Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Spiser du koteletter med glede, når du har ligget bak en dyretransport på vei til slakt? Synes du att kyllingen du spiser fikk ett godt liv? Var den bare verdt 50 kroner ferdig grillet?

Smiler du når du får fisk på kroken, og det lille vesenet har sitt jævlige endelikt? Det er en bra dag for deg, men ganske kjipt for den?

Altså jeg spiser kjøtt og jeg tar omega 3. Men er dette egentlig bra for dyrene? Neppe..

Er det arrogant av mennesket å behandle dyrene slik?

Endret av Inner self

Fortsetter under...

4 minutter siden, Inner self skrev:

Spiser du koteletter med glede, når du har ligget bak en dyretransport på vei til slakt? Synes du att kyllingen du spiser fikk ett godt liv? Var den bare verdt 50 kroner ferdig grillet?

Smiler du når du får fisk på kroken, og det lille vesenet har sitt jævlige endelikt? Det er en bra dag for deg, men ganske kjipt for den?

Altså jeg spiser kjøtt og jeg tar omega 3. Men er dette egentlig bra for dyrene? Neppe..

Det er det sikkert, men det har jeg ikke ork til å tenke på.

2 timer siden, Inner self skrev:

Jeg tenker egentlig ikke over det, og spiser det jeg føler for å spise der og da

Jeg tenker litt sånt. Hvis/når et menneske blir angrepet av hvithai på en strand og personen blir enten druknet av haien eller at den venter på at personen skal blø ihjel. Eller hvis man beveger seg ut på savannen i Afrika og blir trampet i hjel eller tygget ihjel av flodhest (som er kjent for å være det dyret i Afrika som dreper flest mennesker hvert år) eller at man får alle bein og organer sakte men sikkert knust av en 5 meter lang Anaconda i Amazonas. 

Naturen fungerer litt sånt. Det er ALDRI ok å pine et dyr, men jeg syns de som bruker masse tid på å passe på at absolutt alt blir gjort 100% humant når et gjelder slakting er i overkant hysteriske (jeg sikter ikke til deg trådstarter). 

AnonymBruker

Jeg mener at dyr skal ha det bra mens de lever og bli tatt livet av på en mest mulig skånsom måte, men jeg må med skam innrømme at det er ikke slik i matbransjen der penger teller mer enn dyrenes livskvalitet. F.eks. brekker hønene beina når de sitter stuet inne i et bur for å vente på å bli stor nok til å drepes.

Dyrene hadde det nok bedre før i tiden...

Anonymkode: 4968c...1f6

stjernestøv
11 timer siden, Inner self skrev:

Jeg syns det er fælt at vi spiser dyrene, de er uskyldige og mye verdt. Vi har ikke rett til å drepe dem tror jeg. 

Annonse

Jeg spiser jo kjøtt. Jeg ble bare "deppa" da jeg kjørte bak en fatland bil på vei med masse griser til slakt. Det ble litt sånn, kjipt. Jeg er glad jeg ikke jobber innen slakting av dyr.

stjernestøv
6 minutter siden, Inner self skrev:

Jeg spiser jo kjøtt. Jeg ble bare "deppa" da jeg kjørte bak en fatland bil på vei med masse griser til slakt. Det ble litt sånn, kjipt. Jeg er glad jeg ikke jobber innen slakting av dyr.

Ikke gøy nei :( Ser det kjører biler forbi her, stakkars dyr på vei til slakt. Kunne alri ha jobbet med det nei. 

Gjest lurtepå
4 timer siden, Inner self skrev:

4 timer siden, stjernestøv skrev:

Ikke gøy nei :( Ser det kjører biler forbi her, stakkars dyr på vei til slakt. Kunne alri ha jobbet med det nei. 

Så grusomt!

burde dratt til en av disse gårdene som behandler de dårlig og sluppet dyra løs :) 

da gjør man en god gjærning, mener jeg :)

stjernestøv
3 minutter siden, lurtepå skrev:

Så grusomt!

burde dratt til en av disse gårdene som behandler de dårlig og sluppet dyra løs :) 

Det drømte jeg om når jeg var liten, sette fri alle dyr. Mente de var like mye verdt som oss, jeg var en klok liten jente. 

AnonymBruker
1 time siden, lurtepå skrev:

Så grusomt!

Det er ikke å gjøre en god jerning. Hvordan tror du de dyrene vet hvordan de skal finne mat og passe seg for andre dyr når de er vant til å fôres og leve isolert? Det blir det samme som å dømme de rett i dødsriket.

Gjest lurtepå
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke å gjøre en god jerning. Hvordan tror du de dyrene vet hvordan de skal finne mat og passe seg for andre dyr når de er vant til å fôres og leve isolert? Det blir det samme som å dømme de rett i dødsriket.

ok, ja kanskje noen dyr ikke vet hvordan de skal overleve.

men f.eks griser og kuer spiser jo bare gress/planter så de vil da klare seg..

samma med mink, mink som tidligere har blitt sluppet fri fra fangenskap lever nå fritt de fleste steder i norge

Mink, rev og andre ville dyr er det tortur å ha i fangenskap, men kuer og griser er ikke ville dyr, det er dyr som er alet opp (domestisering) til å synes det er ok å være husdyr... men industrialiseringen av jordbruket har medført praksis som ikke er bra for dyrevelferden.

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ingen skrupler med å spise kjøtt og fisk. Vi trenger mat også fra dem, og da må man slakte dem. Man trenger ikke pine dyr.

Det som irriterer meg er noen dumme supermoralister som vil gi skyldfølelse for å ha slaktet og spist dyr. Jeg har vært slakter og partert dyr. Og det angrer jeg aldeles ikke på! Det er umulig å avlive dyr uten at det gir dem noe plager mens de dør. Men det  får være måte på gnål og humanisme og moralisme også! Så legg merke til at mange av disse folka har mindre empati med mennesker enn dyr! Hersens dobbeltmoralister!

Anonymkode: 621ec...0eb

1 minute ago, AnonymBruker said:

Det som irriterer meg er noen dumme supermoralister som vil gi skyldfølelse for å ha slaktet og spist dyr. Jeg har vært slakter og partert dyr. Og det angrer jeg aldeles ikke på! Det er umulig å avlive dyr uten at det gir dem noe plager mens de dør. Men det  får være måte på gnål og humanisme og moralisme også! Så legg merke til at mange av disse folka har mindre empati med mennesker enn dyr! Hersens dobbeltmoralister!

Det er nok fordi da har de anledning til å føle seg høyere moralsk. Da kan de se ned på oss primitive kjøttetere, vi blir vel som aper i forhold til dem. Men mange av produktene de helt uten videre bruker i hverdagen, som f.eks. en luksusgjenstand som en sportsklokke, er produsert av barn og slaver. Jeg liker ikke slike mennesker.

AnonymBruker
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hadde vi ikke spist kjøtt, ville alle disse dyrene aldri ha eksistert. Hvem ville ale opp kyllinger, gris, sau etc om ingen kjøpte dem for å få mat?

Ja, det er riktig. Men er det likevel moralsk riktig å spise så mye kjøtt som mange gjør, når man ikke behandler dyrene ordentlig? De har ikke spurt om å bli alt fram. 

Anonymkode: 7d12e...135

Det var nå mer en slags tanke, og ikke så mye alvor. Var litt deppa etter å ha kjørt etter en slaktebil. Er det normalt å bli deppa av det? Ikke første gangen heller. Men jeg eter kjøtt. Men pels fra farm, det kommer jeg ikke til å bruke, der er det dyr som ikke trives i fangenskap i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...