Gå til innhold

NHD: Klarer ikke slutte med Rivotril!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har epilepsi, og har i tillegg slitt med store søvnvansker de siste 5 årene. For 1 1/2 år siden fikk jeg Rivotril utskrevet, som fungerer bra for søvn, MEN: nå ønsker jeg å slutte, noe min nye nevrolog anbefaler. Jeg har vært anfallsfri i godt over 1 år og har derfor rett til å kjøre bil igjen, MEN jeg må først klare å kutte ut Rivotril. Har fått nedtrappingsskjema. Men så fort jeg går ned på dose, så går jeg slett ikke sove!
Jeg tar 1 mg Rivotril om kvelden (greier iblant å sove på 0,75 mg, men IKKE mindre enn det).

Har jeg da blitt avhengig av Rivotril? Finnes det andre medisiner for søvn jeg kan ta sammen med Tegretol? (Jeg tar 200 mg morgen og 400 kveld av Tegretol). Seroquel har jeg hatt god nytte av tidligere (50 mg), kan denne ikke kombineres med Tegretol? Hva med Imovane eller Tolvon, f.eks.?

Jeg er så motivert og ivrig på å slutte med Rivotril - ønsker ikke å gå på noe avhengighetsdannede! MIn forrige nevorolog skrev ut denne til meg, noe min nåværende mente var et feiltrinn.... Min neste time er om 1 måned, så jeg spør her...

Søvn er jeg helt avhengig av for å fungere i jobb, og ift epilepsien... Drømmer nå om å kunne kjøre bil igjen, og å sove godt! Synes også jeg blir litt sløv av Rivotril, selv om jeg sover... Brukte Lamictal før, men denne ble byttet ut med Tegretol i høst, pga. vi mistenkte at Lamictal kanskje ga meg søvnvanskene. Epilepsi fikk jeg i 2009, i voksen alder.

Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg? Alle råd / erfaringer tas imot med takk!

Skrevet

Få legen din til å skrive ut f.eks imovane som er ett innsovningsmedikament, eventuelt noe helt harmløst som circadin (melatonin).

Hvis du bruker 0.5 rivotril kan du også kutte de ut saktere, f.eks 0.125 (kvart tablett) i uka.

Lykke til :).

Skrevet
2 timer siden, Angstlei skrev:

Få legen din til å skrive ut f.eks imovane som er ett innsovningsmedikament, eventuelt noe helt harmløst som circadin (melatonin).

Hvis du bruker 0.5 rivotril kan du også kutte de ut saktere, f.eks 0.125 (kvart tablett) i uka.

Lykke til :).

Tusen takk for svar! Ja, jeg skal spørre legen om Imovane (men kan det tas samtidig som jeg fortsatt tar Rivotril? Noen som vet?)

Melatonin har jeg prøvd før, og det hjalp ikke meg. Har store søvnproblemer, og er vel derfor jeg fikk noe så sterkt som Rivotril..

Skrevet

Imovane er bare en innsovningsmedisin og du kan bli avhengig av den etter kortere tids bruk,  det vil si- den mister effekt etter noen uker. Anbefaler at du heller finner et annet medikament. Trur ikke du kan kombinere Tegretol og Seroquel (www.interaksjoner.no). Håper du finner en løsning på der da det er slitsomt å ikke få sove ordentlig 

Skrevet

Alt er jo nesten avhengighetsskapene enten det blir fysisk eller psykisk. Imovane er benzo deriviat og er ikke i klasse med rivotril, disse kan forøverig taes sammen. Andre alternativer kan være atarax(antihistamin) eller remeron.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Truxal for søvn, 15-25 mg, mens jeg forsøker å slutte med Sobril og Stilnoct. De er jo ikke så potente som Rivotril, men vanskelig nok å slutte med. 

Håper du får svar fra psykiateren. Kunne være nyttig for flere. Lykke til.

