikke pga av Risperdal alene? Er det ikke et sjansespill å vente lenger nå med å øke fordi man svekkes litt for hver psykose en har hatt ? Hvor lenge er dette forsvarlig ?

Jeg spør fordi det virker som du kan mye om temaet.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Et øyeblikk siden, XbellaX skrev:

Da kan du trille hjem, og gå med den ved siden av deg når du skal dit. 

Ja kan jo prøve å sykle litt, er bare litt bekymret når jeg blir "svevete". Det skjedde faktisk sist gang jeg syklet, datt rett ned på fortauet og slo meg og slo hull på buksa. Siden det har jeg ikke syklet, skummelt og nå som jeg er så stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja kan jo prøve å sykle litt, er bare litt bekymret når jeg blir "svevete". Det skjedde faktisk sist gang jeg syklet, datt rett ned på fortauet og slo meg og slo hull på buksa. Siden det har jeg ikke syklet, skummelt og nå som jeg er så stor. 

Uff ja da er det nok ikke så lurt, evt kan du jo gå av med en gang du kjenner deg slik. Jeg tenkte kanskje det ville vært godt å ha noe å støtte seg på når du gikk hjem og var svevete i hodet. Kanskje det tryggeste er å bruke bena når du er der du er akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, XbellaX skrev:

Uff ja da er det nok ikke så lurt, evt kan du jo gå av med en gang du kjenner deg slik. Jeg tenkte kanskje det ville vært godt å ha noe å støtte seg på når du gikk hjem og var svevete i hodet. Kanskje det tryggeste er å bruke bena når du er der du er akkurat nå. 

Ja kanskje det, men jeg kjøpte jo sykkelen med intensjon om å bruke den. Akkurat som jeg kjøpte bilen for å bruke den, det er noe med meg som ikke stemmer. Tankene er der men det er verre med handlingen, sliter med "just do it". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja kanskje det, men jeg kjøpte jo sykkelen med intensjon om å bruke den. Akkurat som jeg kjøpte bilen for å bruke den, det er noe med meg som ikke stemmer. Tankene er der men det er verre med handlingen, sliter med "just do it". 

Det gjør de fleste av oss! Men skal du bruke trøa så skaff deg en fin sykkelhjelm, i tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Et øyeblikk siden, XbellaX skrev:

Det gjør de fleste av oss! Men skal du bruke trøa så skaff deg en fin sykkelhjelm, i tilfelle. 

Har sykkelhjelm og, men den har gubben brukt og sikkert svettet i. Han sykler jo på timevis. Sa til han i dag "Jeg blir med på sykkeltur". "Jeg skal dit" sa han. "Nei da blir jeg ikke med" sa jeg. "Du hadde ikke blitt med uansett" sa han. Ja det er vel rett,orker jo ingenting. Han spurte om vi skulle pynte til påske og "Nei skal vi orke det" sa jeg. "Nei du orker jo ingenting" sa han. Det er sant det,det eneste jeg har orket som er noe å snakke om er å gå på dagsenteret. Ellers flyter det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Har sykkelhjelm og, men den har gubben brukt og sikkert svettet i. Han sykler jo på timevis. Sa til han i dag "Jeg blir med på sykkeltur". "Jeg skal dit" sa han. "Nei da blir jeg ikke med" sa jeg. "Du hadde ikke blitt med uansett" sa han. Ja det er vel rett,orker jo ingenting. Han spurte om vi skulle pynte til påske og "Nei skal vi orke det" sa jeg. "Nei du orker jo ingenting" sa han. Det er sant det,det eneste jeg har orket som er noe å snakke om er å gå på dagsenteret. Ellers flyter det her. 

Så det at du trappet ned på risperdal har ikke hatt noe særlig innvirkning på energinivået?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har sykkelhjelm og, men den har gubben brukt og sikkert svettet i. Han sykler jo på timevis. Sa til han i dag "Jeg blir med på sykkeltur". "Jeg skal dit" sa han. "Nei da blir jeg ikke med" sa jeg. "Du hadde ikke blitt med uansett" sa han. Ja det er vel rett,orker jo ingenting. Han spurte om vi skulle pynte til påske og "Nei skal vi orke det" sa jeg. "Nei du orker jo ingenting" sa han. Det er sant det,det eneste jeg har orket som er noe å snakke om er å gå på dagsenteret. Ellers flyter det her. 

Du har unnskyldninger og bortforklareringer for det meste. Hva med å bruke mindre til på DOL og mer tid på faktisk å gjøre ting. Bare et råd.

Anonymkode: aeba8...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har sykkelhjelm og, men den har gubben brukt og sikkert svettet i. Han sykler jo på timevis. Sa til han i dag "Jeg blir med på sykkeltur". "Jeg skal dit" sa han. "Nei da blir jeg ikke med" sa jeg. "Du hadde ikke blitt med uansett" sa han. Ja det er vel rett,orker jo ingenting. Han spurte om vi skulle pynte til påske og "Nei skal vi orke det" sa jeg. "Nei du orker jo ingenting" sa han. Det er sant det,det eneste jeg har orket som er noe å snakke om er å gå på dagsenteret. Ellers flyter det her. 

Jeg synes du har orket endel mer enn tidligere, du har vært mer aktiv men jeg ser jo at det svinger ganske mye fortsatt hos deg. Jeg synes du skal pynte til påsken, gjør det selv om du egentlig ikke orker i dag. I blant må man bare tvinge seg selv til å begynne, etterhvert går det litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Så det at du trappet ned på risperdal har ikke hatt noe særlig innvirkning på energinivået?

Nei, er bare mer aktiv inni meg, på tankeplanet og følelsesplanet. Jeg sitter og ligger mye i sofaen, det eneste jeg gjør er å gå ned på dagsenteret. Så sitter jeg der og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har unnskyldninger og bortforklareringer for det meste. Hva med å bruke mindre til på DOL og mer tid på faktisk å gjøre ting. Bare et råd.

Anonymkode: aeba8...0ca

Ja jeg har vel det :( Jeg orker bare ikke. Bruker ikke fysisk energi på å skrive her, jeg liker meg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes du har orket endel mer enn tidligere, du har vært mer aktiv men jeg ser jo at det svinger ganske mye fortsatt hos deg. Jeg synes du skal pynte til påsken, gjør det selv om du egentlig ikke orker i dag. I blant må man bare tvinge seg selv til å begynne, etterhvert går det litt lettere.

Det eneste jeg har orket er jo å gå på dagsenteret, her hjemme gjør jeg ingenting. Og tar det enkelt til middag og, burde klart å lage noe skikkelig for sønnen min sin del. Jeg er aktiv inni meg, men kroppen er tung og lat. Den liker ikke bevegelse, det er vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg har vel det :( Jeg orker bare ikke. Bruker ikke fysisk energi på å skrive her, jeg liker meg her. 

Det er vi mange som gjør, men noen ganger må man bare ta seg sammen og prøve gjøre noe... :ph34r:

Anonymkode: aeba8...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Nei, er bare mer aktiv inni meg, på tankeplanet og følelsesplanet. Jeg sitter og ligger mye i sofaen, det eneste jeg gjør er å gå ned på dagsenteret. Så sitter jeg der og. 

Og den indre aktivitetet er ikke positiv. Nå tror jeg det er på tide å slutte med alle bortforklaringer. Jeg er enig med Nhd som skrev et sted at det du trenger er stabil medisinering. Deretter tror jeg du trenger profesjonell hjelp for å bli mer aktiv, gå ned i vekt og bygge opp fysikken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...