Gå til innhold

Kan bunad kombineres med hijab?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå som det snart er nasjonaldagen. Hva er vitsen med bunadpoliti når en kan ødelegge nasjonaldrakten med nesten alt?

http://www.p4.no/programmer/radiokompaniet/derfor-kan-du-ga-med-hijab-til-bunad/artikkel/613242/

En av landets fremste eksperter på folkedrakter gir kombinasjonen tommelen opp. Camilla Rudrud i Norsk Institutt for bunad og folkedrakt gjør oppmerksom på at hijaben ikke er så ulik hva norske kvinner har iført seg gjennom århundrer.

- Det er ingen regler for det, men det er klart det er lov, sier Rudrud til P4.

Anonymkode: 678f8...689

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411051-kan-bunad-kombineres-med-hijab/
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som det snart er nasjonaldagen. Hva er vitsen med bunadpoliti når en kan ødelegge nasjonaldrakten med nesten alt?

http://www.p4.no/programmer/radiokompaniet/derfor-kan-du-ga-med-hijab-til-bunad/artikkel/613242/

En av landets fremste eksperter på folkedrakter gir kombinasjonen tommelen opp. Camilla Rudrud i Norsk Institutt for bunad og folkedrakt gjør oppmerksom på at hijaben ikke er så ulik hva norske kvinner har iført seg gjennom århundrer.

Jeg synes definitivt ikke hijab og bunad er noe som skal kombineres. Om jeg får se noen med det på 17. mai så kommer jeg selvfølelig ikke til å si eller gjøre noe, men jeg synes ikke de to plaggene hører sammen nei. Til de fleste bunader hører det til hodeplagg, da får de heller bruke dette. Vil de bruke hijab kan de heller bruke en drakt fra sitt eget hjemland.

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Who cares... same shit. Yeah.

Anonymkode: bb185...09b

informativt, så du ? anonym mener det? En anonym er likegyldig til hijab... Hilsen

3 av 2  anonyme er likegyldig til hijab i bunaden.

Anonymkode: 1b3eb...439

Annonse

AnonymBruker
2 minutes ago, AnonymBruker said:

informativt, så du ? anonym mener det? En anonym er likegyldig til hijab... Hilsen

3 av 2  anonyme er likegyldig til hijab i bunaden.

Anonymkode: 1b3eb...439

Nei, jeg er ikke likegyldig, jeg syns det er fint at innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn ønsker å delta i grunnlovsfeiringen. Det viser motstykket til det islamkritikere på nettet er redd for; ekstremister som personer fra Profetens Ummah - så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor islamkritikere er kritiske til dette også. :)

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke likegyldig, jeg syns det er fint at innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn ønsker å delta i grunnlovsfeiringen. Det viser motstykket til det islamkritikere på nettet er redd for; ekstremister som personer fra Profetens Ummah - så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor islamkritikere er kritiske til dette også. :)

Kan likegodt kombinere bruka og bunad også da?

Anonymkode: ce96e...bdb

AnonymBruker
1 minute ago, AnonymBruker said:

Kan likegodt kombinere bruka og bunad også da?

Tja, hvorfor ikke. Hvis det hadde vært noen i Norge som brukte burka, så hadde det ikke vært noe å gjøre med det. Og jeg syns det er bra at muslimer deltar på nasjonaldagsfeiringen. En må se litt praktisk på det! Dette er bra integrering. Greit nok at man ikke liker religiøse hodeplagg eller islam, men det er muslimer i Norge, og de skal ikke deporteres, og da er beste løsningen å integrere dem på best mulig måte, og da er dette en fin anledning.

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hvorfor ikke. Hvis det hadde vært noen i Norge som brukte burka, så hadde det ikke vært noe å gjøre med det. Og jeg syns det er bra at muslimer deltar på nasjonaldagsfeiringen. En må se litt praktisk på det! Dette er bra integrering. Greit nok at man ikke liker religiøse hodeplagg eller islam, men det er muslimer i Norge, og de skal ikke deporteres, og da er beste løsningen å integrere dem på best mulig måte, og da er dette en fin anledning.

Måte på til selvutslettende politisk korrekt holdning.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke problemet med bunad og hijab. Det finnes så mange rare hodeplagg til de norske bunadene at hijaben bare vil se ut som et av disse.

Mener motsanderne mot dette egentlig at muslimene ikke skal ikle seg bunad i det hele tatt - eller bare at de skal gjøre det på "våre" premisser?

25 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg ser ikke problemet med bunad og hijab. Det finnes så mange rare hodeplagg til de norske bunadene at hijaben bare vil se ut som et av disse.

Mener motsanderne mot dette egentlig at muslimene ikke skal ikle seg bunad i det hele tatt - eller bare at de skal gjøre det på "våre" premisser?

Nei, en hijab vil aldri se ut som et hodeplagg til en bunad, selv om det finnes mange fine hijaber også.

Jeg mener ikke at muslimer eller andre etniske ikke skal få bruke bunad, det må de gjerne gjøre, men da uten religiøse hodeplagg som ikke hører den drakten til.

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Nei, en hijab vil aldri se ut som et hodeplagg til en bunad, selv om det finnes mange fine hijaber også.

Jeg mener ikke at muslimer eller andre etniske ikke skal få bruke bunad, det må de gjerne gjøre, men da uten religiøse hodeplagg som ikke hører den drakten til.

Ok, da mener vi bare forskjellig om dette. Jeg har aldri ansett bunaden som en hellig ku, og tenker bunad og hijab må være en fin måte for de det gjelder å vise sin doble kulturbakgrunn.

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere som tilhørere kulturrelativismen har en ekstrem selvutslettende holdning. Dessverre kommer dere ikke til å forstå det før det er for sent.

Anonymkode: 68370...00b

Hva foreslår du at vi gjør da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...