Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå gått på Strattera i ca 2 mnd. Jeg har trappet opp veldig sakte og er nå på 60 mg. Har tatt 60 mg i 2 uker. Det som er normalt for voksne å stå på er 80-100 mg. Om man følger vekta så skulle jeg hatt 70 mg, men forsto det på psykiateren at det var anderledes for barn og unge enn for voksne. Så har jeg også fått Cipralex 10 mg. De har jeg gått på i snart 4 uker.

Jeg merker absolutt ingenting (annet enn litt bivirkninger) til medisinene. Jeg er ikke roligere, ikke mer fokusert, ikke mer konsentrert, ikke mer fornøyd med livet. Har ikke mye bivirkninger heller, de forsvinner mer og mer merker jeg. Men burde jeg ikke merket litt ihvertfall nå? Strattera øker jeg gradvis. Bør jeg be om å få øke Cipralex også? Er redd bivirkningene vil bli for ille om jeg øker, men det er jo ingen grunn til å ta medisiner når de ikke hjelper uansett. Dette her har jeg opplevd med andre medisiner også, det er som å spise sukkerpiller. En lege sa engang at kroppen min jobbet veldig hardt imot medisnene og at jeg derfor måtte ha sterkere medisiner. Men så er jeg jo ekspert på å få de merkeligste bivirkninger så høye doser fører jo til så mye ubehag at effekten ikke veier opp for det. F.eks hjelper det lite å bli kvitt en streptokokkinfeksjon når man da får nyresvikt i stede (pga antibiotika). Er det noen mennesker som ikke responderer så godt på medisiner? Hva gjør man i såfall med disse menneskene? Tidligere har jeg gått på efexor 75 mg, merket ikke noe til dem heller, ikke annet enn plagsomme bivirkninger som ikke ga seg. De gikk jeg på i et år. Har tatt Ritalin 60 mg, ingen effekt, men fikk ekstremt stive muskler. Elvanse 60 mg, fikk utslett og ekstremt stive muskler, ingen effekt.

Så NHD, har du noen gode forklaringer eller forslag til hva jeg burde gjøre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville gitt deg Strattera 80 mg og deretter målt serumkonsentrasjon etter to uker.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg ville gitt deg Strattera 80 mg og deretter målt serumkonsentrasjon etter to uker.

Ok. Målte serumkonsentrasjon da jeg var på 40 mg. Men den ble målt 24 timer etter siste dose. Så fikk jeg vite av noen andre at den skal måles 4-8 timer etter siste dose, så da ble vel resultatet feil. Målte 22 (husker ikke måleenheten) og den skulle være mellom 500 og 3000 tror jeg det var.

Nå dukket det opp 1000 andre hvisomatte dersomatte spørsmål, men de skal jeg holde for meg selv inntil det ev. blir aktuelt.

Skrevet

Sørg for at legen din sjekker med "sitt" laboratorium hvilket tidspunkt etter inntak de ønsker at prøven tas.

Så tar vi de 1000 etter fire uker på 80 mg når serumkons er kjent, og virkning og bivirkning kan evalueres.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Sørg for at legen din sjekker med "sitt" laboratorium hvilket tidspunkt etter inntak de ønsker at prøven tas.

Så tar vi de 1000 etter fire uker på 80 mg når serumkons er kjent, og virkning og bivirkning kan evalueres.

Ok, takk :)

Madelenemie
Skrevet
39 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har nå gått på Strattera i ca 2 mnd. Jeg har trappet opp veldig sakte og er nå på 60 mg. Har tatt 60 mg i 2 uker. Det som er normalt for voksne å stå på er 80-100 mg. Om man følger vekta så skulle jeg hatt 70 mg, men forsto det på psykiateren at det var anderledes for barn og unge enn for voksne. Så har jeg også fått Cipralex 10 mg. De har jeg gått på i snart 4 uker.