Anonymkode: c5bf0...99a

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2016 at 9:12 AM, Sarameg said:

Jeg har epilepsi, og har i tillegg slitt med store søvnvansker de siste 5 årene. For 1 1/2 år siden fikk jeg Rivotril utskrevet, som fungerer bra for søvn, MEN: nå ønsker jeg å slutte, noe min nye nevrolog anbefaler. Jeg har vært anfallsfri i godt over 1 år og har derfor rett til å kjøre bil igjen, MEN jeg må først klare å kutte ut Rivotril. Har fått nedtrappingsskjema. Men så fort jeg går ned på dose, så går jeg slett ikke sove!
Jeg tar 1 mg Rivotril om kvelden (greier iblant å sove på 0,75 mg, men IKKE mindre enn det).

Har jeg da blitt avhengig av Rivotril? Finnes det andre medisiner for søvn jeg kan ta sammen med Tegretol? (Jeg tar 200 mg morgen og 400 kveld av Tegretol). Seroquel har jeg hatt god nytte av tidligere (50 mg), kan denne ikke kombineres med Tegretol? Hva med Imovane eller Tolvon, f.eks.?

Jeg er så motivert og ivrig på å slutte med Rivotril - ønsker ikke å gå på noe avhengighetsdannede! MIn forrige nevorolog skrev ut denne til meg, noe min nåværende mente var et feiltrinn.... Min neste time er om 1 måned, så jeg spør her...

Søvn er jeg helt avhengig av for å fungere i jobb, og ift epilepsien... Drømmer nå om å kunne kjøre bil igjen, og å sove godt! Synes også jeg blir litt sløv av Rivotril, selv om jeg sover... Brukte Lamictal før, men denne ble byttet ut med Tegretol i høst, pga. vi mistenkte at Lamictal kanskje ga meg søvnvanskene. Epilepsi fikk jeg i 2009, i voksen alder.

Be legen om 10mg Tolvon.

Anonymkode: 9b5bd...079

Skrevet

Takk for svar dere! Håper bare Tolvon gjør at jeg får sove; erfaringer?
Søvnproblemene mine er såpass dype og jeg er jo vant til "sterke saker" (Rivotril), men i kombinasjon går det jo knaskje bra :)

Jeg har vært gjennom en veldig vanskelig periode i livet, noe som gjør at søvnproblemene befester seg ytterligere.
NHD: Håper på svar fra psykiateren også, som en her sier så hadde det vært nyttig for flere!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ville sluttet med rivotril så fort som mulig. Jeg har brukt en liten dose, maks 2 mg rivotril,  hver kveld i flere år. Veldig effektivt for angst og for å kunne sove. Jeg begynte nedtrapping for syv mnd siden, og avsluttet for fem mnd siden. Abstinensene jeg opplever er svært tøffe, og det ser ut til at de er langvarige.  Jeg har hatt søvnvansker hele livet, men heller det enn abstinensene jeg opplever nå.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Ikke kutt de ut fort ihvertfall. Mange leger råder til litt for rask nedtrapping, hvis du tåler det er det ok hvis ikke så ta det veldig sakte. Søk på google etter klonopin(Rivotril) titration plans og du vil finne gode nedtrappingsplaner.

I hovedsak går det ut på å knuse en tablett med f.eks 1 dl helmelk i en morter hvor du kanskje fjerner 2ml daglig.
Hvis du står på 2mg med 0.5mg tabletter så tar du de tre, altså 1.5mg som vanlig men løser opp den tredje som nevnt over, deretter bruker du en sprøyte som du får på apoteket til å fjerne nøyaktig 2ml daglig, da vil du få en reduksjon på 0.01mg dagelig og kroppen vil venne seg til dette uten store abstinenser.

Som Lilleblå har erfart så vil det å kutte 2mg over kun 2 mnd. være for raskt selv om det er det du sikkert vil få anbefalt.

Lykke til!

Endret av Angstlei
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For benzoavhengige er det utenkelig at en kan slutte uten at det medfører ubehag over flere uker.

Ved nedtrapping til null, anbefales å gå via diazepam/Valium.

