Gå til innhold

nesten tom for d vitamin i kroppen min

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

påskelilje
17 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg fikk svar fra fastlegen på blodprøvene i dag og fikk beskjed at jeg nesten var helt tom for d vitamin i blodet. Er det vanlig å få krampeatfall i deler av kroppen når man har vitamin d mangel?

Det vet jeg ikke. Men pass på å legge om kostholdet ditt fremover. Du får D-vitaminer først og fremst fra sollys, så det er viktig å være ute noe hver dag. I tillegg er det D-vitaminer i fet fisk og i ekstra lett melk (tilsatt D-vitamin der). Du kan lese mer her: https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-d

De fleste nordmenn får D-vitaminmangel mot slutten av vinteren. Det har med å gjøre at vi bor i et land med lite sollys om vinteren, og vi er godt påkledd. Det er en god vane å ta 10-20 ug d-vitamin daglig fra høsten til våren. Kjøp D-pearls. De inneholder 20 ug, er lette å svelge og billige. Siden du må bygge opp lagrene er det lurt å ta en daglig, minst. Det er bortimot umulig å få i seg for mye d-vitamin gjennom mat. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...