Gå til innhold

Se på seg selv som (psykisk) syk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler du en avsmak av ordet "syk", når det kommer til psykisk sykdom? Med tanke på at andre bruker ordet, f.eks. på TV. Eller om du selv føler en stor skam om du selv hadde sagt du var syk. Jeg ser på programmet "Meg Mot Meg", og ved flere anledninger snakker deltagerene om at de er "syke". Da føler jeg noe ganske negativt mot dem.

Anonymkode: dbeee...c6a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411041-se-p%C3%A5-seg-selv-som-psykisk-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg misliker å bli omtalt som psykisk syk og selv erkjenne at jeg er det. Grunnen er nok at jeg skammer meg, men jeg ønsker ikke å innrømme det, heller. Og sånn blir man gående, når selvforakten stadig overvinner mer livgivende følelser. Men jeg jobber med det, og håper og tror det vil snu etterhvert. 

Anonymkode: 1fec4...4c1

AnonymBruker
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg misliker å bli omtalt som psykisk syk og selv erkjenne at jeg er det. Grunnen er nok at jeg skammer meg, men jeg ønsker ikke å innrømme det, heller. Og sånn blir man gående, når selvforakten stadig overvinner mer livgivende følelser. Men jeg jobber med det, og håper og tror det vil snu etterhvert. 

Ja, sånn er det med meg og. Men hvis jeg resonnerer litt så blir det vel psykisk sykdom.

Jeg skammer meg ikke over å hverken ha psykisk sykdom eller utviklingsforstyrrelse. Jeg går ikke rundt og sier det til alt og alle fordi jeg vet at endel folk ikke vil forstå og at jeg ikke orker å forklare. Man har jo ikke valgt selv å bli syk eller bli født med en feil, eller bli født i det hele tatt.

AnonymBruker
36 minutes ago, Trine said:

Jeg skammer meg ikke over å hverken ha psykisk sykdom eller utviklingsforstyrrelse. Jeg går ikke rundt og sier det til alt og alle fordi jeg vet at endel folk ikke vil forstå og at jeg ikke orker å forklare. Man har jo ikke valgt selv å bli syk eller bli født med en feil, eller bli født i det hele tatt.

Føler du deg faktisk så sikker på at du har sykdom/utviklingsforstyrrelse/rett på hjelp og trygd, eller er det noe du sier til deg selv fordi du føler det hjelper?

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg faktisk så sikker på at du har sykdom/utviklingsforstyrrelse/rett på hjelp og trygd, eller er det noe du sier til deg selv fordi du føler det hjelper?

Man får stole på helsevesenet og diagnosen, vel.

Anonymkode: c32d1...c48

AnonymBruker
47 minutter siden, Trine skrev:

Det er bra du ikke skammer deg, Trine. Det har du jo heller ingen grunn til. Kanskje er det enklere å plassere årsaken utenfor seg selv når man har en medfødt eller biologisk betinget lidelse. 

Når årsaken og lidelsen er mer diffus, og gjerne først og fremst forårsaket av iboende sårbarhet og dårlige oppvekstforhold, blir nok dessverre skam og skyldfølelse lett en del av problematikken og det som holder en fast. Unnvikelse og skam er en dårlig kombo. 

AnonymBruker
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er bra du ikke skammer deg, Trine. Det har du jo heller ingen grunn til. Kanskje er det enklere å plassere årsaken utenfor seg selv når man har en medfødt eller biologisk betinget lidelse. 

Når årsaken og lidelsen er mer diffus, og gjerne først og fremst forårsaket av iboende sårbarhet og dårlige oppvekstforhold, blir nok dessverre skam og skyldfølelse lett en del av problematikken og det som holder en fast. Unnvikelse og skam er en dårlig kombo. 

Det er mange av de medfødte eller biologisk betingede lidelsene som diagnostiseres på et grunnlag som ikke er så veldig objektivt.

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange av de medfødte eller biologisk betingede lidelsene som diagnostiseres på et grunnlag som ikke er så veldig objektivt.

Det må vurderes ut i fra funksjonsevne.

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvem er de andre som har feil?

Jeg snakker om personer som vurderer dette på en annen måte enn psykiatrien og helsevesenet. Personer som ofte har mye positivt å bidra med i samfunnet.

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om personer som vurderer dette på en annen måte enn psykiatrien og helsevesenet. Personer som ofte har mye positivt å bidra med i samfunnet.

Hvem da, helt eksakt?

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

"Folkedypet" altså.

Ja, folk. Vanlige folk. Mange av de vurderer dette på en annen måte enn psykiatrien. Og mange av dem bidrar med mye positivt i samfunnet; det er ikke snakk om "tosker".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...