Jeg merker absolutt ingenting (annet enn litt bivirkninger) til medisinene. Jeg er ikke roligere, ikke mer fokusert, ikke mer konsentrert, ikke mer fornøyd med livet. Har ikke mye bivirkninger heller, de forsvinner mer og mer merker jeg. Men burde jeg ikke merket litt ihvertfall nå? Strattera øker jeg gradvis. Bør jeg be om å få øke Cipralex også? Er redd bivirkningene vil bli for ille om jeg øker, men det er jo ingen grunn til å ta medisiner når de ikke hjelper uansett. Dette her har jeg opplevd med andre medisiner også, det er som å spise sukkerpiller. En lege sa engang at kroppen min jobbet veldig hardt imot medisnene og at jeg derfor måtte ha sterkere medisiner. Men så er jeg jo ekspert på å få de merkeligste bivirkninger så høye doser fører jo til så mye ubehag at effekten ikke veier opp for det. F.eks hjelper det lite å bli kvitt en streptokokkinfeksjon når man da får nyresvikt i stede (pga antibiotika). Er det noen mennesker som ikke responderer så godt på medisiner? Hva gjør man i såfall med disse menneskene? Tidligere har jeg gått på efexor 75 mg, merket ikke noe til dem heller, ikke annet enn plagsomme bivirkninger som ikke ga seg. De gikk jeg på i et år. Har tatt Ritalin 60 mg, ingen effekt, men fikk ekstremt stive muskler. Elvanse 60 mg, fikk utslett og ekstremt stive muskler, ingen effekt.

Så NHD, har du noen gode forklaringer eller forslag til hva jeg burde gjøre?

Hei!

Jeg var for noen år siden på et foredrag med forfatteren Gro Dahle.

Hun reagerte litt som du beskriver på medisiner, hun brulkte mange ulike, og ingen virket som de skulle. (selv ikke smertestillende)

Hun forklarte det med ting jeg senere har lest, at medisiner virker ofte atypisk for mennesker med autisme. mest av alt har jeg lest om at ssri ikke virker som det bør, men gjelder sikkert andre ting også.

Jeg vet du ikke har autisme, men altså adhd og autsme er jo et spekter så derfor nevner jeg det for deg.

Min datter, som de trodde har autisme, har kraftig adhd, hun har super effekt av sentralstimulerende, de er som presisjonsvåpen, virker effektivt og slikt de skal, og for første gang i sitt liv, sover min datter tungt og godt uten å våkne og det på amfetamin. Organiseringsproblemer er borte og ikke et problem er der lenger, hun er organisert, effektiv, og jeg forstår jo at hun ikke føler hun har asperger, og at psykiateren heller ikke tror det, hun er for god på de mellommenneskelige rellasjoner og det sosiale. (de leste for mye familie inn i henne, og tenkte for lite på hvordan adhd kan være for mange som ser rolige ut på utsiden)

Jeg spurte psykiateren hvrdan det kunne ha seg at min datter kan ta disse medisinene feks kl 21.00 og sove som en stein, har hun kraftig adhd? han svarte : Ja enten har hun det, eller hun metabiliserer medisinene raskere.

Skrevet
3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg var for noen år siden på et foredrag med forfatteren Gro Dahle.

Hun reagerte litt som du beskriver på medisiner, hun brulkte mange ulike, og ingen virket som de skulle. (selv ikke smertestillende)

Hun forklarte det med ting jeg senere har lest, at medisiner virker ofte atypisk for mennesker med autisme. mest av alt har jeg lest om at ssri ikke virker som det bør, men gjelder sikkert andre ting også.

Jeg vet du ikke har autisme, men altså adhd og autsme er jo et spekter så derfor nevner jeg det for deg.