Skrevet

Det er vel noen ubehagelige fakta i livet:

Bruker du benzo fast så blir du avhengig. Hvordan dette fungerer med epilepsi vet jeg ikke, da bør man kanskje ha en plan for nedtrapping, men for alt annet sammenligner jeg det med da jeg sluttet å røyke for mange år siden. Jeg var dritt lei av å lukte gammel sneip og å hoste og at forkjølelsene varte i fire uker. Så jeg sa "fuck this", nå røyker jeg ikke lengre. Ja, det er ubehagelig men det fungerer å ha bestemt seg. Man kan investere 14 dager av livet sitt til å ha det for jævlig. Man skal tross alt leve i noen flere tiår (forhåpentligvis) og det er greit å kunne kjøre bil og ikke være sløv. Det er verdt det.

AnonymBruker
Skrevet

Benzoavhengighet er litt værre enn å slutte å røyke da... Det gir helt andre symptomer... Benzo er noe av det tøffeste å slutte med. Dersom man først er blitt skikkelig avhengig.

Anonymkode: d87fd...98a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benzoavhengighet er litt værre enn å slutte å røyke da... Det gir helt andre symptomer... Benzo er noe av det tøffeste å slutte med. Dersom man først er blitt skikkelig avhengig.

Anonymkode: d87fd...98a

Det er det nok helt sikkert, jeg tviler ikke på det. Og motivasjonen er nok også lavere når medisinen faktisk fungerer. Jeg hatet jo virkelig røyken på slutten.

Men jeg tror uansett hva man er avhengig av, at man trenger motivasjon. Den må man finne selv.

Skrevet

Jeg har brukt 2 mg i 4 år og kuttet den ut over natten. Ingen abstinenser eller ubehag. Kun at jeg følte meg oppkvikket og fikk mer energi på dagtid. Jeg bruker Truxal i tillegg for søvn.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg brukte Rivotril daglig (mot søvn) i ca 4-5 år (oftest 1 mg men noen ganger og perioder opp til 2 mg). 

Jeg kuttet nesten på dagen (med en liten overgang via 0,5 mg først) uten de helt store problemene. Husker at det var ille å skulle sovne den første uka særlig, men etter dette gikk det i grunn veldig greit. Har også brukt valium i perioder daglig og kuttet igjen uten de største problemene flere ganger. 

Så det går an, men det er nok individuelt hvor mye bivirkninger og abstinens man får. Jeg var bare drittlei alt av medisiner og bestemte meg for å slutte. 

FjellOgDalar
Skrevet

Det er vel slik at vi er forskjellig skrudd sammen med tanke på hvordan det oppleves med medisiner og nedtrappinger. Jeg har selv epilepsi som jeg bruker Rivotril og Lamictal mot, og for noen år siden forsøkte jeg å kutte ut Rivotril. Da hadde jeg vært anfallsfri i sju år, så nevrologen min og jeg ble enige om å forsøke. Dette gikk greit. Tok 4mg sammenlagt, trappet ned med 0,5 hver 6 uke - noe som gikk greit. Jeg fikk en del angst en periode, så jeg begynte på SSRI som hjalp fint mot det.. Dessverre endte det med at anfallene kom tilbake, så jeg måtte bare begynne på det igjen. Hadde ikke det skjedd, ville jeg ikke tatt det.

Ønsker deg lykke til med nedtrapping!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innlagt med ei dame som hadde misbrukt Rivotril i veldig mange år. Hun hadde det for jævlig. Hylte og slo i dørene. Men neste gang jeg så henne etter at jeg flyttet på DPS, var hun en helt annen dame, og medisinfri. Så hun greide det.

Anonymkode: 9c1ca...210

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er kanskje det at de som kutter ut for raskt som får veldig abstinenser ikke tør å kutte de ut og kanskje ender opp på høyere doser, da er de bedre å kutte ut sakte først som sist og heller lykkes første gang uten abstinenser. 

Anonymkode: 55733...7d5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...