Gå til innhold

Sykdom / livskvalitet

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg siterte deg, ikke?

Anonymkode: 4c2ec...554

Da må jeg svare direkte. Du kjenner ikke til min psykiske tilstand og kan ikke uttale deg om dette.

Venner er man ansvarlig for å finne selv, forskjellige arenaer har jeg skissert i et tidligere innlegg.

Endret av Høstløv

Fortsetter under...

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser svarene her slår det meg at det hadde vært bedre å aldri vært født, eller vært død.

Anonymkode: 4c2ec...554

Trådstarter ba oss kjøre debatt, og da må det være lov til å gjøre akkurat det.  Ikke ta alt personlig, dette er ingen konkurranse.

AnonymBruker
1 hour ago, laban said:

Hva mener du her - økonomisk støtte eller sympati?  Ja, man kan sikkert få penger til enkelte tekniske hjelpemidler, men jeg tror du tar feil hvis du mener at det å være født med "enorme fysiske funksjonshemninger" gjør at man flyter på en bølge av støtte og sympati gjennom f.eks. ungdomstiden.  

Nei, det er ikke det jeg sier, men voksne, vanlige mennesker har respekt for en som f.eks. sitter i rullestol, eller som har mistet håret ved cellegift.

Anonymkode: 587c6...c38

stjernestøv
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil hevde det er verre å ha lav livskvalitet enn å være syk.

Kjør debatt.

Det er vel like ille begge deler, ikke gøy å være syk og ikke gøy å ha lav livskvalitet. Jeg ville ikke valgt noen av delene. 

Madelenemie
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil hevde det er verre å ha lav livskvalitet enn å være syk.

Kjør debatt.

Hei!

Jeg trodde lav livskvalitet hang sammen med det å være syk? Gjør det ikke det?

Å være født med et handikap, enten man ikke har armer eller bein, eller ikke forstår de non-verbale signaler, eller er blind, vel det går mye ut på det samme, jeg tror man har det helt ok, inntil man evt sammenligner seg med andre;) Man bretter opp armene, lærer seg så mye man kan og "tetter kunnskapshullene", finner sine egne måter å gjøre tingene på, eller lærer seg språket enten det er blindeskrift eller man kjøper bøker om metaforer og googler smaltalk og øver seg i heiser:-)

Å bli funksjonshemmed, mer "plutselig", bli blind i en bilulykke, lam, få kreft, MS, eller være konstant i krig og krangel med alle , ustabil, deprimert, kronisk lav selvtillit, hypokonder og håpløshetstankegang, sånt tror jeg er virkelig ille, det er da det er på sin rett å snakke om sykdom, fordi man da har lav livskvalitet som det gjennomgående trekket.

Så på sett og vis er det mer duket for at de som får et handikap og vansker gradvis gjennom livet, kan kjenne på lavere livskvalitet, fordi de har noe å sammenligne med.

Mens alle oss som er født handikappet, enten vi ikke ser, ikke hører, ikke forstår, eller ikke kan gå, tross alt, det har alltid vært sånn, så nedturene er mer levelige:D det er nok adskillig mer vanskelig å plutselig eller gradvis bli syk, også sammenligne seg med livet før, og nå, eller hvordan det er for andre og hvordan det er for meg nå osv...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det jeg sier, men voksne, vanlige mennesker har respekt for en som f.eks. sitter i rullestol, eller som har mistet håret ved cellegift.

Nei, det tror jeg ikke stemmer i det hele tatt. Respekt er noe man fortjener og kommer vel mer an på personlighet enn funksjonshemming/sykdom.

AnonymBruker
1 minute ago, Dorthe said:

Nei, det tror jeg ikke stemmer i det hele tatt. Respekt er noe man fortjener og kommer vel mer an på personlighet enn funksjonshemming/sykdom.

Nei, dette stemmer ikke. Hvis man f.eks. bruker apedop og har mistet viljestyrken pga. det, så får man ikke den respekten en som sitter i rullestol får. Nå snakker jeg såklart om de man ikke er venner med (fremmede og bekjente) - men det ligger vel i vennskapets natur å ha respekt, så det er vel ikke spesielt interessant.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...