Gå til innhold

Her er skipsrederen, rikingene og redaktørene som har fått elsykkel-støtte

Anbefalte innlegg

Fornuftig bruk av kommunens midler samtidig som  sykehjemmene i Oslo må spare 50 millioner kroner?

http://www.kjendis.no/2016/04/05/kjendis/el-sykkel/innenriks/43747613/

Oslos nye byråd har gitt opptil fem tusen kroner til 1019 personer for å kjøpe rådyre elsykler.

- Galskap, sier redaktør som selv har fått støtte.

- Jeg gjorde det som et stunt. For å demonstrere hvor tåpelig denne ordningen er, sier redaktør Gunnar Stavrum til Dagbladet. 

Dagbladet har fått innsyn i hvem som har fått støtten. Flere av dem tilhører samfunnets absolutte topp. Blant personene finner vi mangemillionærer, skipsreder, direktører, og profilerte redaktører.

En annen samfunnstopp vi finner i oversikten er den profilerte juristen Knut Brofoss(67), som sammen med sin kone har fått støtte til å kjøpe elsykler. 

- Ja, jeg forstår kritikken mot den ordningen veldig godt. Pengene går til folk som uansett ville kjøpt syklene. Det er dyre sykler, og det er mange som ikke har mulighet til å finansiere det. Hva man oppnår med dette kan i høyeste grad diskuteres. Det virker flott, men hva er poenget?

Jeg har fått et brev hvor det står at jeg får støtte, sier den profilerte direktør Erik Nadheim (61).

- Svært mange av oss som har fått støtte er jo folk som ville hatt råd til å kjøpe dette uansett. Det blir jo spesielt når sykehjemmene i Oslo må spare 50 millioner kroner. Jeg kan jo tenke seg bedre måter å bruke skattebetalernes penger på, enn bidrag til elsykler for velbeslått borgerskap. Så ærlig må jeg kunne være, sier Nadheim. 

Han er kritisk til at man gir så mange millioner til folk som stort sette uansett ville hatt råd til å kjøpe elsyklene. 

- Da er det jo en manglende sammenheng med de kommunale prioriteringene. Selv om jeg ikke har noe imot å kjøpe elsykler, så er det jo andre ting skattepengene kan gå til, som eldreomsorg, helsetjenester og full barnehagedekning, sier Nadheim.

Endret av slabbedask

Fortsetter under...

Madelenemie
40 minutter siden, slabbedask skrev:

Fornuftig bruk av kommunens midler samtidig som  sykehjemmene i Oslo må spare 50 millioner kroner?

http://www.kjendis.no/2016/04/05/kjendis/el-sykkel/innenriks/43747613/

Oslos nye byråd har gitt opptil fem tusen kroner til 1019 personer for å kjøpe rådyre elsykler.

- Galskap, sier redaktør som selv har fått støtte.

- Jeg gjorde det som et stunt. For å demonstrere hvor tåpelig denne ordningen er, sier redaktør Gunnar Stavrum til Dagbladet. 

Dagbladet har fått innsyn i hvem som har fått støtten. Flere av dem tilhører samfunnets absolutte topp. Blant personene finner vi mangemillionærer, skipsreder, direktører, og profilerte redaktører.

En annen samfunnstopp vi finner i oversikten er den profilerte juristen Knut Brofoss(67), som sammen med sin kone har fått støtte til å kjøpe elsykler. 

- Ja, jeg forstår kritikken mot den ordningen veldig godt. Pengene går til folk som uansett ville kjøpt syklene. Det er dyre sykler, og det er mange som ikke har mulighet til å finansiere det. Hva man oppnår med dette kan i høyeste grad diskuteres. Det virker flott, men hva er poenget?

Jeg har fått et brev hvor det står at jeg får støtte, sier den profilerte direktør Erik Nadheim (61).

- Svært mange av oss som har fått støtte er jo folk som ville hatt råd til å kjøpe dette uansett. Det blir jo spesielt når sykehjemmene i Oslo må spare 50 millioner kroner. Jeg kan jo tenke seg bedre måter å bruke skattebetalernes penger på, enn bidrag til elsykler for velbeslått borgerskap. Så ærlig må jeg kunne være, sier Nadheim. 

Han er kritisk til at man gir så mange millioner til folk som stort sette uansett ville hatt råd til å kjøpe elsyklene. 

