Gå til innhold

Terroren henger sammen med aksepten for parallellsamfunn. Nå må det være slutt.

Anbefalte innlegg

Det er mange som har advart mot dette, lenge.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Terroren-henger-sammen-med-aksepten-for-parallellsamfunn-Na-ma-det-vare-slutt---Frank-Rossavik-8404425.html

Ingen som har bodd i Brussel bør være særlig overrasket over det som nå har skjedd.

Høsten 2001 flyttet jeg dit for å bli korrespondent for tre norske regionaviser. Noen av kveldene brukte jeg til å gjøre meg kjent med homolivet. Det gikk ikke lenge før jeg fikk gode råd: I Brussel går det fint å leve åpent, sa folk, men jeg måtte være forsiktig i bydelen Molenbeek, helst også i Schaerbeek og rundt de sentrale jernbanestasjonene.

Ble man tatt for å være homo der, kunne man bli banket opp. To hvite menn som gikk sammen, ville vekke oppmerksomhet. I en mørk, tom gate, kunne det fort skje noe.

En gang så jeg også en fyr med blodig nese komme inn på stampuben min. Det ble sagt at han hadde «vært uforsiktig» i nærheten av noen marokkanere ved Gare du Midi, sydstasjonen. Særlig alvorlig var det ikke, han bestilte en øl, men likevel.

No-go areas

Politiet hadde ingen kontroll i disse områdene, ingen evne til å ta overgripere. Det kunne alle fortelle, ofte med et flir. Særlig dette gjorde inntrykk. Til da – årsskiftet 2001/2002 – hadde det aldri falt meg inn at vestlige byer kunne ha bydeler der politifolk sto maktesløse.

Det er et stykke fra å trakassere homofile til å myrde mange mennesker i terrorangrep, men det er rart å tenke på at problemet – parallellsamfunn med egne oppfatninger av rett og galt og eget «justissystem» – har eksistert så lenge, uten at noe effektivt er gjort.

I dag er såkalte no-go areas et kjent problem flere steder i Europa, i Paris, London, ja, selv i Malmø. Politiet abdiserer ikke offisielt, men uoffisielt er det klart: Går du dit, kan politiet sannsynligvis ikke hjelpe deg om noe skjer.

Ingenting gjort

Molenbeek er virkelig krise. I november i fjor, i kjølvannet av det store angrepet i Paris, intervjuet den britiske avisen Independent Brice De Ruyver, sikkerhetsrådgiver i åtte år for Belgias tidligere statsminister Guy Verhofstadt. Han var ganske direkte: «Offisielt har vi ingen no-go-areas i Brussel, men i realiteten har vi dem, og de er i Molenbeek».

De Ruyver kunne også forklare hvorfor: «Ungdom har dårlig utdannelse, tiltrekkes av småkriminalitet, havner i klammeri med politiet, og blir så lette å rekruttere for radikale grupper.»

Dessverre forklarte Brice De Ruyver ikke hvorfor belgiske myndigheter har unnlatt å takle det sivilisatoriske sammenbruddet i Molenbeek. Det var neppe bare Brussels homofile som kjente til det også for 15 år siden.

Islamisthovedstad

Stadig flere og større angrep skaper et dystert bilde: Europeiske sikkerhetskrefter klarer ikke å håndtere problemene, politikerne klarer ikke å håndtere årsakene. Brussel, Europas hjerte, hjembyen til både Den europeiske union (EU) og Den transatlantiske forsvarsalliansen (NATO), er også «hovedstaden for politisk islam på kontinentet». Det siste er et sitat fra radikaliseringseksperten Bilal Benyaich ved Det frie universitetet i Brussel, hentet fra britiske The Telegraph. Benyaich er belgier med marokkansk bakgrunn.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...