AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Da min livssituasjon har endret seg, ønsker jeg å muligens søke om å få attføring igjen, istedet for min nåværende uføretrygd. Er det noen som vet om attføring og ufør utgjør nogenlunde det samme i inntekt? Grunnen er at jeg trenger en mentor i utdanningen, og for å komme inn under denne ordningen må jeg være på attføring. Jeg har mål å komme ut i jobb, og fikk beskjed da jeg fikk uføretrygd, at jeg kunne ta kontakt med nav om jeg ønsket noen endringer. takknemlig for om noen vet noe rundt dette. Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 Det er ikke sikkert du får AAP, du har tross alt blitt klassifisert som arbeidsudyktig, og da kan de mene det ikke har noen hensikt. Anonymkode: 9fa59...fbb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da min livssituasjon har endret seg, ønsker jeg å muligens søke om å få attføring igjen, istedet for min nåværende uføretrygd. Er det noen som vet om attføring og ufør utgjør nogenlunde det samme i inntekt? Grunnen er at jeg trenger en mentor i utdanningen, og for å komme inn under denne ordningen må jeg være på attføring. Jeg har mål å komme ut i jobb, og fikk beskjed da jeg fikk uføretrygd, at jeg kunne ta kontakt med nav om jeg ønsket noen endringer. takknemlig for om noen vet noe rundt dette. Anonymkode: 134d5...6e3 Attføring er erstattet av AAP nå. Tror ikke du kan gå fra uføre til AAP, men du kan kombinere uføre med jobb. Anonymkode: 15547...2bc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 ok kan man bestille time på det lokale nav-kontor? Jeg trenger vite tiden, samt at personen jeg treffer er rolig og ikke snakker for fort. Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Skrevet 6. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ok kan man bestille time på det lokale nav-kontor? Jeg trenger vite tiden, samt at personen jeg treffer er rolig og ikke snakker for fort. Anonymkode: 134d5...6e3 Det skader ikke å prøve. Lykke til. Anonymkode: 15547...2bc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 Skrevet 7. april 2016 Man kan jobbe ved siden av uføretrygden ja. Når man vil gå fra uføretrygd til jobb, så er det lurt å jobbe mens man fortsatt har trygden for å se om man klarer det. Nav vet dette så du må ringe og få en avtale. Anonymkode: fbb5f...940 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Den 4/6/2016 at 14.12, AnonymBruker skrev: Det skader ikke å prøve. Lykke til. Anonymkode: 15547...2bc ok jeg har fått time om ca 2 uker, og det virket mulig å gå fra uføretrygd til AAP, for det var konkret det jeg bad om møte for, og fikk til svar både at de ville møte meg og at jeg trengte oppdaterte helseopplysninger. Den 4/7/2016 at 5.08, AnonymBruker skrev: Man kan jobbe ved siden av uføretrygden ja. Når man vil gå fra uføretrygd til jobb, så er det lurt å jobbe mens man fortsatt har trygden for å se om man klarer det. Nav vet dette så du må ringe og få en avtale. Anonymkode: fbb5f...940 Det er snakk om fra uføre til å fullføre studier, så tilbake på AAP, senere jobb. Takk for svar. Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
Annkarin Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 Jeg forhørte meg og fikk time hos NAV, men fikk ikke bytte til AAP. Men fikk tilbud om jobb på vernet bedrift. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 Et øyeblikk siden, Annkarin skrev: Jeg forhørte meg og fikk time hos NAV, men fikk ikke bytte til AAP. Men fikk tilbud om jobb på vernet bedrift. ok takk Måtte du ta jobben da? Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
Annkarin Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ok takk Måtte du ta jobben da? Anonymkode: 134d5...6e3 det var opp til meg det. takket ja, prøvde det, og sluttet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 57 minutter siden, Annkarin skrev: det var opp til meg det. takket ja, prøvde det, og sluttet. ok takk. Jeg greier dårlig å være blant mennesker som snakker mye, og gjerne vås, eller ting jeg ikke vil høre på, da sitter jeg heller for meg selv. Derfor gikk det ikke så greit der jeg jobbet, jeg likte ikke alt snakket, det blir fort for meg som at andre skal ødelegge fred og ro. Men jeg liker jobbe i stillhet, uten forstyrrelser, jeg kan snakkes til altså, bare det er noe som har med saken å gjøre, arbeidsforholdet, og ikke noe helt annet. Jeg greier ikke arbeide og snakke kan man nok kort oppsummert forklare det som. Men da tar jeg møte med dem, det fins nemmelig flere ganske uforstyrrede jobber jeg kan få, men jeg må fullføre noe mer. Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 2 minutes ago, AnonymBruker said: ok takk. Jeg greier dårlig å være blant mennesker som snakker mye, og gjerne vås, eller ting jeg ikke vil høre på, da sitter jeg heller for meg selv. Derfor gikk det ikke så greit der jeg jobbet, jeg likte ikke alt snakket, det blir fort for meg som at andre skal ødelegge fred og ro. Men jeg liker jobbe i stillhet, uten forstyrrelser, jeg kan snakkes til altså, bare det er noe som har med saken å gjøre, arbeidsforholdet, og ikke noe helt annet. Jeg greier ikke arbeide og snakke kan man nok kort oppsummert forklare det som. Men da tar jeg møte med dem, det fins nemmelig flere ganske uforstyrrede jobber jeg kan få, men jeg må fullføre noe mer. Anonymkode: 134d5...6e3 Hva slags diagnose har du (om man tørr spørre)? Anonymkode: e281e...4bc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags diagnose har du (om man tørr spørre)? Anonymkode: e281e...4bc Jeg har asperger syndrom. Det er en autismespekterforstyrrelse, Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 Du kan studere selv om du har uføretrygd. Du kan også forsøke deg i jobb (men du må gi beskjed om eventuell inntekt). Jeg tror nok ikke du kan gå over til AAP igjen. Når det gjelder forskjellen mellom attføring og uføre når det kommer til inntekt, kommer det an på hvordan de er beregnet (det er altså forskjellig fra person til personer). Jeg ville tatt møtet med dem for å høre hva NAV kontoret tenker om mulighetene Anonymkode: 40a95...038 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Hvis du ikke er helt sikker på at du har arbeidsevne igjen, så er det er risky ting å gjøre. Du ønsker altså å gå fra en trygg og sikker inntekt, til en både lavere og mer usikker, midlertidig inntekt. Hvorfor? Du vet at man kan tjene litt penger ved siden av uføretrygden? Er det 60 000 kr? Var det i fjor i hvert fall. Da går det jo først an å prøve dette, for å se om man virkelig fungerer i jobb. Det er heller ikke bare bare å få en jobb om man har vært borte lenge fra arbeidslivet. Mange arbeidsgivere vil da legge CV'en nederst i bunken. Selvsagt, om det er slik at du ikke lengre har diagnosen du er uføretrygdet for, så kvalifiserer du ikke lengre til uføretrygd. Men antar at avgjørelsen om trygd var basert på at du har en varig funksjonssvikt. Anonymkode: 403df...ced 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke er helt sikker på at du har arbeidsevne igjen, så er det er risky ting å gjøre. Du ønsker altså å gå fra en trygg og sikker inntekt, til en både lavere og mer usikker, midlertidig inntekt. Hvorfor? Du vet at man kan tjene litt penger ved siden av uføretrygden? Er det 60 000 kr? Det er 0,4G for nye uføretrygdede etter 2015, noe mer for andre i en overgangsperiode frem til 2019. Anonymkode: 15547...2bc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan studere selv om du har uføretrygd. Du kan også forsøke deg i jobb (men du må gi beskjed om eventuell inntekt). Jeg tror nok ikke du kan gå over til AAP igjen. Når det gjelder forskjellen mellom attføring og uføre når det kommer til inntekt, kommer det an på hvordan de er beregnet (det er altså forskjellig fra person til personer). Jeg ville tatt møtet med dem for å høre hva NAV kontoret tenker om mulighetene Anonymkode: 40a95...038 Hei! Jeg vet det, og jeg studerer, men trenger noen mentor ordning, for å komme i havn.(om du forstår hva jeg mener?) Jeg har maks uføretrygd, basert på maks tidligere AAP. Ja jeg tar møte med dem Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 0,4G for nye uføretrygdede etter 2015, noe mer for andre i en overgangsperiode frem til 2019. Anonymkode: 15547...2bc Mulig det, men varig ufør er i alle fall en fast og sikker inntekt for en som er syk, i motsetning til aap. Anonymkode: 403df...ced 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Men uansett, stemmer det at man kan studere som ufør? Anonymkode: 403df...ced 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke er helt sikker på at du har arbeidsevne igjen, så er det er risky ting å gjøre. Du ønsker altså å gå fra en trygg og sikker inntekt, til en både lavere og mer usikker, midlertidig inntekt. Hvorfor? Du vet at man kan tjene litt penger ved siden av uføretrygden? Er det 60 000 kr? Var det i fjor i hvert fall. Da går det jo først an å prøve dette, for å se om man virkelig fungerer i jobb. Det er heller ikke bare bare å få en jobb om man har vært borte lenge fra arbeidslivet. Mange arbeidsgivere vil da legge CV'en nederst i bunken. Selvsagt, om det er slik at du ikke lengre har diagnosen du er uføretrygdet for, så kvalifiserer du ikke lengre til uføretrygd. Men antar at avgjørelsen om trygd var basert på at du har en varig funksjonssvikt. Anonymkode: 403df...ced hm Det mente min mann også. Det er slik at jeg kan få jobb, noe pga av for få utdannet innenfor fagfeltet, og etterspørsel ikke dekkes, samt fordi jeg kjenner flere som vil ansette meg, men jeg må få fullført først. Ja trygd er basert på det nav mente var varig funksjonssvikt pga av medfødt handikap, ikke bare for meg, men pga av belastning og ekstra oppfølging pga av barn med samme vansker. Barna er større og derfor er ting annerledes nå. Jeg kan fungere godt sosialt, men siden det ikke faller like naturlig for meg som for andre, og jeg bruker mer energi på å mestre slikt, så er arbeidet det er snakk om nokså skjermet fra støy, samt innebærer åpenhet om hvorfor jeg er annerledes. Anonymkode: 134d5...6e3 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.