Gå til innhold

diagnoser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så ufattelig sliten hele tiden. Føler meg helt tom, alene og at jeg ikke orker mer.. Er så lei av sykepleiere og leger som ber meg om å ta meg sammen. Sist tur til legevakta var sykepleieren krass og stilte ubehagelige spørsmål om hvorfor jeg skader meg selv. Mens ho står å ordner med et kutt...

Anonymkode: 2cdc8...00d

Men når du selskader så hjelper du jo ikke akkurat å gjøre synet på eupf noe bedre?

Men jeg har aldri helt skjønt vitsen med selvskading, for målet til de som selvskader er jo bare å skade seg, de gjør det jo ikke så dypt at det er fare for døden liksom.. og da er det jo ikke så rart at legevakten blir lei av å drive å sy de samme personene om og om igjen..?

Du vet vel selv at dersom du selvskader, og etterpå ringer til legevakten for å bli sydd, så blir de jo oppgitt til slutt og for mange så virker det bare som noe de gjør for å få oppmerksomhet.

Anonymkode: 9751d...d3c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når du selskader så hjelper du jo ikke akkurat å gjøre synet på eupf noe bedre?

Men jeg har aldri helt skjønt vitsen med selvskading, for målet til de som selvskader er jo bare å skade seg, de gjør det jo ikke så dypt at det er fare for døden liksom.. og da er det jo ikke så rart at legevakten blir lei av å drive å sy de samme personene om og om igjen..?

Du vet vel selv at dersom du selvskader, og etterpå ringer til legevakten for å bli sydd, så blir de jo oppgitt til slutt og for mange så virker det bare som noe de gjør for å få oppmerksomhet.

Selvskading kan ha mange funksjoner, for eks å avlede den indre psykiske smerten ved å tilføre fysisk smerte eller straffe seg selv. Man kan bli avhengig av den fysiske smerten etterhvert, for det produseres endorfiner. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på selvskading, så kan du heller forstå enn å fordømme.

På en legevakt burde de forholde seg til selvskading profesjonelt, det hjelper lite med irrettesettelser. Løsningen er heller å få hjelp med det som ligger bak selvskadinger og lære teknikker for å mestre smerten og angsten på andre måter. Dialektisk atferdsterapi eller mentaliseringsbasert behandling er to former for behandling som kan hjelpe i forhold til dette.

Anonymkode: 2e47b...856

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så ufattelig sliten hele tiden. Føler meg helt tom, alene og at jeg ikke orker mer.. Er så lei av sykepleiere og leger som ber meg om å ta meg sammen. Sist tur til legevakta var sykepleieren krass og stilte ubehagelige spørsmål om hvorfor jeg skader meg selv. Mens ho står å ordner med et kutt...

Det hjelper som regel lite å høre at man må ta seg sammen, siden man faktisk er syk, på lik linje med andre syke. Det bare øker følelsen av skam og skyld og selvforakt. Det burde heller foskusere på behandling som kan forebygge at det skjer igjen. Jeg håper du får hjelp med selvskadingen, sånn at du kan endre det mønsteret til noe som er mer hensiktamessig. Jeg nevnte to behandlingsformer som kan hjelpe i innlegget over. De er spesielt tilpasset EUPF. 

Anonymkode: 2e47b...856

AnonymBruker
Skrevet
Den 1. april 2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Blir litt tom for ord her jeg. Hvordan vet du at min selvskading kommer av oppmerksomhet? Eller at det ikke er fare for liv og død? Eller at det er jeg selv som har tatt kontakt med legevakta? Jeg driter vel i om legevakta blir oppgitte, jobben deres er å sy meg sammen igjen.. Ikke oppføre seg som idioter. Det er vel akkurat det siste man trenger da. Det er sånne som deg som ikke har peiling, som ser stygt på selvskadere og tror dere vet alt om hva denne personen går gjennom...kom deg over det ikke sant? 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 1.4.2016 at 15.11, AnonymBruker skrev:

Selvskader selv KUN som en straff mine stemmer gir meg - så grunnene til selvskading kan være mange. Legevakta skal være profesjonelle, uansett hvordan jeg fikk såret. Har opplevd mange ganger å ikke få bedøvelse fordi jeg påførte skaden selv. Når jeg skader meg er jeg ustabil og utav meg, mens når jeg kommer til akutten har jeg fått tid til å stabilisere og roe meg, så er ikke særlig hyggelig å bli møtt med fordommer og ikke få lik behandling som alle andre der får. 

Dessuten er det aldri jeg selv som ringer legevakta, det er familie. Jeg pleide å ringe selv i starten, men etter den dårlige behandlingen jeg har fått der, har jeg gitt opp. Så ja, jeg vet vel for så vidt at om jeg ringer blir de oppgitt - selv om jeg ikke burde bekymre meg om det.

Anonymkode: c5923...387

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...