AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 Har spurt om dette før, men jeg har ikke fått svar fra en profesjonell. Kan man bli psykisk syk av å gå på medisiner mot en psykisk lidelse man ikke har? Jeg fikk i sin tid diagnosen bipolar 2. Medisiner jeg stod på inntil nylig var 150 mg Seroquel, 250 mg Lamictal og 20 mg Cipralex. Med medisiner opplevde jeg stadig ustabilitet og depresjoner. Jeg sluttet så med medisiner for snart tre uker siden, og er så stabil som bare det. Rart? Anonymkode: c7d58...e34 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har spurt om dette før, men jeg har ikke fått svar fra en profesjonell. Kan man bli psykisk syk av å gå på medisiner mot en psykisk lidelse man ikke har? Jeg fikk i sin tid diagnosen bipolar 2. Medisiner jeg stod på inntil nylig var 150 mg Seroquel, 250 mg Lamictal og 20 mg Cipralex. Med medisiner opplevde jeg stadig ustabilitet og depresjoner. Jeg sluttet så med medisiner for snart tre uker siden, og er så stabil som bare det. Rart? Anonymkode: c7d58...e34 Vet ikke jeg men medisiner kan ha rare bivirkninger tror jeg. 0 Siter
Elionoe Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med medisiner opplevde jeg stadig ustabilitet og depresjoner. Jeg sluttet så med medisiner for snart tre uker siden, og er så stabil som bare det. Rart? Anonymkode: c7d58...e34 Jeg synes det er litt tidlig å uttale seg om at medisinene innvirket negativt etter å ha gått uten i tre uker. Det er ikke lang tid. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 Om en ikke er syk og tar disse medisinene, vil en kunne få null effekt, men mange bivirkninger. Når en slutter, avtar bivirkningene og en føler seg bedre. For mange syke vil bivirkningene forsvinne langt raskere enn sykdommen kommer tilbake om en slutter med medisiner. Derfor vil en ofte i noen uker eller måneder kjenne seg bedre før en får tilbakefall. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Om en ikke er syk og tar disse medisinene, vil en kunne få null effekt, men mange bivirkninger. Når en slutter, avtar bivirkningene og en føler seg bedre. For mange syke vil bivirkningene forsvinne langt raskere enn sykdommen kommer tilbake om en slutter med medisiner. Derfor vil en ofte i noen uker eller måneder kjenne seg bedre før en får tilbakefall. Skjønte ikke helt den første setningen i det andre avsnittet. ? Jeg har hele tida vært ambivalent i forhold om jeg har bp2 eller ikke. Den siste tida også til å fortsette å ta medisinene. (Sluttet, begynte såvidt igjen, og sluttet igjen). Poenget mitt nå er å leve uten for å se om jeg får tilbakefall. Hvis jeg blir syk, så er nok diagnosen riktig. Hvis jeg ikke blir syk, er den nok feil. Anonymkode: c7d58...e34 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. april 2016 Skrevet 9. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke helt den første setningen i det andre avsnittet. Anonymkode: c7d58...e34 Eksempel: Hvis en person med schizofreni slutter med sine antipsykotika, vil bivirkningene forsvinne etter bare noen dager, mens det kanskje tar noen måneder før sykdommen kommer tilbake. I denne mellomtiden vil personen føle seg mye bedre og sannsynligvis gjøre den feilslutning at han ikke trenger medisinene evt at de gjør han verre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 Skrevet 9. april 2016 5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Eksempel: Hvis en person med schizofreni slutter med sine antipsykotika, vil bivirkningene forsvinne etter bare noen dager, mens det kanskje tar noen måneder før sykdommen kommer tilbake. I denne mellomtiden vil personen føle seg mye bedre og sannsynligvis gjøre den feilslutning at han ikke trenger medisinene evt at de gjør han verre. Ok. Takk for forklarende eksempel. Innerst inne er jeg en livredd sjel som vet at jeg gjør noe dumt. Men jeg greier ikke å reversere det jeg har gjort. Nå har det nok gått for langt, og jeg går nesten bare og "venter" på smellen. Bare sånn av nysgjerrigjet; kunne du ha vært tilbøyelig (hvis jeg hadde vært din pasient) til å legge meg inn for å få orden på tingene igjen? Anonymkode: c7d58...e34 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.