Min datter, som de trodde har autisme, har kraftig adhd, hun har super effekt av sentralstimulerende, de er som presisjonsvåpen, virker effektivt og slikt de skal, og for første gang i sitt liv, sover min datter tungt og godt uten å våkne og det på amfetamin. Organiseringsproblemer er borte og ikke et problem er der lenger, hun er organisert, effektiv, og jeg forstår jo at hun ikke føler hun har asperger, og at psykiateren heller ikke tror det, hun er for god på de mellommenneskelige rellasjoner og det sosiale. (de leste for mye familie inn i henne, og tenkte for lite på hvordan adhd kan være for mange som ser rolige ut på utsiden)

Jeg spurte psykiateren hvrdan det kunne ha seg at min datter kan ta disse medisinene feks kl 21.00 og sove som en stein, har hun kraftig adhd? han svarte : Ja enten har hun det, eller hun metabiliserer medisinene raskere.

Jeg kan også sove som en stein selv om jeg tar sentralstimulerende sent på kvelden. Om det ikke hadde vært for at jeg måtte tisse hele tiden så kunne jeg drukket en kanne kaffe og så gått og lagt meg. Jeg fikk paralgin forte en gang, de hjalp ingenting på smerten. Søsteren min blir helt fjern av en tablett. Tramadol fungerer på meg.

Tusen takk for informasjonen, på en måte godt det ikke bare er jeg som reagerer så atypisk. Legen min sa jo at selv om jeg var under cut off på autismespekteret så mente hun at jeg fortsatt hadde et snev av det, bare ikke nok til å få diagnosen.

Jeg tror egentlig datteren din bare har adhd :) Da er det bra hun har så god effekt av medisinene.

Madelenemie
Skrevet
3 minutter siden, Trine skrev:

Jeg kan også sove som en stein selv om jeg tar sentralstimulerende sent på kvelden. Om det ikke hadde vært for at jeg måtte tisse hele tiden så kunne jeg drukket en kanne kaffe og så gått og lagt meg. Jeg fikk paralgin forte en gang, de hjalp ingenting på smerten. Søsteren min blir helt fjern av en tablett. Tramadol fungerer på meg.

Tusen takk for informasjonen, på en måte godt det ikke bare er jeg som reagerer så atypisk. Legen min sa jo at selv om jeg var under cut off på autismespekteret så mente hun at jeg fortsatt hadde et snev av det, bare ikke nok til å få diagnosen.

Jeg tror egentlig datteren din bare har adhd :) Da er det bra hun har så god effekt av medisinene.

hm,

rart at du kan det, jeg kan ikke ta sentralstimulerende etter kl 16, det er en sårbar grense, får da alvorlige vansker med å sove.

Jeg sa til min datter at ikke ta medisiner etter kl 16.00 så tok hun og tar hun senere og helt til 21.00 og 22.00 og 24.00 sover hun, og hele natten igjenneom!!??

Psykiateren sa at å ha ubhandlet adhd kan gi større og større trøtthet og utmattelse, og det har vi jo sett.

Han spurte meg hvorfor vi ikke har tenkt på dette før, og jeg svarte at jeg så på adhd som en kjeltringediagnose, da lo han og sa, " og du da", jeg tenkte meg om, og skjønte etter en stund at han mente hvordan jeg så på meg selv, jeg svarte da at derfor ville jeg ikke si det til noen, da jeg ikke identifiserer meg med en kriminell, løgner , snik m,m. Han lo også da,

Jeg liker han, han har godt humør.

Min ærlige assistent som har adhd, som jeg er svært glad i, hun har endret mye av mitt syn på den saken.

Min assistent er ærlig., hardtarbeidende, pliktoppfyllende, trofast og omsorgsfull, og hun har adhd noe hun sa tidlig, hun er sykepleier av utdanning og hun låner bilen vår i helgene når hun trenger den.

La Flâneuse
Skrevet

Jeg sover også tungt og godt på sentralstimulerende uansett når på dagen jeg tar dem. Samme med kaffe - den har aldri holdt meg våken. Sov også godt og tungt på strattera, men fikk aldri noen forbedringer på konsentrasjon osv, kun de verste bivirkningene. 

