Gå til innhold

Hørselsproblem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med å høre hva folk sier. Lydvolumet når folk snakker er nesten alltid godt nok for meg. Mitt problem er at det mange sier flyter sammen til en graut, blir veldig utydlig, jeg forstår ikke hva de sier.

Kvinner er verre å forstå. De snakker ofte veldig fort og bruker ekstremt mange ord. De kan gjerne føre overlappende samtaler, altså en begynner å prate før en annen er ferdig. De avbryter gjerne hverandre og seg selv. Da blir sammenhengen vanskelig å få med seg. Mange ganger skulle jeg ønske at de tidde stille og lot bare en snakke av gangen og så etter pustepause og blikket på den som snakket om vedkommende var ferdig. For kvinnfolk går skravlingen ofte i et bankende kjør. Slitsomt. Jeg får ikke sagt noe selv heller for de avbryter før jeg er ferdig med en hel setning. Så jeg får heller lyst til å gå min vei. Orker ikke mer av sånt.

Liker ikke å spørre noe om å gjenta. Det hjelper med munnavlesning. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal håndtere dette. Når noen snakker med normalt tempo og ingen andre snakker og der ikke er andre lyder, går det oftest greit. Kanskje feilen mest er på min side? Vet ikke hvorfor menneskelig tale flyter så lett i hop og blir uforståelig. Kan noen forklare?

Anonymkode: 313a4...0d4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410698-h%C3%B8rselsproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med å høre hva folk sier. Lydvolumet når folk snakker er nesten alltid godt nok for meg. Mitt problem er at det mange sier flyter sammen til en graut, blir veldig utydlig, jeg forstår ikke hva de sier.

Kvinner er verre å forstå. De snakker ofte veldig fort og bruker ekstremt mange ord. De kan gjerne føre overlappende samtaler, altså en begynner å prate før en annen er ferdig. De avbryter gjerne hverandre og seg selv. Da blir sammenhengen vanskelig å få med seg. Mange ganger skulle jeg ønske at de tidde stille og lot bare en snakke av gangen og så etter pustepause og blikket på den som snakket om vedkommende var ferdig. For kvinnfolk går skravlingen ofte i et bankende kjør. Slitsomt. Jeg får ikke sagt noe selv heller for de avbryter før jeg er ferdig med en hel setning. Så jeg får heller lyst til å gå min vei. Orker ikke mer av sånt.

Liker ikke å spørre noe om å gjenta. Det hjelper med munnavlesning. Nå vet jeg ikke lenger hvordan jeg skal håndtere dette. Når noen snakker med normalt tempo og ingen andre snakker og der ikke er andre lyder, går det oftest greit. Kanskje feilen mest er på min side? Vet ikke hvorfor menneskelig tale flyter så lett i hop og blir uforståelig. Kan noen forklare?

Anonymkode: 313a4...0d4

Har du fått din hørsel testet? For meg høres det ut som om du beskriver noe som er vanlig med nedsatt hørsel.  Det er ikke uvanlig at hørsel kan være begrenset på enkelte frekvenser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410698-h%C3%B8rselsproblem/#findComment-3687843
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...