Gå til innhold

Jeg er ikke syk.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vi mange som gjør, men noen ganger må man bare ta seg sammen og prøve gjøre noe... :ph34r:

Anonymkode: aeba8...0ca

Ja det er sant, snart er jeg så tung at jeg orker ikke å sitte mer. Ligger ofte hjemme, det gjør vondt i fettet å sitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det eneste jeg har orket er jo å gå på dagsenteret, her hjemme gjør jeg ingenting. Og tar det enkelt til middag og, burde klart å lage noe skikkelig for sønnen min sin del. Jeg er aktiv inni meg, men kroppen er tung og lat. Den liker ikke bevegelse, det er vondt. 

I forhold til hva du har klart tidligere synes jeg det å gå på dagsenteret er stor fremgang, itillegg har du vært på besøk, og hatt besøk, vi må ikke glemme det. Men det er ikke så bra når du ikke klarer mer resten av uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Og den indre aktivitetet er ikke positiv. Nå tror jeg det er på tide å slutte med alle bortforklaringer. Jeg er enig med Nhd som skrev et sted at det du trenger er stabil medisinering. Deretter tror jeg du trenger profesjonell hjelp for å bli mer aktiv, gå ned i vekt og bygge opp fysikken din.

Føler den indre aktiviteten er positiv, da har jeg da noe...uten det har jeg ingenting, da er alt tomt. Er det bedre? Ja trenger vel stabil medisinering, hadde jeg bare blitt fornøyd en gang og fått det bra. Hvor finner jeg profesjonell hjelp for de kroppslige tingene? Frisklivssentralen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 minutter siden, XbellaX skrev:

I forhold til hva du har klart tidligere synes jeg det å gå på dagsenteret er stor fremgang, itillegg har du vært på besøk, og hatt besøk, vi må ikke glemme det. Men det er ikke så bra når du ikke klarer mer resten av uken. 

Jo takk, ja det er da noe i forhold til ingenting. Det er vel et kvarter å gå ned dit, og jeg liker jo å være der. Det er de energiene, vet at risperdal beskytter meg mot det. Men er så redd for å ta det, redd for at den indre aktiviteten forsvinner. Da har jeg ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Føler den indre aktiviteten er positiv, da har jeg da noe...uten det har jeg ingenting, da er alt tomt. Er det bedre? Ja trenger vel stabil medisinering, hadde jeg bare blitt fornøyd en gang og fått det bra. Hvor finner jeg profesjonell hjelp for de kroppslige tingene? Frisklivssentralen?

Jeg mener du trenger å fylle hodet med noe annet. Dempe symtomene du har i hodet og erstatte det med noe annet. Da trenger du å orke mer og her mener jeg du trenger profesjonell hjelp og at det er dette som bør være tema når sykepleieren kommer. Opp i dose som legen sier og hjelp til aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg mener du trenger å fylle hodet med noe annet. Dempe symtomene du har i hodet og erstatte det med noe annet. Da trenger du å orke mer og her mener jeg du trenger profesjonell hjelp og at det er dette som bør være tema når sykepleieren kommer. Opp i dose som legen sier og hjelp til aktivitet.

Tror ikke sykepleieren kan hjelpe med aktivitet, han er jo her for det psykiske. Om jeg demper symptomene som du skriver, blir jeg ikke mer aktiv av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Tror ikke sykepleieren kan hjelpe med aktivitet, han er jo her for det psykiske. Om jeg demper symptomene som du skriver, blir jeg ikke mer aktiv av den grunn. 

Han kan videreformidle. Nei, jeg vet du ikke bli mer aktiv, men du bli ikke mindre passiv av å redusere heller. Du er mer klar i hodet når du er tilstrekkelig medisinert og fordi du har vært innaktiv så lenge er det tungt/ umulig å komme i gang for deg alene med å bygge deg opp fysisk. Jeg har også mistanke om at det vil forverre seg for hver psykose du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Bra svar, men jeg lurer på en ting. Kan ikke den lave livskvaliteten (trøtt og sliten) like gjerne ha kommet etter den forrige psykosen og ikke pga av Risperdal alene? Er det ikke et sjansespill å vente lenger nå med å øke fordi man svekkes litt for hver psykose en har hatt ? Hvor lenge er dette forsvarlig ?

