Gå til innhold

Hva har du gjort i dag?

Anbefalte innlegg

påskelilje
Den ‎02‎.‎04‎.‎2016 at 20.54, Madelenemie skrev:

:-)

Jeg flatet ut nettopp for litt siden, dvs jeg flater ut sittende i sengen med et glass hvitvin:-)

Da jeg leste det du skriver nå, og det du skrev tidligere om glede seg til helgen, så tenker jeg du er et veldig energisk menneske:-)

Jeg ønsker å bli sånn:-) Jeg kan jobbe mye, men straks jeg må ut, og PÅ noe, dvs fiolinkonsert, samspill, så blir jeg sliten. I dag måtte jeg fordi min mann har brukket både det ene og det andre, kjøre runden selv, kjøpe hundemat midt i sentrum, heldigvis har jeg fått handikappkortet tilbake, så var det henting på posten, lørdagshandling, kjøre innom naboen med hundematen, låse meg inn der, stå i kø for småting jeg må ordne med før jeg får bot, for å kjøre med piggdekk enda...sånne ordne-runder blir jeg sliten av. 

Men vel hjemme, håpet jeg at jeg fikk tid til litt Konmari, men det ble det vanlige det, siden dårlig vær ute, lite ute, fikk inn kjempetunge poser med hageavfall i bilen, plantet det siste, også var det vask og tromling, og overflaterydding, kommandoer, ang rengjøring av rom, samt rydding, også lekselesing...så konmari må vente:D

Men selv om det ikke går frem i japansk tempo, basert på singeltilværelsen, så fikk jeg i dag rasket med meg, 13 jeans i plast arvet fra skapet mitt, og effektivt gitt bort nye skjorter min mann ikke egentlig ville bruke, men han kunne bruke de mente han i ferien. Jeg spurte da, hvorfor kan de bare brukes i ferien, jo, nettopp, og som lest, skjortene var ikke hans stil, så han skulle bare redde de, slik jeg drev og reddet klær:-)

Jeg sa da, " Da blir fretex glad for disse:-)". Min mann er egentlig mange hakk flinkere enn meg til å ikke samle på ting, så han protesterte ikke. Så litt konmari ble det jo, selv om mesteparten av dagen gikk til det vanlige, vaske klær, rydde etter barna, vaske skapdører, mase litt:-) 

Ta deg et velfortjent glass vin, og skål til deg fra meg:)

Jeg vet ikke om jeg er energisk. Har vel aldri sett på meg selv slik. Men det skjer jo alltid noe rundt meg, men det er mye pga ungenes aktiviteter. Jeg elsker jo også å være helt alene og være stille - i skogen, i hagen eller ved sjøen - eller midt i en park i en storby, eller på en konsert.

Men dagene er temmelig organiserte ja, det skjer mye når en er borte på jobb fra 745 til ca 16, har tre unger som følges opp på lekser, aktiviteter, bursdager, tannlegetimer, legetimer, og andre ting som angår dem, trening for egen del, pleie vennskap og eksteskap osv - så en helg som ikke i utgangspunktet var stappet med aktiviteter var veldig kjærkomment!

Nå ble helga ganske hektisk likevel fordi vi har besøk av denne ungdommen og de skal kjøres hit og dit, men det er jo veldig hyggelig når en først sitter der i bilen med 5 ungdommer fra ulike land som skravler i vei på 3-4 språk :-) Jeg var dønn sliten etter middag i går, og sovnet på sofaen mens ungdommene var ute igjen, og så hentet jeg dem litt før 22.

Jeg MÅ bare få ryddet på vaskerommet før svigermor kommer i mai. Da vil jeg bli inspirert av deg!!!! Ut med gammelt rask!

Fortsetter under...

Madelenemie
2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg vet ikke om jeg er energisk. Har vel aldri sett på meg selv slik. Men det skjer jo alltid noe rundt meg, men det er mye pga ungenes aktiviteter. Jeg elsker jo også å være helt alene og være stille - i skogen, i hagen eller ved sjøen - eller midt i en park i en storby, eller på en konsert.

Men dagene er temmelig organiserte ja, det skjer mye når en er borte på jobb fra 745 til ca 16, har tre unger som følges opp på lekser, aktiviteter, bursdager, tannlegetimer, legetimer, og andre ting som angår dem, trening for egen del, pleie vennskap og eksteskap osv - så en helg som ikke i utgangspunktet var stappet med aktiviteter var veldig kjærkomment!

Nå ble helga ganske hektisk likevel fordi vi har besøk av denne ungdommen og de skal kjøres hit og dit, men det er jo veldig hyggelig når en først sitter der i bilen med 5 ungdommer fra ulike land som skravler i vei på 3-4 språk :-) Jeg var dønn sliten etter middag i går, og sovnet på sofaen mens ungdommene var ute igjen, og så hentet jeg dem litt før 22.

Jeg MÅ bare få ryddet på vaskerommet før svigermor kommer i mai. Da vil jeg bli inspirert av deg!!!! Ut med gammelt rask!

:Dbra

Jeg har ikke drømmevaskerommet:-) men å ha det ryddig hjelper:-)

Med barns sykdom, og når helsehjelpen må betales selv, blir det nok mange år til vi får gjort noe med de planene vi hadde:-)

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, men innfallsvis når et av barna har drevet med sporter som krever kamper...så blir jeg mer sliten av å stå på en fotballlinje enn å sitte å høre på en konsert, altså musikk er mer avslappende føler jeg:-)

Og mens våre barn kanskje kun har spilling og en sport, og er opptatt ca 4 dager i uken med dette etter skolen, så har de fleste vi kjenner aktiviteter, gjerne to pr dag, og 7 dager i uken:-) puh, det greier ikke vi.

