AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Er det sannsynlig man kan bli deprimert hvis det kan gå ukesvis mellom hver gang man ser/snakker med et annet menneske RL? Anonymkode: e876c...41c 0 Siter
dedalo Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Det tror jeg ja. Men kanskje det blir litt annerledes hvis man er opptatt med noe man liker, og ikke tenker over at man er isolert? Jeg har en nabo som ikke snakker med noen og alltid er alene. Eneste måten å få kontakt er hvis man tvinger seg på. Jeg har prøvd å snakke til ham når jeg treffer ham på gata, men han tar aldri initiativ. Hvordan skal man hjelpe folk som er isolerte og som virker som at de ikke vil ha kontakt med andre? Bare la dem være? Presse seg på? Hva ville du syns om at noen tok kontakt med deg. Hvordan ville det føltes for deg? Hvorfor skulle han før nevnte ha noe med meg å gjøre forresten. Og jeg kan ikke si at jeg liker ham heller. Jeg vil bare bidra til at verden blir et bedre sted. Men en veldig lav selvfølelse gjør det vanskelig å bidra noe særlig. Men man må vel prøve likevel, selv om man dummer seg ut? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 21 minutes ago, AnonymBruker said: Er det sannsynlig man kan bli deprimert hvis det kan gå ukesvis mellom hver gang man ser/snakker med et annet menneske RL? Anonymkode: e876c...41c Kanskje. Men det er slettes ikke sikkert det hadde blitt noe bedre ved å sitte på dagsenter (kanskje det hadde virket motsatt). Det er vel viktig å finne noe å gjøre som man er interessert i, som involverer andre mennesker. De fleste er vel interessert i mer enn å kaste erteposer til hverandre. Anonymkode: f0b28...fc1 0 Siter
XbellaX Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sannsynlig man kan bli deprimert hvis det kan gå ukesvis mellom hver gang man ser/snakker med et annet menneske RL? Anonymkode: e876c...41c Ikke nødvendigvis, det handler om hva som er normalen fra før. Hvorfor går det ukesvis mellom hver gang du ser et menneske og hva er normalt for deg? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sannsynlig man kan bli deprimert hvis det kan gå ukesvis mellom hver gang man ser/snakker med et annet menneske RL? Anonymkode: e876c...41c Nei. Det kommer an på en selv. Noen ønsker seg en slik tilværelse :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 54 minutter siden, dedalo skrev: Det tror jeg ja. Men kanskje det blir litt annerledes hvis man er opptatt med noe man liker, og ikke tenker over at man er isolert? Jeg har en nabo som ikke snakker med noen og alltid er alene. Eneste måten å få kontakt er hvis man tvinger seg på. Jeg har prøvd å snakke til ham når jeg treffer ham på gata, men han tar aldri initiativ. Hvordan skal man hjelpe folk som er isolerte og som virker som at de ikke vil ha kontakt med andre? Bare la dem være? Presse seg på? Hva ville du syns om at noen tok kontakt med deg. Hvordan ville det føltes for deg? Ville føltes veldig 'klamt'. Anonymkode: e876c...41c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje. Men det er slettes ikke sikkert det hadde blitt noe bedre ved å sitte på dagsenter (kanskje det hadde virket motsatt). Det er vel viktig å finne noe å gjøre som man er interessert i, som involverer andre mennesker. De fleste er vel interessert i mer enn å kaste erteposer til hverandre. Anonymkode: f0b28...fc1 En skulle hatt en jobb en kunne utnyttet evner og interesser i. Anonymkode: e876c...41c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 15 minutes ago, AnonymBruker said: En skulle hatt en jobb en kunne utnyttet evner og interesser i. Anonymkode: e876c...41c Ja, det skulle en hvis man har det. Anonymkode: f0b28...fc1 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Det tror jeg ikke at jeg hadde tålt så godt nei . Ville nok ha blit ganske tungsindig i hvert fall, men det er forskjell på hva folk tåler. Et vennepar av meg har sittet inne hele påska, spist mat, sett på filmer, slappet av og sier påska har vært helt perfekt for dem De hadde hverandre da, men jeg hadde blitt veldig tungsindig. Jeg klarer ingen dager uten å være utenfor døra. Det har jo skjedd, men det er ingen god medisin for meg. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 På seg selv kjenner en ingen andre 😀 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: På seg selv kjenner en ingen andre 😀 Var dette til meg ? Jeg skrev jo at det er forskjell på hva folk tåler. 0 Siter
dedalo Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville føltes veldig 'klamt'. Anonymkode: e876c...41c Hvorfor "klamt"? På egne vegne eller den andres? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Det var "til alle". En påminnelse 😀 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det var "til alle". En påminnelse 😀 Ok :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skulle en hvis man har det. Anonymkode: f0b28...fc1 Alle har vel evner og interesser? Anonymkode: e876c...41c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 50 minutter siden, dedalo skrev: Hvorfor "klamt"? På egne vegne eller den andres? På egne vegne. Og godt mulig for den andre. Anonymkode: e876c...41c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 8 minutes ago, AnonymBruker said: Alle har vel evner og interesser? Anonymkode: e876c...41c Jeg tror ikke jeg interesserer meg for noe, men på seg selv kjenner man som kjent ingen andre. Anonymkode: f0b28...fc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke jeg interesserer meg for noe, men på seg selv kjenner man som kjent ingen andre. Anonymkode: f0b28...fc1 Noe i den duren, vel. Anonymkode: e876c...41c 0 Siter
dedalo Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: På egne vegne. Og godt mulig for den andre. Anonymkode: e876c...41c Nå ja. Kjenner meg igjen iden. Men du skal ikke skamme deg over din situasjon. Du har dine grunner som alle andre. Skammer en seg , gjør en det bare enda vanskeligere for seg sjøl og for andre. Da blir skammen en uoverstigelig mur. Men men. Man må vel kjenne på sånne følelser også. vanskelig å bli helt skamfri, hm. 0 Siter
laban Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det sannsynlig man kan bli deprimert hvis det kan gå ukesvis mellom hver gang man ser/snakker med et annet menneske RL? Anonymkode: e876c...41c Det er forskjell på "ser" og "snakker med". Det høres veldig spesielt ut hvis det går ukevis uten at man ser andre mennesker i det hele tatt? Når det er sagt: Det kommer helt an på hva man er vant til og ønsker seg. Folk er veldig forskjellige. Tilsvarende spørsmål i den andre enden av skalaen er f.eks. "Er det sannsynlig at man kan bli overstresset og gå på en smell hvis alle dagene er fylt med aktiviteter og forpliktelser fra morgen til kveld?" For noen høres det ille ut, andre ønsker å ha det sånn. Det som er normalt og tilfredsstillende for noen, kan føles stressende og belastende for andre. Man kan som regel ikke få til endring fra den ene ytterligheten til den andre. Har man helsemessige begrensninger, kan man ikke komme i full jobb, trene hver kveld og gå toppturer i helgene. Men man kan finne en organisasjon eller en annen type frivillig aktivitet eller en hobby som gir kontakt med andre mennesker og innhold til dagene. Har man jobb og småbarn, kan man ikke holde seg hjemme og sette barna i en kennel. Men man kan prioritere ned egne kveldsaktiviteter, takke nei til krevende verv og akseptere at venne- og kafélivet må settes på lavere gir for en periode. Men felles for begge problemstillingene er jo at man selv må gjøre noe for å få til forandring. Det kommer ingen oppsøkende livsstilscoach på døra og tar affære. Endret 11. april 2016 av laban 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.