Jeg spør fordi det virker som du kan mye om temaet.

Dette er det ingen fullstendig enighet om i fagmiljøene. Her på dol har nhd og motorPrøysen fremmet ganske ulike synspunkter når det gjelder varige negative virkninger av psykose og mulige medikamentelle bivirkninger. Jeg kan ikke nok om dette til å mene noe skråsikkert. Men målsettingen må uansett handle om en best mulig livskvalitet og ikke nødvendigvis om fullstendig fravær av tanker som folk flest kan oppfatte som bisarre, - særlig når det er snakk om personer som har vært syke i over 20 år uten tendens til at farlige situasjoner har oppstått i mer akutte faser.

Psykoselidelser er jo både preget av det som kalles negative symptomer, http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/psykoselidelser/12.hva-er-en-psykose/symptomer/negative-symptomer, og medikamentene kan ha bivirkninger som er ganske like. Mange pasienter har svært god effekt av antipsykotiske medikamenter, men ikke alle. Når effekten er begrenset og mulige negative bivirkninger store, så mener jeg det vil være et forsøk verdt det som Stjernestøvs behandlere nå forsøker. Hun har vært syk i svært mange år, livskvaliteten har ikke økt til tross for mer omfattende medisinering i lange perioder. Det er nå snart to år siden hun var dårlig sist; dessverre tok det svært lang tid etter forrige innleggelse før hun omsider fikk oppfølgning av også psykiater. Jeg håper de vil fortsette å lete etter gode løsninger både når det gjelder medisinering og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Han kan videreformidle. Nei, jeg vet du ikke bli mer aktiv, men du bli ikke mindre passiv av å redusere heller. Du er mer klar i hodet når du er tilstrekkelig medisinert og fordi du har vært innaktiv så lenge er det tungt/ umulig å komme i gang for deg alene med å bygge deg opp fysisk. Jeg har også mistanke om at det vil forverre seg for hver psykose du har.

Ok, det kan han jo hvis han vet om noe. Ikke mer aktiv, ikke mindre passiv...da er vi like langt da. Vet ikke om jeg blir mer klar i hodet, nå føler jeg meg klar...med mer medisin får jeg mindre tanker og. Jeg snakker mindre og, blir stille. Håper noen kan hjelpe meg med det fysiske da, nei jeg klarer ikke det alene. Jeg er ikke psykotisk nå, det var sykepleieren veldig klar på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, det kan han jo hvis han vet om noe. Ikke mer aktiv, ikke mindre passiv...da er vi like langt da. Vet ikke om jeg blir mer klar i hodet, nå føler jeg meg klar...med mer medisin får jeg mindre tanker og. Jeg snakker mindre og, blir stille. Håper noen kan hjelpe meg med det fysiske da, nei jeg klarer ikke det alene. Jeg er ikke psykotisk nå, det var sykepleieren veldig klar på. 


Hvis jeg var deg, så ville jeg ha prøvd å forholde meg til det sykepleieren sa - og ikke drøfte det fullt så mye her på dol. Du får haugevis med ulike svar som kanskje bare gjør dette enda vanskeligere for deg. Og i tillegg får du også innimellom noen solide doser moralisering som de færreste av oss hadde satt pris på. Folk flest skjuler sine svakheter stort sett - du forteller om alle dine på dol, og undertegner alltid med eget nick. Det er uhyre sjelden du forteller om noen av dine styrker, men vi ser dem jo indirekte da gjennom måten du stort sett alltid er mot andre mennesker på her inne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, frosken skrev:


Hvis jeg var deg, så ville jeg ha prøvd å forholde meg til det sykepleieren sa - og ikke drøfte det fullt så mye her på dol. Du får haugevis med ulike svar som kanskje bare gjør dette enda vanskeligere for deg. Og i tillegg får du også innimellom noen solide doser moralisering som de færreste av oss hadde satt pris på. Folk flest skjuler sine svakheter stort sett - du forteller om alle dine på dol, og undertegner alltid med eget nick. Det er uhyre sjelden du forteller om noen av dine styrker, men vi ser dem jo indirekte da gjennom måten du stort sett alltid er mot andre mennesker på her inne:-)