For skolen tar jo mer tid etter hvert også, et helt annet nivå nå enn da jeg gikk på skolen, 

I tillegg trenger de fleste av barna våre muligheten for mer ro, unntatt en, han sitter snart som fylkesrepresentant, da han liker å jobbe i organisasjoner og partier, men det er veldig lærerikt syns jeg. Det er gogutten min, han som alltid sier " mm mamma, elsker deg", :-)

Del gjerne med meg hvordan ryddingen av vaskerommet går, har du flere ting du, sånn langsiktig trenger å rydde?

For så kunne vi samarbeidet, dvs lagd en ryddetråd, ala din treningstråd, poenget er ikke at alt skal ryddes i en fei, en sånn en gang i livet ryddebegivenhet, skal tas både med alvor og ro og gi rom for at følelsene og forståelsen med hva man vil oppnå og hvorfor bør være med, om du skjønner, og en viss planlegging er god. Hvis jeg har noen å "rydde med", selv om det skjer over net...og en som kan evt støtte meg og omvendt når man står ovenfor "problemer", samt kan komme meg egne erfaringer, tips og råd, hadde vært kjekt:-)

Så si i fra om du vil dette:-)

Som i dag, selv om jeg har "fri" startet jo dagen for meg som for alle med familie og barn, tidlig med matpakker, påminnelser,  følging ut i taxi, så legetime til et barn, kjøre til skolen, så kjøpe hønsemat og høy på veien hjem, handle, renskrive lister, og nå må jeg snart gå i gang med å forklare hvorfor barna fortsatt trenger hjelpestønd fra Nav (dagens viktigste MÅ), stønadene slutter om jeg ikke gjør dette, og autisme skjer det som regel lite med, men noe skjer jo, ting går bedre, når man får riktig og tidlig hjelp. Også er det middagen, den skal jeg starte på ca kl 16.00. Og etter den går det jo videre litt sånn i ett, men det er egentlig lite stress på dager der jeg kan være mer hjemme, så i kveld skal jeg rydde litt. Men jeg fikk tips fra en psykolog, om å tidfeste ting jeg skal gjøre, dvs på den måten forhindre at jeg "rydder meg ihjel og glemmer mat", eller at jeg "bare leser, og glemmer alt annet" ulike sånne scenarier. Det jeg skal gjøre sa psykologen er å bruke mobilen som "timer", dvs at jeg setter av tider til ting, feks 30 min til rydding, 30 min til svare på mail, 30 min til å skrive på et forum, 60 min til å lage middag, 180 min til å øve lekser, 60 min til å lese noe jeg bør, men for tiden utsetter fordi jeg får så lite ro..osv....

Jeg skal prøve ut dette systemet, i vertfall vet jeg at når alarmen starter og jeg MÅ slutte med det jeg gjør, da gjør jeg det..og det er fordi jeg liker ikke å bryte avtaler. Tror dette kan være vel verdt å prøve, tiden jeg gir meg selv på hver ting kan endres og utvides, men slik skal jeg øve meg på, sa psykologen, på å bedre tåle, orke og mestre endringer i hverdagen. 

Jeg er motivert for dette, fordi med studiene er det et ganske seriøst problem at jeg ikke leser litt på alle fag, men jeg dypdykker på detaljnivå i det som interesserere meg...og det utgjør et av problemene med å få fullført ting. Så jeg gleder meg til å starte på dette nye, for hjelper det, er mange problemer løst.

Ha en god dag, :-)

Klem Madelenemie:-)

påskelilje
16 minutter siden, Madelenemie skrev:

Del gjerne med meg hvordan ryddingen av vaskerommet går, har du flere ting du, sånn langsiktig trenger å rydde?

For så kunne vi samarbeidet, dvs lagd en ryddetråd, ala din treningstråd, poenget er ikke at alt skal ryddes i en fei, en sånn en gang i livet ryddebegivenhet, skal tas både med alvor og ro og gi rom for at følelsene og forståelsen med hva man vil oppnå og hvorfor bør være med, om du skjønner, og en viss planlegging er god. Hvis jeg har noen å "rydde med", selv om det skjer over net...og en som kan evt støtte meg og omvendt når man står ovenfor "problemer", samt kan komme meg egne erfaringer, tips og råd, hadde vært kjekt:-)

Så si i fra om du vil dette:-)

Det var en god ide!!!!

Vi oppretter en ryddetråd, som kan rusle og gå gjennom våren, og så inspirerer vi hverandre til å få unna prosjekter!

Jeg har nok av steder som skulle vært ryddet - men fikk heldigvis tatt to store jafs for tre år siden da vi bygget ut, det hadde ligget over meg i mange år (to kott som var smekkfulle av rot). Det ene begynner å fylles igjen, men det andre er omgjort til kontor, og det holder vi sånn tålig i orden.

1. prioritet er vaskerommet og oppå kjøkkenskapene

Lager en tråd, jeg :-)

Madelenemie
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Det var en god ide!!!!

Vi oppretter en ryddetråd, som kan rusle og gå gjennom våren, og så inspirerer vi hverandre til å få unna prosjekter!

Jeg har nok av steder som skulle vært ryddet - men fikk heldigvis tatt to store jafs for tre år siden da vi bygget ut, det hadde ligget over meg i mange år (to kott som var smekkfulle av rot). Det ene begynner å fylles igjen, men det andre er omgjort til kontor, og det holder vi sånn tålig i orden.

1. prioritet er vaskerommet og oppå kjøkkenskapene

Lager en tråd, jeg :-)

Image result for thumbs up smiley

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...