- Da er det jo en manglende sammenheng med de kommunale prioriteringene. Selv om jeg ikke har noe imot å kjøpe elsykler, så er det jo andre ting skattepengene kan gå til, som eldreomsorg, helsetjenester og full barnehagedekning, sier Nadheim.

Hei!

Dette er leit og god grunn til å la være å stemme på sofa-partiene.

Vi kan gjøre en ting, stemme på et teknologiparti, i vertfall kan de google-søk i det minste, så man kan finne løsninger,. og la de ambisiøse politikertypene dø mer ut.

MDG håpet jeg kunne bli, noe mer enn egne privatpersjoners ambisjoner, håpet ja, men det var alt, det er større grunn til å ha tiltro til et teknologiparti, hvor de som står på listene, må nødes til det, fordi de helst ikke selv vil være i fokus og har interesser utover å være i rampelyset.

Jeg har mye større tiltro til et menneske som googler og finner svar ig tidvis  lever livet forran en PC skjerm, enn et menneske som har ønske om å sjarmere andre mennesker, har ambisjoner på egne vegne før ønsker om utvikling og å finne ut av ting og løse oppgaver.

Når/hvis Piratpartiet får flertall, som på Island:-) så krysser jeg fingrene for at man forblir et teknologiparti med mennesker som liker være forran en skjerm:-)  og ikke mennesker med sjarm som vil på Tv skjerm:-)

AnonymBruker
1 time siden, slabbedask skrev:

Bryr en seg om miljøet bør en vel kutte all pengebruk til helsehjelp så flere dør, ikke kom her og tro at vi kan være 7,4 milliard mennesker uten å ødelegge kloden el bil og el sykkel endrer ingenting...... MGD har skjønt greia, men en sanker vel ikke mange stemmer på den måten da, desverre ;) 

Anonymkode: 4d088...52f

Gjest Gargamel

Jeg synes det kommunen gjør er helt greit. Utjevningen får man primært ta gjennom skatten, og ikke gjennom tusen behovsprøvde særordninger.

Forresten tror jeg samfunnet lett tjener inn 5000,- på å få en person over fra bil til el-sykkel. Det må være utrolig kostnadseffektivt i forhold til all sponsing av el-biler.

En annen sak er at rikinger faktisk gidder å benytte seg av ordningen, men det ligger vel i deres natur å spare penger. Jeg synes det er teit å si som Stavrum at man bruker ordningen bare for å vise hvor absurd det er.

Man kan gjerne diskutere om dette er en god og treffsikker måte å endre folks adferd på. Men det er altså adferdsendring som er målet, ikke å ta hensyn til skatteevne/drive utjevning. Også støtte til å bytte ut gamle, forurensende ovner gis etter hva jeg har forstått uten vurdering av stønadsmottakerens økonomi. 

1 time siden, morsan skrev:

Man kan gjerne diskutere om dette er en god og treffsikker måte å endre folks adferd på. Men det er altså adferdsendring som er målet, ikke å ta hensyn til skatteevne/drive utjevning. Også støtte til å bytte ut gamle, forurensende ovner gis etter hva jeg har forstått uten vurdering av stønadsmottakerens økonomi. 

Hei!

Ja og det hadde jo vært fint, om ikke byrådet sitter og plukker ut hvem tilbudet skal gå til, og velger ut Oslos rikeste, eller muligens det er litt kameratvirksomhet også;)

Man kunne gitt tilbudet til alle hustander, som vi stadig får info om andre ting, eller ved å gjøre det kjent i media, at man kan søke på ordningen , så får man trekke lodd, rettferdig blant de som melder sin interesse.

Det er ikke el-sykkel støtte jeg og mange er imot, det er at tilbudet gikk til en liten kjerne av de rikeste og mest profilerte i Oslos maktelite, 

Annonse

9 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja og det hadde jo vært fint, om ikke byrådet sitter og plukker ut hvem tilbudet skal gå til, og velger ut Oslos rikeste, eller muligens det er litt kameratvirksomhet også;)

Man kunne gitt tilbudet til alle hustander, som vi stadig får info om andre ting, eller ved å gjøre det kjent i media, at man kan søke på ordningen , så får man trekke lodd, rettferdig blant de som melder sin interesse.

Det er ikke el-sykkel støtte jeg og mange er imot, det er at tilbudet gikk til en liten kjerne av de rikeste og mest profilerte i Oslos maktelite, 

Jeg bor ikke i Oslo, men det var vel førstemann til mølla-prinsippet slik at alle i utgangspunktet kunne ha søkt. Ikke uventet var ressurssterke først på banen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...