Gå til innhold

NHD: trenger oppklaring om lavdose Seroquel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg veit det er stilt liknende spørsmål på forumet tidligere, men sitter fortsatt litt usikker igjen. Har fått med meg at det gjerne er de store AP doseringene som i størst grad fører til vektøkning. Du (NHD) skrev også at det var sammenheng mellom den søvndyssende effekta av bl.a. Seroquel og dette med vektøkning hvis jeg forstod det rett.

1. Betyr det at hvis en lav dose (50 mg) Seroquel er nok for meg til å bli søvnig så kan det også være nok til å gå opp i vekt? (Hvis man ser bort ifra evt. søtsug/økt matinntak som årsak) Skjønner at det sikkert er doseavhengig, at man går opp mer av høyere dose, men lurer likevel på om en såpass lav dose kan føre til vektoppgang, om så bare "litt".

2. Hvor lang tid tar det før evt. vektøkning tar sted - hvor lenge må man gå på en daglig lav dose før man kan føle seg "sikker" på at man ikke går opp i vekt av denne dosen Seroquel?

3. Dersom man skulle gå opp i vekt, og bestemmer seg for å slutte med Seroquel, hvor lang tid må man beregne før den effekten som gjør at man gikk opp er ute av systemet?

4. Hvilket alternativ til Seroquel kan man vurdere der man garantert ikke går opp i vekt?

Håper på svar!!

Anonymkode: 61ed3...c18

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen medisiner, verken Seroquel eller andre, som gir garantier mot vektoppgang.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det finnes ingen medisiner, verken Seroquel eller andre, som gir garantier mot vektoppgang.

Hvis man skal flisespikke så mente jeg selvfølgelig medisin som ikke har vektoppgang som bieffekt.

Lurer fortsatt på spørsmål 1-3, og gjerne den nyspikka versjonen av spørsmål 4..

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal flisespikke så mente jeg selvfølgelig medisin som ikke har vektoppgang som bieffekt.

Lurer fortsatt på spørsmål 1-3, og gjerne den nyspikka versjonen av spørsmål 4..

All ap har vektoppgang som bieffekt. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

All ap har vektoppgang som bieffekt. 

Takk for svar! Tenkte egentlig på om det kunne være noen andre typer medisiner (enn AP) som kunne ha liknende effekt mtp tankekjør og søvn. Hører kanskje ikke mer fra NHD i denne tråden? Noen som veit om noen andre steder på nettet man kan spørre noen med utdanning som kanskje gidder å svare meg ordentlig?

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Tenkte egentlig på om det kunne være noen andre typer medisiner (enn AP) som kunne ha liknende effekt mtp tankekjør og søvn. Hører kanskje ikke mer fra NHD i denne tråden? Noen som veit om noen andre steder på nettet man kan spørre noen med utdanning som kanskje gidder å svare meg ordentlig?

Håper han gidder å svare deg :) 

Men tror ikke det er noe som har lignende effekt som AP. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Håper han gidder å svare deg :) 

Men tror ikke det er noe som har lignende effekt som AP. 

Ja det er jo lov å håpe.

Nei ok. Takk igjen!

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når du svarer sånn, er det fordi du ikke veit svaret på spørsmålene du unngår å svare på? Eller er det en annen grunn?

Skrevet

Det er ingen garantier på sånt, men noe annet enn AP?

For søvn : Vallergan 

For tankekjør er jeg ikke sikker, det er bare ap som har hjulpet meg på det. Men hvis du får hjelp med det som gjør at du får tankekjør kan det hende det finnes noe... av AP er det bare Abilify jeg ikke har lagt på meg av.

Skrevet

1. Det er ingen andre medisiner enn AP som virker på "tankekjør". Innen gruppen AP er det ulik tilbøyelighet til å gi vektoppgang. Det er slik at det er en sammenheng mellom den søvnhjelpende effekten av et AP og tilbøyeligheten til å gi vektoppgang. Om en bruker at AD for å hjelpe på søvnen slik som Tolvon/Remeron, er denne sammenhengen også til stede her.

2. Som ellers i livet er det "ittnå som kjæm tå sæ sjøl". Om en ønsker en god virkning av en medisin, har det ofte en pris. I dette tilfellet at en må finne en god balanse mellom matinntak og aktivitet.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Det er ingen andre medisiner enn AP som virker på "tankekjør". Innen gruppen AP er det ulik tilbøyelighet til å gi vektoppgang. Det er slik at det er en sammenheng mellom den søvnhjelpende effekten av et AP og tilbøyeligheten til å gi vektoppgang. Om en bruker at AD for å hjelpe på søvnen slik som Tolvon/Remeron, er denne sammenhengen også til stede her.

2. Som ellers i livet er det "ittnå som kjæm tå sæ sjøl". Om en ønsker en god virkning av en medisin, har det ofte en pris. I dette tilfellet at en må finne en god balanse mellom matinntak og aktivitet.

Det er ikke lett. Vi sliter de fleste på dagsenteret :( Overvektige og sultne. 

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Det er ikke lett. Har noen av dere prøvd Latuda?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Psykojenta skrev:

Det er ingen garantier på sånt, men noe annet enn AP?

For søvn : Vallergan 

For tankekjør er jeg ikke sikker, det er bare ap som har hjulpet meg på det. Men hvis du får hjelp med det som gjør at du får tankekjør kan det hende det finnes noe... av AP er det bare Abilify jeg ikke har lagt på meg av.

Urk, tommel ned for vallergan - det eneste med det som funker er bieffektene:P

Fikk du sove på abilify da? Eller brukte du det for å unngå psykose e.l.?

Tusen takk for fint svar:)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tusen takk for informativt og noe deprimerende svar.

stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urk, tommel ned for vallergan - det eneste med det som funker er bieffektene:P

Fikk du sove på abilify da? Eller brukte du det for å unngå psykose e.l.?

Tusen takk for fint svar:)

Vallergan tisset jeg på meg av :( 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke lett. Vi sliter de fleste på dagsenteret :( Overvektige og sultne. 

Huff, det høres ikke noe særlig ut. Dere mister ikke håret også? Eller er det bare en påstått AP bieffekt?

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det høres ikke noe særlig ut. Dere mister ikke håret også? Eller er det bare en påstått AP bieffekt?

Det er ikke noe særlig :( Jeg har alltid mistet hår og har tynt hår, tror ikke det har med ap å gjøre. Har bare tynne hårstrå sa en frisør. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det er ikke noe særlig :( Jeg har alltid mistet hår og har tynt hår, tror ikke det har med ap å gjøre. Har bare tynne hårstrå sa en frisør. 

Nei det forstår jeg. Bra dette med håravfall ikke har blitt enda verre pga medisinen i hvert fall. Vi får satse på at de finner opp et nytt superdrug eller legaliserer noen av dem som allerede finnes.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det forstår jeg. Bra dette med håravfall ikke har blitt enda verre pga medisinen i hvert fall. Vi får satse på at de finner opp et nytt superdrug eller legaliserer noen av dem som allerede finnes.

Ja. Det beste er å ikke ta medisin. 

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er jeg helt enig i. Det er ikke lett. Har noen av dere prøvd Latuda?

Jeg vil, men får ikke prøve latuda :( 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...