Takk :-)

Ja får forholde meg til det, og på mandag ringer jeg frisklivssentralen. Men tror treningsklærna mine er for små, får se etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, det kan han jo hvis han vet om noe. Ikke mer aktiv, ikke mindre passiv...da er vi like langt da. Vet ikke om jeg blir mer klar i hodet, nå føler jeg meg klar...med mer medisin får jeg mindre tanker og. Jeg snakker mindre og, blir stille. Håper noen kan hjelpe meg med det fysiske da, nei jeg klarer ikke det alene. Jeg er ikke psykotisk nå, det var sykepleieren veldig klar på. 

jeg og har fått høre jeg er mere stille og snakker mindre etter jeg hadde psykose og fikk medisiner mot det!!! men jeg snakker mer på fontex, så håper å få startet opp med fontex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Annkarin skrev:

jeg og har fått høre jeg er mere stille og snakker mindre etter jeg hadde psykose og fikk medisiner mot det!!! men jeg snakker mer på fontex, så håper å få startet opp med fontex

Ok, ja jeg følte jeg kom meg litt med den så det er verdt et forsøk :) At en aldri skal finne rett medisin kombinasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Ok, ja jeg følte jeg kom meg litt med den så det er verdt et forsøk :) At en aldri skal finne rett medisin kombinasjon...

Sist jeg brukte fontex sa venninna mi til søstra si: "har du noen gang hørt AnnKarin snakke så mye??? :)" 

hun kjente meg bare etter psykosen.

møtte en kompis som kjente meg før psykosen og ikke hadde møtt meg på noen år og han sa jeg var sløv og pratet mindre og at det var medisinene som gjorde det.

men nå har jeg heldigvis fått sluttet med litium i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Et øyeblikk siden, Annkarin skrev:

Sist jeg brukte fontex sa venninna mi til søstra si: "har du noen gang hørt AnnKarin snakke så mye??? :)" 

hun kjente meg bare etter psykosen.

møtte en kompis som kjente meg før psykosen og ikke hadde møtt meg på noen år og han sa jeg var sløv og pratet mindre og at det var medisinene som gjorde det.

men nå har jeg heldigvis fått sluttet med litium i det minste.

Ok,det er godt å være litt aktiv på snakkefronten, være med i samtaler. Hadde vi bare klart oss uten, men det går visst ikke. Må ta noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Har ubrukt sykkel som jeg kjøpte ny, burde brukt den. Men der de er er det oppoverbakke, har er det ikke mye flatt. Det hadde jeg likt. 

Er det ikke deilig å finne unnskyldninger for å slippe å røre på seg og bli svett? Det er du god på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Er det ikke deilig å finne unnskyldninger for å slippe å røre på seg og bli svett? Det er du god på.

Nei det er ikke deilig, det er svært trist for meg og jeg hater kroppen min :( Man skal elske seg selv, det vil jeg. Jeg trenger litt hjelp, klarer ikke dette alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Lillemus skrev:

Er det ikke deilig å finne unnskyldninger for å slippe å røre på seg og bli svett? Det er du god på.

Liker ikke at du svarer på denne måten. Vet du hvordan det er å ha en psykoselidelse kanskje? 

Anonymkode: 01e13...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Nei det er ikke deilig, det er svært trist for meg og jeg hater kroppen min :( Man skal elske seg selv, det vil jeg. Jeg trenger litt hjelp, klarer ikke dette alene. 

Kanskje du kan spørre sykepleieren om han kan hjelpe deg å finne et sted du kan få hjelp til å få skikk på kostholdet og litt trening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Et øyeblikk siden, Lillemus skrev:

Kanskje du kan spørre sykepleieren om han kan hjelpe deg å finne et sted du kan få hjelp til å få skikk på kostholdet og litt trening? 

Frosken har lenge snakket om frisklivssentralen, jeg ringer dit på mandag. Kanskje de kan hjelpe litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...