Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det ene utelukker ikke det andre, vel.

Anonymkode: d0cef...1cc

Jo, det gjør det nok. :ph34r: De er litt motsetninger, jfr. idealet om nirvana som man forsøker å oppnå gjennom å løserive seg fra kroppslige behov gjennom askese og selvpining. Kapitalisme har mye til felles med hedonisme. Sånn jeg ser disse tingene, i alle fall.

Anonymkode: dab12...40f

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller, kapitalisme er strengt tatt ikke noe livssyn, men sånn folk flest ser på kapitalisme så går det ut på ustoppelig vekst og erobring.

Kapitalisme er teorien om hvordan man mest mulig effektivt stimulerer til hedonisme (et livssyn). I seg selv har kapitalisme ingen etikk, men bygger på handlende parters gjensidige tillit. Slik sett er kapitalisme et synkretistisk livssyn (livssyn med elementer fra flere andre livssyn), men kan neppe blandes i rendyrket form med kommunisme, selv om kineserne tror de klarer sånt.

Anonymkode: 621ec...0eb

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Kapitalisme er teorien om hvordan man mest mulig effektivt stimulerer til hedonisme (et livssyn). I seg selv har kapitalisme ingen etikk, men bygger på handlende parters gjensidige tillit. Slik sett er kapitalisme et synkretistisk livssyn (livssyn med elementer fra flere andre livssyn), men kan neppe blandes i rendyrket form med kommunisme, selv om kineserne tror de klarer sånt.

Anonymkode: 621ec...0eb

Men et system for hvordan stimulere til hedonisme er ikke forenlig med buddhismen, i sin "rendyrkede form", som du sier.

Men folk flest lever livene sine ganske fjernt fra hva religionen og livssynet tilsier at de skulle.

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det nok. :ph34r: De er litt motsetninger, jfr. idealet om nirvana som man forsøker å oppnå gjennom å løserive seg fra kroppslige behov gjennom askese og selvpining. Kapitalisme har mye til felles med hedonisme. Sånn jeg ser disse tingene, i alle fall.

Det kommer vel litt an på hva slags kapitalisme du snakker om. Det er forskjell på rå Ayn Rand-kapitalisme og liberal lyseblå høyre-kapitalisme. Og hvor buddhistisk man ønsker å være. (noe sånt)

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men et system for hvordan stimulere til hedonisme er ikke forenlig med buddhismen, i sin "rendyrkede form", som du sier.

Men folk flest lever livene sine ganske fjernt fra hva religionen og livssynet tilsier at de skulle.

Nettopp.

Har nå uansett mye mer respekt for buddhismen enn de primitive bakstreverske abrahamittiske religionene.

AnonymBruker
52 minutes ago, AnonymBruker said:

Har nå uansett mye mer respekt for buddhismen enn de primitive bakstreverske abrahamittiske religionene.

Ja, men ser ikke poenget med den heller. All religion er bakstreversk. Det eneste som teller ateisme, nihilisme og satanisme.

Så sånn er nok det.

Madelenemie
16 timer siden, Inner self skrev:

Kosher slakt er forbudt. Halalslakt forekommer i "light"versjon. Om det er ekte halal vet jeg ikke, men det er da noen som er ansatt til å yttre noen regler før dyret slaktes. Det har vært klager på dette, men mest av islam kritikere, fordi de ikke vil ha noe muslimsk, mer enn att dyrene lider.

Jeg tror dette er light versjonene alle kan se av mishandlingen av våre dyr og artsfrender, og uten innlogging på youtube.

Mishandlingen mine artsfrender utsettes for finnes det ikke noe argument for, det er kun likegyldighet, ondskap og brutalitet som ligger bak,

og aldri om vi mennesker vil behandle hverandre bedre eller bra, for ikke snakke om våre barn, overgrepene, mishandlingen, mobbingen, de også utsettes for tidvis og dessverre ikke så alt for sjelden i barnehage, skole og hjem litt for ubehagelig og ofte,

Før vi lærer å respektere livet, dyrene, plantene, jorden som gir oss livsgrunnlag, ikke et sekund før det, vil noe barn få fred fra trøbbel, enten det skjer i hjemmet, eller som et ledd i en systemsvikt, enten det skjer i barnevern, skole eller barnehage.

Om vi mennesker ante hvordan brutaliteten vi utsetter våre artesfrender for hamrer løs på oss selv og vårt eget avkom og vår fremtid, kanskje da hadde vi endret kurs? tenkt oss om?

Jeg tror mange skal dø, og mange  barn  skal ofres som resultat av vår likegyldighet, alle de kjyr som skal plages, alle griser som skal mishandles, alle  geitekillinger som skal respektløst kverkes, og deres kjøtt kastes, som om livet deres var helt uten verdi, Alle de kyllinger, som aldri kan legge egg, og som bare destrueres på en måte som et snørrpapir?

Hvordan vi tenker oss et humant samfunn, når grunnlaget er brutalitet, skam, hån, arroganse, mangel på respekt, det aner jeg ikke.

Jeg er bare helt sikker på at vold mot barn, ikke kan bekjempes i samfunn gjennomsyret av brutalitet og aggresjon, mot de som gir sitt liv, for oss,  dyrene. Noen kan trekke på smilebåndet nå, og tenke om meg, "for en ekstremist", men nja, jeg er ikke det, jeg forstår bare at mine barn og våre barn, vil ikke få sine rettigheter i et samfunn som ikke kan verne om dem som ikke har ord å forklare seg med, de som er mer utsatt, de som vi ser på som de svakeste gruppene, de som mer enn noen trenger vår beskyttelse, enten det er våre barn, vårt ansvar for våre artesfrender og naturen, vi har enda langt igjen, før vi spiller på parti med jorda vår.

For meg har dyrene sin helt egen verdi, det finnes ikke en diskusjon i meg, om man skal gi dem gode leveforhold, om man skal gi dem et respektfull liv, der deres behov blir tatt hensyn til, og smertefri død, uten hån, spark, forrakt og frykt som strømpinner i rompa og spark fra støvler og kalde spylinger gir.

Men jeg ser at vi som samfunn har en lang lang og veldig trist vei å gå, før våre artsfrender kan bli møtt med den respekt de fortjener, for å gi oss liv og god helse. På den lange triste veien, skal mye vondt ramme enkeltindivider, og enhver som prøver gjøre noe, om så er slippe griser fri, gjør noe positivt, ved å sette fokus på en brutalitet vi ikke vil vedgå oss.

Om noen stormet et slaketri og satte 200 griser fri, vel så ville mye fått en annen melodi, da ville mange mange forbarmet seg over grisene, som kanskje frøs, fordi med ett ser vi dem, de er ikke innestengt et sted, ikke utenfor synsvidden vår, ikke bare noe som er på vei til å bli en god pølse. Plutselig angår de oss, og mange ville nok opplevd at en gris ikke er så ulik en hund, og at har en hund rettigheter, ja så bør vel en gris også ha det?

Jeg tror det er nokså humant og flott om noen greide sette fri dyr fra et slakteri, da ville dyrevelferd, fra gård, transport, til slakteri kommet på agendaen og blitt noe som angår oss, og ikke noe vi nekter se realiteten av brutaliteten i, fordi vi svikter husdyras rettigheter.

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ser ikke poenget med den heller. All religion er bakstreversk. Det eneste som teller ateisme, nihilisme og satanisme.

Så sånn er nok det.

Satanisme i betydningen filosofi da, vel.

Anonymkode: 9ce80...757

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...