Skrevet
3 timer siden, Trine skrev:

Jeg merker absolutt ingenting (annet enn litt bivirkninger) til medisinene. Jeg er ikke roligere, ikke mer fokusert, ikke mer konsentrert, ikke mer fornøyd med livet. Har ikke mye bivirkninger heller, de forsvinner mer og mer merker jeg. Men burde jeg ikke merket litt ihvertfall nå? Strattera øker jeg gradvis. Bør jeg be om å få øke Cipralex også? Er redd bivirkningene vil bli for ille om jeg øker, men det er jo ingen grunn til å ta medisiner når de ikke hjelper uansett. Dette her har jeg opplevd med andre medisiner også, det er som å spise sukkerpiller. En lege sa engang at kroppen min jobbet veldig hardt imot medisnene og at jeg derfor måtte ha sterkere medisiner. Men så er jeg jo ekspert på å få de merkeligste bivirkninger så høye doser fører jo til så mye ubehag at effekten ikke veier opp for det. F.eks hjelper det lite å bli kvitt en streptokokkinfeksjon når man da får nyresvikt i stede (pga antibiotika). Er det noen mennesker som ikke responderer så godt på medisiner?

Jeg ikke hatt spesielt god effekt av SSRI. 

Skrevet
54 minutter siden, slabbedask skrev:

Neivel.

Skrevet
1 time siden, slabbedask skrev:

Merkelig hvor forskjellig vi kan reagere. Jeg har jo god effekt av SSRI og AP, men i forrige uke tenkte jeg å prøve en halv Sobril 10 mg for å teste virkningen en gang jeg var stresset.

Jeg syntes det var helt grusomt, følte at hodet ble fullt av ull og at jeg ble dopa. For jævlig medisin for min del, tror det var det når det gjelder benzo.

Skrevet (endret)
40 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Neivel.

Skal jeg juge å si det motsatte?

Faktisk følger jeg meg bedre og mer opplagt etter å trappet ned fra 20 til 5 mg Cipralex.

Så sånn er det.;)

Endret av slabbedask
AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, issomethingwrong said:

Merkelig hvor forskjellig vi kan reagere. Jeg har jo god effekt av SSRI og AP, men i forrige uke tenkte jeg å prøve en halv Sobril 10 mg for å teste virkningen en gang jeg var stresset.

Jeg syntes det var helt grusomt, følte at hodet ble fullt av ull og at jeg ble dopa. For jævlig medisin for min del, tror det var det når det gjelder benzo.

Nå fikk du + i margen fra NHD. :) Og det er vel meningen med forumet.

Anonymkode: fb06a...c67

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Hvorfor fikk jeg det?

Lett å være troll og tøff i trynet bak anonymstemplet :)

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, issomethingwrong said:

Å? Hvorfor fikk jeg det?

Kanskje du kunne utforsket de mer ubevisste bevegsgrunnene med en kompetent terapeut? Jeg mener at meta-kognitiv er bedre enn kognitiv.

Skrevet
3 timer siden, La Flâneuse skrev:

Jeg sover også tungt og godt på sentralstimulerende uansett når på dagen jeg tar dem. Samme med kaffe - den har aldri holdt meg våken. Sov også godt og tungt på strattera, men fikk aldri noen forbedringer på konsentrasjon osv, kun de verste bivirkningene. 

Du fikk ikke forbedring hverken av sentralstimulerende eller strattera? Hva skjer da egentlig? Hvis ingen medisiner fungerer. Får du noen annen behandling eller må du bare leve med symptomene?

Skrevet
1 time siden, slabbedask skrev:

Hvordan reagerer du på andre medisiner da? Du har kanskje ikke fått så mye forskjellig, men har du opplevd at andre medisiner heller ikke fungerer?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neimen, er det mulig! ISW informerte da bare at SSRI fungerer bra på han, mens Sobril ble altfor mye. Hadde vært fint om noen tråder kunne være fri for drittslenging.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Trine skrev:

Hvordan reagerer du på andre medisiner da? Du har kanskje ikke fått så mye forskjellig, men har du opplevd at andre medisiner heller ikke fungerer?

Har ikke brukt så mye medisiner, men smertestillende (Ibux/Paracet) har nå fungert som det skal.

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...