Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart arrangere konfirmasjon til min sønn og har noen spørsmål 

1. Må konfirmanten holde tale? Han sier at han vil ikke og jeg vil ikke at dagen skal bli ødelagt av at han gruer seg. Vi var i konfirmasjon i fjor og ha holdt både mor og datter tåredryppende taler til hverandre. Men vi er ikke helt der  ;-)

2. Er det vanlig å gi gave til fadderne? 

3. Er det vanlig å ha sånn bildeframvisning av konfirmanten fra han ble født og til nå?

4. Når åpnes gavene? 

5. Noen av gjestene skal bake kaker. Betaler jeg for kakene eller er det en del av gaven? 

Ble mange spørsmål ;-)  Håper noen tar seg tid til å svare  :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
2 minutter siden, Fregnefjes skrev:

1. Må konfirmanten holde tale? Han sier at han vil ikke og jeg vil ikke at dagen skal bli ødelagt av at han gruer seg. Vi var i konfirmasjon i fjor og ha holdt både mor og datter tåredryppende taler til hverandre. Men vi er ikke helt der  ;-)

3. Er det vanlig å ha sånn bildeframvisning av konfirmanten fra han ble født og til nå?

4. Når åpnes gavene? 

5. Noen av gjestene skal bake kaker. Betaler jeg for kakene eller er det en del av gaven? 

Vi hadde konfirmasjon for to år siden, og skal ha igjen i år. Vi var også i konfirmasjon for to år siden, til et fadderbarn.

1. Konfirmanten MÅ ikke holde tale. Mange gjør det nok, og mange skriver tale i norsken og øver på dette i norsktimene. Dattera mi holder på å skrive den nå, men har ikke bestemt seg for om hun vil holde den. Det bestemmer han selv :-)

2. Jeg har aldri hørt om at noen gir gaver til fadderne.

3. Ja, jeg vil si at det er vanlig nå. Det er sikkert noen som ikke har det, men alle jeg har pratet med, gjør det. Vi skal til å finne frem bilder og filmsnutter nå. Tror de fleste ungdommene synes det er litt stas.

4. I konfirmasjonen til sønnen vår åpnet han gavene da vi kom til selskapslokalet etter kirka. Vi hadde litt løst program (det var et stykke å kjøre), så han åpnet dem etter hvert som gjestene kom. Husk å skrive ned hva han får fra hvem, og la gjerne en av foreldrene ta hånd om pengene.

5. Nei, det har jeg aldri hørt om. Jeg baker gjerne kake som gjest, og jeg spurte/kommer til å spørre noen av gjestene om å gjøre det, har aldri tenkt tanken på betaling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/#findComment-3690089
Del på andre sider

Nei. konfirmanten bør få gjøre det han er komfortabel med. Vår ønsket kun velkommen og sa takk for gavene.

Nei

Blitt vanlig, men ikke noe man må.

4. Når åpnes gavene? 

I selskapslokalet, etter seremonien, etter hvert som gjesten kommer. Det meste er penger.

- Noen åpner og setter pengene fast på kortet, og lar alt stå framme på gavebordet.

- Noen skriver summen på kortet eller på et gaveark,  lar kortene stå på gavebordet og samler pengene i egen konvolutt.

- Noen lar alle konvolutter ligge uåpnet på gavebordet (nitrist spør du meg, mulig det var for at det ikke skulle være så synlig hvem som gir hvor mye?)

Kakebaking er en frivillig gest for å hjelpe til, skal ikke betales for og er i tillegg til gaven.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/#findComment-3690111
Del på andre sider

2 timer siden, Fregnefjes skrev:

4. Når åpnes gavene? 

1. Nei. Begge våre holdt en bitteliten tale, men det er slett ikke nødvendig.

2. Nei, det har jeg aldri hørt om.

3. Det hadde vi, til stor jubel for gjestene og muligens litt mindre jubel for konfirmanten. ;)

4. Våre åpnet gavene mens vi spiste kaker og drakk kaffe, altså etter middagen.

5. Vi betalte ikke noe for de kakene slekta bakte nei, om jeg hadde bakt til noen i en slik anledning hadde det ikke falt meg inn å ta betaling for det heller. Tror ikke det er vanlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/#findComment-3690112
Del på andre sider

Den 2. april 2016 at 12.09, Lillemus skrev:

3. Det hadde vi, til stor jubel for gjestene og muligens litt mindre jubel for konfirmanten. ;)

Sønnen har gitt klar beskjed om at det ikke skal være sånn at konfirmasjonen blir en grusom opplevelse for ham. Mer fokus på han enn nødvendig er i hans verden på grensa til tortur. :D Så uansett hvor mye lyst mor har til å lage bildeframvisning, så er det nok best å la være. Så jeg sier at 3 bør være ut fra hvilken type konfirmanten er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/#findComment-3690499
Del på andre sider

1. Må konfirmanten holde tale? 

Nei!! (Men kan en mellomting være at konfirmanten ønsker velkommen til bords?)

Det har jeg aldri hørt om! 

Ja, i vår familie hat det vært vanlig, og min sønn var veldig klar på at han ønsket dette  

4. Når åpnes gavene? 

Hos oss ble dette gjort da vi kom hjem, før kakene. Hos oss var dagens opplegg: seremoni, middag i selskapslokaler, kaffe og kaker hjemme.

Verken eller! Dette kommer i tillegg til gaven. Dette må betraktes som en vennetjeneste til konfirmantens foreldre, ikke gave til konfirmanten. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/#findComment-3690536
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Mrs D skrev:

Sønnen har gitt klar beskjed om at det ikke skal være sånn at konfirmasjonen blir en grusom opplevelse for ham. Mer fokus på han enn nødvendig er i hans verden på grensa til tortur. :D Så uansett hvor mye lyst mor har til å lage bildeframvisning, så er det nok best å la være. Så jeg sier at 3 bør være ut fra hvilken type konfirmanten er.

Ingen av konfirmantene blånektet altså, de syntes det var koselig og noen av bildene eller videoklippene da de var 3-5 år var kanskje bittelitt pinlige, men de lo godt. :) Men jeg er helt enig i at dersom konfirmanten gjør det helt klart at han/hun IKKE vil ha tale / bildefremvisning e.l. så dropper man det, det er tross alt konfirmantens dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410887-konfirmasjon/#findComment-3690558
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...